Öka tuggtiden

Ranger

Trådstartare
Några tips på hur jag ska kunna öka tuggtiden för en häst som inte ens äter sitt hösilage om man blandar i för mycket halm? Jag vill ju inte behöva beställa egen, näringsfattig hösilage när jag har tillgång till riktigt fin hösilage. Mängden han får nu är lagom till hans vikt och behov.

Än har han inte försökt tugga på inredningen eller något annat så kanske är det OK för honom att tugga några timmar på kvällen och sedan slappa resten av natten. Men jag vill hellre stämma i bäcken innan han skaffar sig några trista ovanor.

Sv: Öka tuggtiden

Prova att fodra i hönät - då tar det längre tid för hästen att få i sig samma mängd hö / hösilage!

Man kan knappast ÖKA en tuggtid genom hönät.

Nähä? För min häst tar det iaf längre tid att få i sig samma mängd hö om det ligger i hönät jämfört med om jag fodrar på golvet. Han får inte i sig samma mängd per tugga, helt enkelt. Huruvida det så att säga blir "fler tuggningar per höenhet", det kan jag inte riktigt svara på, men skulle gissa att det är så. I vilket fall som helst så ökar man ju ät-tiden med hönät och det är kanske ffa det man vill åt - att hålla hästen sysselsatt under längre tid?

Jamen då förlänger du, inte ökar. öka = snabbare tuggning.

Är det inte dumt att förlänga en ättid med en onormal ätställning tycker du ?

Om vi skall syssla med att märka ord så är det iaf så i min värld att ökad tid = längre tid och snabbare tuggning = ökad tuggfrekvens.

När jag hade hönät till min häst, så hade det fler orsaker än bara ättiden, han trampade helt enkelt runt för mycket i höt så han fick inte i sig allt han skulle ha (plus att det blev ett h***e att mocka...). Ätställningen kan ju till viss del regleras av hur man sätter hönätet, jag har aldrig sett det som ett jättestort problem. Och vad som är "värst" - att hästen har en kanske onaturlig ätställning eller att den knaprar i sig inredningen pga att den har för lite att göra för att höt tar slut för snabbt, det vet jag faktiskt inte... Det är kanske olika från fall till fall. För min egen del fodrar jag på golvet, men numera får min häst så pass mycket mat att det räcker en bra stund ändå.

Jag skulle öka mängden ensilage och ta bort halmen helt. Blir hästen fetare av ensilaget så ta bort kraftfodret om han får sådant.

Skaffa ett ensilage med hög kvot så är risken för fetma lägre än om du ger foder med låg kvot.

Jag har alltid fått lära mig att om kvoten är tillräckligt hög så blir de inte feta, även om de får mer MJ än vad de borde. Vet att jag någonstans har läst att ett högt proteinrikt foder kräver mer MJ för att ta till vara på SmRp :confused:

Själv öser jag på av mitt ensilage till alla djuren, B-D ponny. En kvot på nästan 10 och SmRp 78 TS på runt 75, ger hästarna 6-15 kg/dygn, inga feta djur här inte, jag får till o med pytsa på med betfor o olja för att de ska få en lägre kvot o hålla lite mer hull.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
863
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 200
L
Ekonomi & Juridik Är stallägare & har 6 inackorderingar funderar på att stå för hö´t & vill att mitt stall ska ha fri tillgång. Undrar om någon har tid &...
2
Svar
26
· Visningar
2 794
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar