Silver Girl
Trådstartare
Har för första gången stött på påståendet i rubriken - att vuxna okastrerade hanhundar ej mår bra av att bo tillsammans. Enligt den som sa detta så gäller det även om de inte slåss eller bråkar, utan det kan vara mindre saker som märks på en eller båda hundarna. T ex orolig mage, allmän ängslan m m. Personen i fråga menade att vilda hundar ej har mer än en vuxen hanhund i flocken. De övriga flyttar när de blir könsmogna om de ej kan ta över i flocken. Hon jämförde också med andra djur, som hästar och katter där man undviker att ha två okastrerade handjur tillsammans. (Hon var även noga med att påpeka att hon inte är för kastrering utan tyckte man skulle ha tikar om man ville ha mer än en hund.)
Jag pratade själv inte med denna person, utan hörde konversationen från bordet bredvid och kunde därför inte ställa frågor. Har inte stött på denna åsikt tidigare och undrar hur utbredd denna idé är i hundvärlden, och vad ni har för åsikt i frågan.
Det påverkar inte mig persoligen då jag troligen inte kommer kunna ha mer än en hund i taget, så det är mest av ren nyfikenhet jag frågar.
Jag pratade själv inte med denna person, utan hörde konversationen från bordet bredvid och kunde därför inte ställa frågor. Har inte stött på denna åsikt tidigare och undrar hur utbredd denna idé är i hundvärlden, och vad ni har för åsikt i frågan.
Det påverkar inte mig persoligen då jag troligen inte kommer kunna ha mer än en hund i taget, så det är mest av ren nyfikenhet jag frågar.