ökad skritt i LB:1

Sv: ökad skritt i LB:1

Ökad skritt är alltid ökad skritt. Lång tygel = fri skritt. Ökad skritt = bibehållen kontakt med hästen mun.

Ökad skritt: (fick en 7a eller 8a för denna)

n798379027_1301788_1382.jpg

TR:

"Ökad skritt skall vara så vägvinnande som möjligt utan att fotflyttningen blir
överilad eller oregelbunden. Bakhovarna skall sättas klart framför framhovarnas
spår. Ryttaren skall lämna stor frihet åt hästens hals och huvud men med
sträckt tygel bibehålla kontakt med hästens mun.
Hästens nos bör ej vara lägre än dess armbåge."

Här ser på ungefär

Och tänk på att det är steglängden som är det viktiga (den ska öka). Hurvida du länger tyglarna eller inte är inte lika relevant. Beror ju på hästen också, min häst t.ex är väldigt spänd i skritten, och för att jag ska få till en ökad skritt måste jag länga ut tyglarna ganska mycket. Däremot behöver jag knappt länga nånting alls på en annan häst jag brukar rida (han arbetar iof i en mycket längre form än min häst).

Ah bra tanke... jag tror jag ev. bara behöver ta fram handen en aning och tänka mer framåt på min häst...

fick tips av en tränare förut då min häst har ganska kort steg att jag kan korta honom lite extra innan en öka (både skritt, trav och galopp) så att skillnaden verkligen sedan syns ;)

Här har du lite fel. Det är lika relevant att länga ut tygeln som att länga ut steget. Läs vad Rumpnissen skrev ur TR: Ryttaren skall lämna stor frihet åt hästens hals och huvud etc. Bara för att hästen har ett stort övertramp betyder det inte att det är ökad skritt, i ökad skritt skall även kroppen lämnas stor frihet, annars är det bara mellanskritt med ett stort övertramp.

Precis!:bow: Degree har helt rätt...jag ställde nämligen den frågan en gång till en dressyrdomare och bilden som Miinaa visar är inte rätt (ursäkta miinna men så är det faktiskt) utan bilden som Rumpnissen visar är den rätta när det gäller halslängd.

Min domare sa till mig att du ska länga tygeln så mycket du vågar utan att släppa kontakten med munnen.

Rätt eller fel. Personligen tycker jag Rumpnissenas går ur formen för mkt (bara min åsikt, ta inte åt dig) Ligger stadigt på 7or och 8or på mina ökade skritter så nåt måste jag ju göra rätt :p Men kan hålla med om att det kanske ser lite väl samlat på bilden, men som sagt fick en 7a eller 8a. :D

Den bilden du visar anser inte jag visar stor frihet åt hästens huvud och hals. Det är inte jag på bilden, hittade på google och länkade. Det står tydligt i TR att nosen inte bör vara lägre än i höjd med hästens armbåge vilket inte är fallet på bilden.

Jag får nästan alltid 7 eller 8 också och jag länger halsen betydligt mer än vad du gör, men ingen utav oss får ju 10, alltså är inget perfekt.

Jag får nästan alltid 7 eller 8 också och jag länger halsen betydligt mer än vad du gör, men ingen utav oss får ju 10, alltså är inget perfekt.

Jag får testa att länga mer så kanske jag får en 10a :rofl: Nä men som sagt kan jag hålla med om att det kanske ser lite väl samlat ut så brukar nog länga mer :)

Jo men nu menade jag ju mer detta som ett tankesätt :)

Håller med Rumpnissen o co. Dessutom är din (Minnaa) häst alldeles för mycket bakom lod, hästen ska fortfarande sträva framåt med nosen, även i ökad skritt.

Ja självklart. Mitt svar var lite för att förtydliga Rumpnissens svar, där hon hade tjockmarkerat delen om tygeln. Ville bara betona att steglängningen är minst lika viktig. Jag har sett flera ekipage i ökad skritt, där tygeln längs ut men steglägden inte blir någon större skillad. Så det var bara för att förtydliga och bidra till ett tankesätt som involverade båda :) Sry om det misstolkades.

Liknande trådar

Dressyr Nästa helg ska jag tävla RM/DM för lektionsryttare i dressyr. Det ska bli jättekul såklart! I propositionen står det att det är...
Svar
8
· Visningar
1 182
Senast: Sirap
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: Nevermind
·
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 323
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka