Welsh
Trådstartare
I dag när jag kom till stallet så stod det på tavlan att mitt nya sto var halt hö bak men utsläppt i hagen. När jag kommer ner så ser jag att hon är halt vä fram och går konstigt med hö bak. Under den tiden som jag ser p henne så går en elak liten ponny fram och pucklar på stoet som knappt kan röra sig. Efter en stunds strulande så får jag ut henne ur hagen. Hon är gallig vä fram inga pulsar eller värme ökning, sulan ua men hon vill inte sätta ner hoven i backen utan vilar av den. hö bak ser bara konstig ut ända uppe på korset. Av olika anledningar så lyckas hon komma in till stoet med fölet och det blev en hetsjakt (hon jagade efter fölet) och då såg hon ren ut bak men fram haltade hon. Jag lät henne vara kvar ute i solskenet när jag väl fick in henne i sin egen hage igen (ensam) då la hon sig ner och sov. Nu ikväll så har jag kylt vä fram samt satt på kyllera med förband utan på samt stödförband på övriga ben. hittar fortfarande ingen värme utan allt jag kan se/känna är denna galla ovanför kotan vä fram. I boxen vill hon ogärna röra sig och vilar av både bakbenet och frambenet. Nu var det så länge sedan som jag hade en halt häst så jag behöver lite hjälp på traven. Detta sto kommer att riva boxen i morgon om hon ska behöva stå inne då hon innan jag köpte henne stått ensam i 5 år! har alltid haft den åsikten att det är bra att röra sig vid svullnader (dock inte hetsjaga!) Vad skulle ni göra? Fortsätta kyla frambenet och ha i egen hage eller?????
( Hon såg inte halt ut i går kväll när vi tog in henne men hon racade inte till grinden somhon brukade göra, såg mer ut att ha haft träningsvärk då, inga gallor el dyl)
( Hon såg inte halt ut i går kväll när vi tog in henne men hon racade inte till grinden somhon brukade göra, såg mer ut att ha haft träningsvärk då, inga gallor el dyl)