Ökad trav

S

[Shy]

Hur får man egentligen till den där snygga ökade traven? Långa stegen, sammarbetet? Alltså för mig är det ofattbart :D Visst, jag har inte ridit på flera år..Men hur gör ni? :smirk:

Sv: Ökad trav

Vissa hästar har bra gång med mkt häng i grunden. En sådan häst byggd i uppförsbacke har av naturen lättare att utföra mellan och ökade gångarter. MEN alla hästar kan utföra det. Den som behövs är att hästen är samlad på bakkärran och i god arbetsform. Först då har man nåt att öka ifrån utan att hästen hamnar på bogarna och skyfflar sig fram som man tyvärr ofta ser

Nirak

Vissa hästar har det mer el mindre naturligt, då lägger man bara i "växlen" sas (grov förenkling :D klart det måste till viss ridning på alla hästar)

Andra har det inte naturligt - då får man successivt bygga upp styrka och balans tills häst (och ryttare) orkar med en bra ökning.

Om vi tar en unghäst t ex så går man ju inte från arbetstrav till ökad trav på en dag. Man börjar med små tempoväxlingar där det viktiga är att man har TRYCK i hästen och att den tar i genom kroppen och är väl framme, länger lite inte springer. I detta läge brukar jag låta unghästarna sakta öka traven – växa in i ökningen, för att när jag nått max för vad de för dagen klarar, ganska snabbt ta tillbaka igen. Ibland är det på unga hästar lättare att få dem att göra måttliga längningar på stora volter än på raka linjer.

Jag har haft hästar med mkt bra grundtrav och vissa med mer medelgod sådan, men alla har lärt sig öka korrekt och uttrycksfullt. Fast ingen av dem haft det helt naturligt från början. Fast visst är det lättare om hästen har en bärig trav med god takt och balans.

Som ryttare är det viktigt att man hjälper hästen, inte bara släpper den utan ligger kvar med ramen tills hästen är igång BAKIFRÅN i ökningen, annars är det lätt att det blir mer hetsigt spring än kraft och längning.

Ibland får man dutta lite med spöt och peppaa upp hästen att ta i mer. Om (ung)hästen tänker villigt framåt men råkar falla i galopp pga den tar i för mycket är det oftast mest rätt att kanske berömma och sen bara lugnt ta tillbaka, den tänkte ju rätt.

Den starka välutbildade hästen kan man bara förbereda t ex i hönpasseringen genom att ladda lite och sen låta den sköta ökningen själv på t ex diagonalen. De flesta hästar jag haft har tyckt att ökningen som moment är ROLIGT och tar självmant i väldigt bra när man säger »varsågod«.

Min ponny är rätt ung och har precis börjat orka bära sig i hela lägningen. hon är byggd lite i nedförsbacke och har inte jättelätt för sig, men det börjar komma:love:

Jag brukar samla lite extra i hörnet, ladda lite, sedan så tänker jag mig att jag lutar mig lite bakåt och liksom trycker ned sätet i sadeln, lägger om skänkeln samtidigt som jag sänker och breddar handen något(inte märkbart). Jag låter henne bli lite mer öppen i formen än normalt samtidigt som jag ändå har mer stöd.

Vet inte om det är enligt skolboken eller inte(precis börjat tävla dressyr) men jag upplever att det funkar och hästen länger.

sedan så tänker jag mig att jag lutar mig lite bakåt och liksom trycker ned sätet i sadeln, lägger om skänkeln samtidigt som jag sänker och breddar handen något(inte märkbart).

Egentligen låter det väldigt bakvänt, sitta/trycka ner sätet i sadeln, luta bakåt och bredda handen? Det känns som att be hästen att sänka ryggen och gå på bogarna? En ökning är ju ändå en framåtgripande rörelse?
Man borde väl snarare lätta ngt ur sadeln för att ge plats men ändå sätta tryck i hästen. Handen borde tänka framåt, känna suget. Hela ryttaren borde följa med FRAMÅT i rörelsen ngt istället för att hamna bakom hästens tyngdpunkt?

Nirak

För att få fram en fin ökning i hästen du inte tycket har så mycket kapacitet kan du träna på att öka i små uppförbackar, inte för lutande, bara en aning uppåt, då måste hästen ta i mer, och då länger den:banana:

För att få fram en fin ökning i hästen du inte tycket har så mycket kapacitet kan du träna på att öka i små uppförbackar, inte för lutande, bara en aning uppåt, då måste hästen ta i mer, och då länger den:banana:
Låter bra men sliter inte det mycket på hästens ben?:crazy:

Som andra har skrivit- har en del "inbyggd" ökad trav.

Annars måste hästen kunna samla sig innan ökningen- eftersom det utförs samlat.

Vet någon om detta sliter på hästens ben?

Det sägs att hästen har ett visst antal ökningar per livstid.

Börja med att öka o minska- korta sträckor- det stärker den för att sen klara av längre sådana.
Den blir oxå mer vaken, lyhörd o kortare i kroppen av det.
Klättra i skritt i ganska branta backar,så får du styrka i hela kroppen.

Jag har en ponny som har otroligt lätt för sig att länga, jag gör halvhalter i hörnet, vänder in på diagonaeln samtidigt som jag gör en sista halvhalt, håller om med bena och driver lite extra :D Sitter helt stilla (försöer iaf:angel: ) med handen och håller bara om :D :rofl:

Tror inte det sliter mer på benen än en längning på plant underlag..

Däremot får den använda sina muskler lite intesivare därför att det går uppåt också. Sen länger man ju med måtta, alltså inte för lång bit..
Saken är ju den att den får TA I mer och därmed kommer gärna bakkärran igång, med bakbensaktiviteten, och ryggverksamheten lite som ett brev på posten.
Så har iaf jag uppfattat det med min häst, som inte har längning som bästa grej, i svag uppförsbacke är det däremot lättare att få honom använda kroppen på ett bättre sätt. Vilket han annars gärna tappar på vägen sas.

Bakåt lutar jag mig inte, jag uttryckte mig dåligt, det är bara så jag tänker för att jag annars skuts framåt när hästen tar i(har ju just vant mig av med hoppsitsen:angel:). Trycka ned sätet i sadeln var något som jag började med när min tränare ville ha mer tryck i hästen då sa han att jag skulle sitta, driva och tänka mkt stöd, från och med den lektionen så blev det stor skillnad på ökningarna och därför har jag behållt tänket, vet som sagt inte om det är helt korrekt lr inte men jag lyckas inte få henne att ta i om jag inte gör det. Hon sänker iaf inte ryggen och går på bogarna.

Att sänka handen och bredda ngt var det en lagledare som tipsade om, jag tyckte att det funkade, kändes lättare att få ett bra stöd och då behålla form. Men jag hade ju en tendens att alltid rida med lite hög hand så jag borde ju tänkt sänk nästan hela tiden, kan vara lite därför jag tyckte det funkade så bra då och nu går det på automatik:o

Haha, du ska självklart inte göra det varje dag, eller hur?
En gång i veckan räcker, om man även har lite lutande padock går det lika bra :) när traven känns fin behöver man ju inte göra det :)

min har världens mest underbara ökade trav, problemet är bara jag kan inte sitta ner i den:o han är också otroligt lätt att öka på, för har ''drar'' inte så att det blir liksom slängtrav (hopplös på att förklarar) han bara länger stegen.. fattar ni?

Man borde väl snarare lätta ngt ur sadeln för att ge plats men ändå sätta tryck i hästen. Handen borde tänka framåt, känna suget. Hela ryttaren borde följa med FRAMÅT i rörelsen ngt istället för att hamna bakom hästens tyngdpunkt?

Nirak

*lite Kl oxå*
:bow::bow: Håller helt med, trycker man ned sättet får det ju en bromsande effekt. I stället bör man enligt mitt tycke vinkla om bäckenent och tänka nästintill uppåt - framåt! Många unghästar jag har ridit lär sig öka bäst under lättridning!

Det är snarare bra träning att trava i uppförsbackar,
däremot nerförsbackar ska man helst låta bli att springa i för det blir hårdare "smällar" i nertrampen.
Jag har tränat inför distans och jag travar jämt i uppförsbackar men inte om de är för branta då skrittar jag men då blir det ju som klättring istället och det är ju oxå jättebra träning, stärker bakmuskulaturen! Lycka till med dressyren, ska åka och kolla på en dressyrtävling på söndag ja, så ja blir lite inspirerad.. hehe..
Kramar Jessica

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
715
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka