oklippt häst - filt?

C

CarolineNSV

Jag tänkte bara höra mig för vad ni skulle tipsa om:

Om man har kallstall. oklippta hästar. och de har tillgång till grovfoder största delen av natten.
är det bra att lägga på ett typ av tunt ylletäcke att hjälpa till för att hålla värmen. Det är ju svårt för hästarna att röra sig i boxen för att hålla upp värmen menar jag.

hur är det egentligen med ylletäcke.. om hästarna är blöta/fuktiga av regn/svett så lägger det ju sig så magiskt utanpå.
Och det känns ju ganska fuktigt efter ett tag.
Det känns ju inte så bra att ha det över en hel natt om det blir svinkallt o filten e fuktig..

vad säger ni?

Sv: oklippt häst - filt?

Vi har ett kallt stall och det kan vara rätt kalla nätter på vintern här uppe men har aldrig något täcke på våra hästar på natten i stallet. Den enda gång de har täcke på sig i stallet är om de är blöta, och det plockar vi ju av så fort de har torkat.

Jag tror ett täcke stjälper mer än det hjälper och har du käk till hästarna så håller de värmen utan problem. Det är hästar som är gjorda för att leva utomhus dygnet runt i alla väder... ;)

japp ! :D bra då behöver ja inte känna mig elak, eller behöva vara hönsmamma ;)

Jag tror inte heller du behöver täcka om du inte märker att de fryser. Tänk på att ett täcke ju tynger också så hårremmen kan inte resa sig på samma sätt som den annars gör för att isolera. (Håren ställer sig upp så bildas ett luftlager innanför som isolerar.)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 882
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 185
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka