Okej Hovslagare!!!???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hasselby
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 363
H

hasselby

vad tycker ni om att man tar av hästarna skorna under en viloperiod?? Tex sommarbete el liknande! Vad kan hända med olika sorters hovar? Mjuka? Hårda? Tunna sulor? Eller allmänt dålig kvalite?
Vill veta om det är bra att ha skorna av en period???
Tacksam för svar!!!!:confused:

Sv: Okej Hovslagare!!!???

Min häst har rätt hårda och bra hovar så de går inte sönder etc när han går naken, därför har han fått gå naken varje sommar på betet. I år har jag dock fortsatt ha honom barfota, nu är han skodd fram för mitt samvete (han ömmar 1 ggr/månad på två stenar typ :D ).

Hans hovar växer jättebra barfota och hovis senaste bedömning när han skoddes fram o verkades bak var att han aldrig haft bättre fötter. Kul!

Utav de 10-tal hästar jag haft är det endast en som kunnat gå oskodd i perioder, iallafall är det den enda häst där hovslagaren tyckt att hästen ska gå barfota. Tycker att man ska överväga det mycket noga tillsammans med sin hovslagare innan, och vara väldigt uppmärksam på hästens reaktioner. Min häst fick försämrade hovar av att gå skodd (delvis p.g.a. tappskor) och de förbättrades avsevärt efter några veckor barfota. Men det är som sagt endast en av tio som det har varit så här på, resten hade nog inte haft några hovar kvar om de inte haft skor...
Hästen rids och tränas som vanligt på varierande underlag.

Min uppfattning är att antingen har man hästen barfota eller också har man den skodd hela tiden.
Att dra av skorna en månad eller två för sommarbete gör ingen större positiv nygga för hovarna, det tar längre tid än så för hovar att förändras.
Är hovarna av lite sprödare kvalisort så är det snarare dumt att ta av skorna, om man har för avsikt att sko igen om några veckor, för då är risken stor att det inte finns särskilt mycket kvar att spika fast de nya skorna i...

Ja, det glömde jag tillägga. Att det i 99.9% av fallen inte är lönt att anpassa hoven till barfotagång om man har för avsikt att sko igen efter en kort period. Dock måste jag säga att jag själv är förvånad över hur bra min hästs trasiga hovar återhämtade sig efter bara två månader barfota, men jag misstänker att det har mycket att göra med att tappskor och dyligt inte har kunnat trasa sönder hoven ännu mer snarare än barfotagången i sig. Jag har för avsikt att sko på igen när temperaturen går under nollan och det är risk för halka, men vi får se hur det fungerar med halt underlag först. Jag överlåter det till hovis att bestämma, han har bättre kunskap än mig som aldrig haft någon häst barfota förut.

När min val. var 4 tog jag av skorna iom att den skulle vila hela sommaren. ( var bara skodd fram).

Dröm om min förvåning när hovarna bröts av även i tån av att gå på endast gräs.
Den var väl verkad o rundad lite.

Det gick sen att få på skor igen, men gjorde aldrig om det.

Det är väl väldigt olika från häst till häst. Jag skulle aldrig kunna ta av skorna på min, han skulle snabbt gå sönder i hovarna och bli väldigt öm. Men jag kommer i håg att vi på ridskolan tog av alla hästarna skorna förrutom 2 av ca 50 st.

vad tycker ni om att man tar av hästarna skorna under en viloperiod?? Tex sommarbete el liknande! Vad kan hända med olika sorters hovar? Mjuka? Hårda? Tunna sulor? Eller allmänt dålig kvalite?
Vill veta om det är bra att ha skorna av en period???
Tacksam för svar!!!!:confused:

Min arab har gått barfota sen mitten på april och kommer att gå så fram tills halkan kommer då han får skor med brodd. Han har väldigt fina arabfötter och det är inga problem alls att ha honom barfota, hovarna är i strålande skick. De sprack upp lite på kanterna i början men det har lagt sig. Jag promenadrider honom, mest på mjukt underlag men lite på asfalt/grusväg, och han ömmar inte alls.

Läste nyligen att det är bra för "dåliga" hovar om dom kan vara barfota pga att skorna hindrar fukt ifrån att tränga sig upp i hoven ifrån gräset och marken (se det som Amanin skriver). Hade jag en häst med dåliga hovar så skulle jag absolut testa att ha den barfota.

Min hovis filosofi är, klarar dom barfota så ska dom gå barfota, klarar dom det inte så ska man slå på skor. Men barfota betyder inte "ovårdad", man får verka och ha koll ändå.

Jag har en häst med ganska känsliga hovar. Dåliga väggar och allmänt tunni sulorna, ochlåg i trakterna. Han ska ha en lång viloperiod. Och då tyckte min hovslagare (27 år i branchen) att han skulle gå barfota.. För att hovarna skulle må bättre av det och dessutom bli bättre. jag har svaårt att tro det:crazy: Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra:confused:

Jag har en D-ponny, korsning fullblod/nordsvensk, som jag brukar ha oskodd på sommaren. Hon har jättebra fötter och ömmar aldrig! Så därför har jag tyckt att när vi inte tävlar/tränar så behöver hon inte ha skor..Detta är något jag för tillfället ångrar fruktansvärt! Att hon har gått barfota + att våran hovslagare har skott henne på "travar-vis"(anklagar inte hovslagaren,bara mig själv), ihop med några andra faktorer har gjort att hennes hovben ändrat sig och min häst nu är halt. Så nu gäller det att ändra hovarna och sedan vila en månad, och sen hoppas att hon blir bra.

Känner mig som en idiot som har "låtit" det bli såhär, men inte trodde väl jag att min häst med världens bästa hovar skulle bli dålig. Har haft samma hovslagare länge och aldrig någon av våra hästar som haft problem...Trodde det var bra för hästen att gå barfota, men tydligen inte..

Jag har en D-ponny, korsning fullblod/nordsvensk, som jag brukar ha oskodd på sommaren. Hon har jättebra fötter och ömmar aldrig! Så därför har jag tyckt att när vi inte tävlar/tränar så behöver hon inte ha skor..Detta är något jag för tillfället ångrar fruktansvärt! Att hon har gått barfota + att våran hovslagare har skott henne på "travar-vis"(anklagar inte hovslagaren,bara mig själv), ihop med några andra faktorer har gjort att hennes hovben ändrat sig och min häst nu är halt. Så nu gäller det att ändra hovarna och sedan vila en månad, och sen hoppas att hon blir bra.

Känner mig som en idiot som har "låtit" det bli såhär, men inte trodde väl jag att min häst med världens bästa hovar skulle bli dålig. Har haft samma hovslagare länge och aldrig någon av våra hästar som haft problem...Trodde det var bra för hästen att gå barfota, men tydligen inte..

Oj ja uch det är sådant jag e skraj för.. Hoppas det går bra för dig:smirk:

Jag tycker det är bra. Min ena opererades och hade sen vila ett tag, han var barfota i 2 månader. Han har skrittat litegrann i skogen. Skoddes i måndags och hovslagaren sa 2 ggr att han hade bra hovar.

Den andra har gått barfota sen maj och det har funkat men hon har fått en grop i ena fram så hon ömmade där, hon ska skos om 2 veckor. Hennes hovar går aldrig sönder, när man tar av skorna så sliter hon fötterna bra och hon har inte verkats nånting i sommar.

Jag har en häst med ganska känsliga hovar. Dåliga väggar och allmänt tunni sulorna, ochlåg i trakterna. Han ska ha en lång viloperiod. Och då tyckte min hovslagare (27 år i branchen) att han skulle gå barfota.. För att hovarna skulle må bättre av det och dessutom bli bättre. jag har svaårt att tro det:crazy: Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra:confused:

Du kan väl prova med barfotagång då?
Helst där det är lite lera i hagen som hon måste igenom :idea:

Ja kanske ska testa (skraj) men han ska gå i en liten hage plus stå i box. Oh sen kan jag ju promenera honom på åkersvägarna, dår är det ju mjukt så.. (Liten hage pga skada)

Vi har alltid tagit av skorna under betesperioden, ca 1,5 månad. Det har inte varit några problem oavsett vilken hovkvalitet hästen haft.
De flesta hovar mår nog bra av att vara oskodda en period. (även om det finns undantag)

Var det inte hovslagare som skulle svara på detta i första hand??
Ja ja.....
Jag har gärna mina egna oskodda om de kan det, men om de rids eller körs kontinueligt och verkar ömma får de skor åtminstone fram till en början.

Under en viloperiod rekommenderar jag oftast att ta av skorna om det inte är nödvändigt att ha dem på. Tex vissa eng fbl med platta trasiga hovar (även andra raser) eller olika sjukbeslag.

Om man tvingas sko med för täta intervall blir det alldeles fullt av sömhål och då finns risk att hoven går riktigt sönder. Om hästen får gå oskodd några veckor växer hornet oftast ner och gamla hål försvinner.
Jag upplever att hovarna blir överlag hårdare och friskare efter en barfota period, under förutsättning att de sköts med anpassad verkning. Även att ev motion görs med hänsyn till hovarna.
Tina-numer endast hobbyhovis

Din häst låter plattfot. Tunna väggar/sulor då finns ju risken att barfotagången försämrar hans tillstånd. Skulle tro din häst kommer få stengallor/hovbölder.

Hasselby:
Jag har en fullblodsvalack med typiska fullblodsfötter som alla hovslagare säger..de trasar sönder väldigt lätt och han är också låg i trakterna speciellt på framfötterna och fötterna växer åt sidorna så hela foten blir platt istället för neråt som den ska växa..
Jag hade han barfota i 2 månader denna sommar med total vila, han kunde knappt gå nån annanstans än i gräshagen..vi tog av skorna för att han tappade 2 av de och förstörde fötterna så illa att det inte fanns något att spika i och ingen ide att gå med 2 skor bara, han är ändå oridbar då så skorna åkte av och han fick gå i gräshagen i 2 månader...
När han skoddes nu för exakt 3 veckor sen hade hans fötter växt till sig och blivit starkare och han kunde till och med gå på grus utan att jag behövde stötta han..så för min del har det hjälpt men jag var orolig ett tag då hovarna bröts av i tån på alla 4 fötter, speciellt på den vita hoven i fram! men ser man bara till att verka ofta(min hovslagare fick komma ut 4ggr på dessa 2 månader, dvs varannan vecka) för att förhindra att det bryts för mycket.
Men han skodde nu med sidokappor runt om för att hålla fötterna på plats och hindra utflytande!
Så för min del har det varit bra men är ju olika med hästar så du kan ju prova och funkar det inte så får ni väl sko han igen!1

Om man tvingas sko med för täta intervall blir det alldeles fullt av sömhål och då finns risk att hoven går riktigt sönder. Om hästen får gå oskodd några veckor växer hornet oftast ner och gamla hål försvinner.
ett par veckor?
Hur mkt menar du att hoven växer då?

2-3 cm iom sömhålen växer ner?

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 669
Senast: super
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 589
Senast: Fiorano
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 074
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag vet att jag inte kan få säkra svar här, men kanske någon hint iaf. Fick en smäll mot huvudet i måndags (häst som stegrade och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 399
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka