Okej nu skäms jag

S

Showjumping

Jag vet nämligen inte det som alla hästmänniskor ska veta, vad är hästens normaltemp?! :o

Om en häst har 38,4 har den feber då? *hoppas*

Sv: Okej nu skäms jag

din hästs normal temp är individuell, inom en viss radie.

normal morgon temp hos hästar kan ligga på allt mellan ca 37,0-37,7 grader. vanligtvis är det, precis som hos människor, så att kvällstempen är ngt högre, kan vara uppemåt ca 37,8-38,0. det är som sagt individuellt.
För att ha koll bör man alltid tempa hästen regelbundet en period i förebyggande syfte när den är frisk, så att man vet dels morgon och dels kvälls temperatur radie hos just den hästen. INNAN den blir/misstänks vara sjuk.

38,4 låter lite högt men kan inte anses vara super hög feber. Kanske tecken på någon infektion som tex förkylning eller mildare åkomma, eller nedåtgående temp efter en skada eller större åkomma. Är det morgontemp? isåfall är det högt. 38,4 i kvällstemp får nog också det anses GENERELLT som något feber.

hoppas jag varit till ngt hjälp även om det som sagt är mycket generella mått.

Mvh/Mackan

Mm tack så mkt :) Man lär sig något nytt varje dag.

Ska ta ut vet imorgon så han får se på hästen med "feber". Kan tempen förresten bli höjd efter transportresor på ca 2 timmar?

Precis som Mackan sa, det är individuellt. Men mellan 37-38 grader brukar väl vara "normalt".

min hästs normal temp ligger på 38,2,och ja,den höjs när hästen ansträngt sig,tex vid transportresa..

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 037
Senast: fio
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 364
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V