Okej Hovslagare!!!???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hasselby
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 363
Sv: Okej Hovslagare!!!???

Min kompis hade också ett fullblod med typiska hovar. En hovslagare tyckte inte att denne skulle ha sulor...efter ett tag fick han en fraktur på hovbenet med lång konvalecent som följd. Undrar hur denna häst hade sett ut och mått om min kompis chansat på barfotagång när han tog så pass mycket skada av att inte ha sulor. Saken är ju med plattfotade hästar att dom är ju väldigt känsliga för skador i sulan pga av att den är platt. Att bitar av väggen kanske bryts sönder är väl mindre skadligt än som denna häst...fraktur på hovbenet orsakats av ojämn mark.

ett par veckor?
Hur mkt menar du att hoven växer då?

2-3 cm iom sömhålen växer ner?

Jag skrev några veckor inte ett par. Ofta finns det mera friskt horn att spika i efter ca 4-6 veckor. Sömhålen finns ju ofta kvar men sitter så lågt att de inte påverkar hållfastheten så mycket. Hovarna växer som bekant olika fort därför är det svårt att säga i cm. Dock växer de för det mesta mera på sommaren (till hovisens fördel) :p

OK, men några veckor är ca 3 för mig.

om den dessutom fläker sönder hoven finns det kanske inget alls att spika i:crazy:

Nu har det gått en period sen jag skrev inlägget!
Och jag gjorde så att han fick vara barfota i bak och skodd i fram. Och han har nu super fina hovar i bak. Men jag skulle aldrig våga ta av fram för det!;) Nej men han har bättre kvalite bak än fram:smirk:

Hej jag ville bara säga att jag fått olika råd från olika hovslagare. Normalt sett brukar min häst ha skor runt om och sulor fram för han är enormt känslig i sulan och har dålig hornkvalite, går jättelätt sönder.
Har kommit fram till att klöver är det värsta han kan äta för hovarna bara blir som knäckebröd. Givetvis är bakhovarna bättre eftersom det inte är lika stor belastning på dom.
Den hovslagare jag har nu är såååå bra, men var tvungen att byta hovslagare ett tag då jag inte hade hästen hemma.
Den hovslagaren tyckte att eftersom han inte gjorde så mycket för tillfället så kunde han lika gärna gå barfota, men jag berättade för honom hur han brukade reagera, han blir halt och rädd för att gå och har tillockmed gått omkull för att det ömmar i hoven på honom om han tappat en sko eller så. Men han envisades med att det skulle vara bra för hovarna att få vila lite och det skulle stärka dem. ALLA hästar kan minsan gå barfota om de inte rids. Han fick som han ville, men jag gör aldrig om det.
Stackarn kunde knappt gå och stod mest stilla och glodde, han blev rädd för att gå. Så han fick allt komma tillbaka ett par dar senare och sätta på skor. Dessutom var det mjukt och lerigt i hagen. Knäppisar finns det gott om!!!
När jag tog hem honom igen och berättade detta för min hovis undrade han vad han var för en konstig en.

Jag brukar ta skorna på vintern, men min häst har väldigt bra hovar så han klara av det. Men jag tycker att du ska prata med en hovslagare om det!

Jag brukar ta skorna på vintern, men min häst har väldigt bra hovar så han klara av det. Men jag tycker att du ska prata med en hovslagare om det!

Det är ju det som jag har gjort!! Men jag var lite emot honom:smirk:

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 669
Senast: super
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 589
Senast: Fiorano
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 074
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag vet att jag inte kan få säkra svar här, men kanske någon hint iaf. Fick en smäll mot huvudet i måndags (häst som stegrade och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 399
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka