Oklar hälta

Varmblod

Trådstartare
Vårt varmblod på 17 år är halt på vänster fram sedan några månader tillbaka. Hon är ohalt i skritt. I trav är hon ohalt på rakt spår och nästintill ohalt på volt i höger varv. I vänster varv på volt är hon ca 3-gradigt halt. Vi har varit på klinik fyra ggr men fortfarande inte fått en diagnos. Vid bedövning av hela hoven så blir hon ohalt. Bedövning av hovled eller kotled har ingen effekt. Hon reagerar inte på lågt böjprov. Röntgen är gjord på strålben och övriga hoven och alla bilder är rena. Vid senaste besöket kollades djupa böjsenan med UL men inget avvikande hittades.
Veterinären har nu "kastat in handduken" och ska försöka få försäkringsbolaget att gå med på en magnetröntgen. Någon här som har erfarenhet av liknande hälta eller tips om något?

Något senfäste ner i hoven som spökar kanske? Dags för MR röntgen kanske om inget annat fungerar. Är väl enda sättet att se hur dom ser ut inne i hoven när det gäller mjukdelarna.

Min häst var oklart halt på böjt spår (dock bara 0,5-1 grads hälta). Gick att bedöva bort när man bedövade hoven. Inget på röntgen.
Vid magnetröntgen hittades skador på hovledens sidoligament.

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 176
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 328
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 868
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 742
Senast: Ajda
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur