Öka mjölksyratåligheten på ryttare

F

FiaPiaLisa

Ja, hur lägger man upp den egna träningen bäst för att öka mjölsyratåligheten????
Jag upplever alltid att jag får sådan fruktansvärd pump i lårmusklerna den sista milen när vi är ute och tränar.
Kan tilläggas att jag kör ca 3mil powerwalks förutom distansträningen varje vecka- så konditionen är ok men inte mjölksyratåligheten....
FPL

Sv: Öka mjölksyratåligheten på ryttare

har aldrig fått mjölksyra när jag ridit distans.... hur gör du? :confused:

Min teori är att du kanske rider med lite för korta läder. Du får lite för mycket vinkel på benet vilket gör att lårmusklerna får jobba mer. Eller står du mycket upp? Pump upplerver man i musklerna när man jobbat länge med lite belstning.

Själv håller jag formen geonom att träna mycker Aerobic, step up och just Pump (skivstångsträning med låga vikter) jag upplever själv den värst värken i knä och fotleder. inte så mycket i musklerna. Men vi är så olika och vi sitter ju alla olika. Be någon tilla på dig när du rider ibland är det bättre med ett observerande öga.

Jag har mixtrat en del med stiglädrens längd och har på sistone lite längre läder, känns dock inte helt bekvämt i galloperna.
Tränar för instruktör varje vecka och hennes synpunkter på min sits är att när jag blir trött så börjar jag tippa frammåt men det börjar bli lite bättre.
Men sedan har man ju lite gamla repor (ett krossat knä-hyfsat läkt,inflammerade hälsenor mm) som man säker kompenserar på ngt skummt sätt....

jo så är det ju... jag har ju reumatism... upptäckte att jag antagligen gör nåt konstigt med min ena vrist då jag fick så ont att jag knappt kunde stödja på benet.... efter 2-3 tävlingar började jag exprementera lite... flyttade ut hälen 5 millimeter ungefär och har inte känt av det sen dess :love::love:

så det kan vara små små saker som det blir stora saker av när man rider så länge...

höfterna har jag dock inte fått kläm på än... stapladde in på mc donalds och helt plötsligt bestämde sig ena benet för att den inte ville vara med mer:devil: där låg jag på golvet.... pojkvännen fick bära ut mig... vad då pinsamt? ;)

det tar nog ganska långt tid innan man kommer underfund med allt... men med hjälp av en riktigt duktig tränare så går det lite fortare :p

En snabbfix mot mjölksyra är att dricka sockrat vatten mot slutet av ritten! Man får i sig vätska och socker som snabbt går ut i musklerna. Vattnet ska helst vara lite ljummet så sockret löses upp. Har aldrig testat det i samband med ridning, har aldrig fått mjöksyra då, men i samband med annan träning. Funkar super!

Däremot långvarig uppbyggnad för att motverka mjölksyra är jag inte så haj på. Strechar du ordentligt?

Tack för tippset skall testas till helgen!!
Jag är hyfsat välstretchad men jag har den muskelfibertypen som ger stora bulliga muskler och inte långa slanka. Vilket var bra under de 10 åren jag tävlade i bodybuilding men nu verkar det mest vara ett handikapp....
FPL

Pröva att dricka ljummet, sockrat vatten hemma först... Det är inte det godaste första gången :p Man hade ju likväl kunnat ha med sig frukt eller en godisbit men tycker det här varianten är så bra eftersom man får i sig vatten samtidigt. En godisbit blir man ju mer törstig av.

Varför går det inte lika bra med Coca-cola?
Jag klarar mig alltid fin-fint, och äter bananer och kebabpizza, och dricker vatten och Cola. (På tävling alltså, hemma varierar jag kosten något mer).

Klart man kan variera det i oändlighet ;) Har inte sagt att det inte går bra med cola... Men själv blir jag bara mer törstig då. Plus alla tillsatser som man slipper, genom att bara blanda vatten och socker. :)

Men alla är ju så olika. Jag skulle inte kunna äta bananer på tävling t.ex., speciellt inte om jag är hungrig/tom i magen, då får jag grymt magknip.

Oj,oj nu har jag nog tappat tråden.
Skulle man kunna undvika mjölksyra i musklerna med hjälp av kontinuerlig tillförsel av snabba kolhydrater??
Och jag som trodde att mjölksyra uppstod när kroppen inte hann med att syresätta musklerna, att det alltså hade med syreupptagningsförmågan att göra och att man skulle kunna träna upp den på ngt. plågsamt sätt?

Snälla kan ngn förklara mjölksyra för mig-jag känner mig lite mossig på fysiologin.

FPL

Hittade en liten artikel: http://vetenskapsnytt.blogspot.com/2006/04/mjlksyra-vn-eller-fiende.html

Har suttit och läst på lite nu... Kan säga att sockrat vatten har hjälp MIG iaf mot mjölksyra. Enligt det jag kommit fram till nu så är det monosackarider (glukos, fruktos - alltså vanligt socker) som behövs, annars tar kroppen från glukogen i musklerna och då bildas mjölksyra.
I artikeln står det om intervallträning för att motarbeta mjölksyra, och jag anser att sockervatten är en quickfix när man redan fått mjölksyra.

:idea:jag har aldrig heller fått någon mjölksyra under ritterna och då rider jag ganska långa ritter,nu vet jag inte hur långa läder du rider med, men min erfarenhet med mina medryttare så då har dem i bland klagat över det och en terori jag har är att många sitter i för tok korta läder rätta mig om jag har fel mvh anne:banana:

En snabbfix mot mjölksyra är att dricka sockrat vatten mot slutet av ritten! Man får i sig vätska och socker som snabbt går ut i musklerna. Vattnet ska helst vara lite ljummet så sockret löses upp. Har aldrig testat det i samband med ridning, har aldrig fått mjöksyra då, men i samband med annan träning. Funkar super!

Däremot långvarig uppbyggnad för att motverka mjölksyra är jag inte så haj på. Strechar du ordentligt?

Hur mycket socker ska man blanda i typ. 1 L vatten?

Jag har fått lära mig att det är bättre med fruktsocker än vanligt socker. Finns ju många sportdrycker som funkar också.
På den tiden jag idrottade, så tyckte jag det var viktigt att fylla kolhydratdepåerna dagen innan match, gör så idag också om jag tex ska vandra ett par mil i fjällen.
Så har jag med mig "energi-bars", för att inte blodsockret ska sjunka till skaknivå. Kan funka med russin o likn.
Mjölksyreträningen, om jag minns rätt, var ju att pressa gränsen för maxprestaion allt längre, alltså att skaffa på sig mjölksyra, och gå förbi den gränsen steg för steg. Idioten funkar bra som övning. Passade mig bra...

Idioten !? :rofl:
Berätta gärna, känner att jag har behov av denna övning!!!

Oj, ja ok; Tänk dig en sträcka på ca 10 meter, kuta järnet till ena änden, vänd så fort som möjligt och toucha samtidigt golvet med ena handen. Gör likadant åt andra hållet, och håll på i en evighet, så blir du lycklig, stark och uthållig. Jag skojar inte - det är sant, man får massor av endorfiner, blir som en idiot. Och så tänker man till slut som en guldfisk. Bra övning för sådana med dålig orienteringsförmåga.
Man kan köra intervall. Kuta tex 1 min, vila en, men kör maxfart hela tiden. Du blir snabbare och ökar hjärta, lungor, benstyrka, smidighet osv.
Rapportera gärna om vad du tänker då du provar!

Det är ingen stor skillnad mellan hur snabbt fruktos och vanligt socker tar sig ut i blodet. Skillnaden är att det inte behövs insulin för att spjälka fruktsocker så det går fortare ut i blodet. Som du säger är russin bra, även sådana där sugtabletter, dextro-nånting :)

Denna lilla skillnad gör att rent druvsocker är bra när man känner en blodsockerdipp, då får man snabbt ny energi. Min sockervatten-variant fungerar bättre under hela ritten/träningen som en stadig tillförsel av energi.

OK, vad bra!
Hörde om en som blandade kallt kaffe, socker och cocacola - visst låter det gott?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163
Träning Hej! Min tidigare ganska spralliga häst har under hösten/vintern börjat bete sig lite underligt. Han har blivit sjukt seg på ridbanan...
2
Svar
24
· Visningar
4 643
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2