Öka tölten!?

Tibra

Trådstartare
Hur kan man träna in för att öka en riktigt fin taktaktig tölt?
Min gumman har en väldigt harmonsik och fin takt i sin tölt.. men när det går fortare tappar hon oftast takten vilket inte jag tycker är så mysigt längre.. går det träna in att öka tölten med korrekt bra takt? Eller är det bara medfött?
En annan sak.. grisepass..hur känns den? jag tycker min pålla kan göra konstiga egna gångarter själv så jag har inte riktigt försökt känna vilket av dom som är grisepass om hon nu skulle göra det någon gång..

Sv: Öka tölten!?

Ja, men för att kunna träna ökad tölt så gäller det att hästen är stark i korta tempot.. Sedan kan man börja göra ökningar under korta, korta sträckor för att hästen inte ska bli trött och att den ska känna att den klarar det.
Kräv bara så mycket tempo så att takten är ren och öka bara upp till den nivån och sedan ta ner tempot igen. Viktigt att man håller riktigt kort tempo mellan ökningarna. Och kom ihåg att inte kräva tempot av hästen någon längre sträcka utan bara precis så att den klarar det.
När den sedan klarar ett lite högre tempo i bra takt så kan du prova att länga sträckan, men bara lite i taget, så att hästen frå en chans att klara av att hålla tempot och sedan ta ner igen.

Denna övning har fungerat jättebra på min häst som har varit väldigt hoppig och rollat och så när man ökat men nu funkar han väldigt bra, bara man inte rider för långa sträckor för då blir det för jobbigt för honom... Man måste ju bygga upp styrkan för att hästen ska orka gå i ett högre tempo.

keilir skrev:
Ja, men för att kunna träna ökad tölt så gäller det att hästen är stark i korta tempot.. Sedan kan man börja göra ökningar under korta, korta sträckor för att hästen inte ska bli trött och att den ska känna att den klarar det.
Kräv bara så mycket tempo så att takten är ren och öka bara upp till den nivån och sedan ta ner tempot igen. Viktigt att man håller riktigt kort tempo mellan ökningarna. Och kom ihåg att inte kräva tempot av hästen någon längre sträcka utan bara precis så att den klarar det.
När den sedan klarar ett lite högre tempo i bra takt så kan du prova att länga sträckan, men bara lite i taget, så att hästen frå en chans att klara av att hålla tempot och sedan ta ner igen.

Denna övning har fungerat jättebra på min häst som har varit väldigt hoppig och rollat och så när man ökat men nu funkar han väldigt bra, bara man inte rider för långa sträckor för då blir det för jobbigt för honom... Man måste ju bygga upp styrkan för att hästen ska orka gå i ett högre tempo.

okej men hur menar du då? att jag ska fortsätta bara tölta eller hur ska jag egentligen träna henne? "stark i korta tempon?"

Ja, rida mkt varierat, både ut och i paddock (på volt är viktigt). Och sedan göra små temposkillnader som jag beskrev i förra inlägget. Sedan måste man natruligtvis ha tålamod, ett bra ökat tempo tölt sker inte över en natt utan de ligger mycket jobb bakom.

Men mitt tips är att göra små korta temposkillnader så kan man öka sträckan och tempot i takt med att hästen klarar att gå i ett högre tempo med en bra takt och bärighet.

Jag har tränat upp min pålles ökade tölt precis på det sätt du beskriver. Det tar tid med för varje gång går det lite bättre.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 175
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka