Öka lönsamheten med sämre djurhållning?

Oh ja, självklart finns det alternativ! Om ALLA köttätare i Sverige väljer svenskt kött så kommer lönsamheten öka utan fixering. Väljer vi dessutom eko kommer djurens väl att bli ännu bättre. Det är tyvärr ingenting som folk bryr sig om när man får danskt skitkött till halva priset.

Oh ja, självklart finns det alternativ! Om ALLA köttätare i Sverige väljer svenskt kött så kommer lönsamheten öka utan fixering. Väljer vi dessutom eko kommer djurens väl att bli ännu bättre. Det är tyvärr ingenting som folk bryr sig om när man får danskt skitkött till halva priset.

Men vi kommer aldrig få alla att köpa svenskt, det säger sig ju självt?

Det finns många andra sätt att lösa det på, men det skulle kosta bönderna mycket med den typen av omställning.

Tänk om de kunde titta på forskningen istället för att pröva. Då skulle de se att fixering inte minskar dödligheten hos smågrisar.

Detta är ingenting annat än vidrigt. Bara att försöket sker gör att vi nu kan sluta slå oss för bröstet i djurskyddsfrågor.

Personligen tror jag inte att smågrisars dödlighet minskar för att suggan fixeras och smågrisdödligheten är stor även i länder där fixering är tillåtet. På ett sätt kan jag tycka att försöket är onödigt eftersom det idag faktiskt är tillåtet i Sverige att fixera suggan om hon är aggressiv mot kultingarna. Nu gäller försöket att suggan hålls fixerad under de dagar där smågrisdödligheten är som störst (dvs. 5 dagar efter födsel) och med hänsyn till kultingarna kan det tyckas som en mindre uppoffring av suggans välfärd. Hon ju annars går lös och många suggor spenderar dessutom största delen av sitt liv i grupp på djupströbädd.

Så fixering av suggan i fem dagar är egentligen inte skrämmande i sig men det som skrämmer mig är utvecklingen. Att vi ens diskuterar att rucka på djurskyddslagarna för att möta Europas "välfärd" känns verkligen inte ok och risken som jag ser är att vi minskar våra djurskyddskrav ännu mer på sikt. Samtidigt förstår jag grisuppfödarnas frustration för grisbranschen ÄR en förlustbransch i dagsläget och har varit så under flera år.

Ruckar vi på djurskyddslaget försvinner fler argument för att köpa svenskt och det om något kommer krossa grisbranschen.

Jag är positiv till fixering av suggor de första dagarna efter grisning. Men det ska stanna där!
Det liggs ihjäl alldeles för många grisar de första dygnen, många är bra mammor som lägger sig försiktigt men det finns en hel del som slänger sig ner och då kan en gris komma iklämm, det är inte alltid kultingens skrik hörs under 300 kg sugga.De som får betala priset för att inte ha suggorna fixerade är de ihjällegade kultingarna först och främst!
Även om boxen så skulle vart 10 gånger så stor så håller sig de små nära mamman, och risken att bli klämd innan de föstått att man ska sova under lampan är stor.

S
Det finns många andra sätt att lösa det på, men det skulle kosta bönderna mycket med den typen av omställning.

Tänk om de kunde titta på forskningen istället för att pröva. Då skulle de se att fixering inte minskar dödligheten hos smågrisar.

Detta är ingenting annat än vidrigt. Bara att försöket sker gör att vi nu kan sluta slå oss för bröstet i djurskyddsfrågor.
e
Vilken forskning visar att spädgrisdödligheten INTE minskar vid fixering?
Jag har hört att det kan bli mer dödfödda,men har vart på föreläsning där de jämförde dödlighets procenten danmark-sverige, och danmarks var lägre.
Har ingen källa då jag som sagt var på föreläsning.

Jag blir äcklad, förbannad och ledsen. Det är inget annat än vidrigt och de människor som tycker det är OK att behandla levande varelser såhär.. Nej, jag finner faktiskt inte ord. Det är sällan jag känner så enorm uppgivenhet som nu.

Vi ska FÖRBÄTTRA tillvaron för produktionsdjuren. Inte försämra. Det är inte OK att backa i utveckligen. Speciellt inte låta profit gå före djurvälfärden.

Detta läste jag förut men har ingen källa på att det är sant

# Av 100 levande födda kultingar i Sverige blir 79 stycken slaktfärdiga, 21 stycken dör i stallarna dessförinnan, 18 av dem före fem veckors ålder. Motsvarande siffror för Danmark är 80 som blir slaktfärdiga, 20 som dör innan dess och nästan 14 av dem som dör före fem veckors ålder."
1 extra griskulting på 100 stycken - för det ska avelsdjuren förlora all form av livskvalitet och möjlighet till naturligt beteende.
Allt för att konkurrera med det vidriga import-köttet. Snälla. Sluta stödja djurplågeriet. Jag förstår inte hur man kan ha samvete att göra såhär mot levande varelser.##

Det liggs ihjäl alldeles för många grisar de första dygnen, många är bra mammor som lägger sig försiktigt men det finns en hel del som slänger sig ner och då kan en gris komma iklämm, det är inte alltid kultingens skrik hörs under 300 kg sugga.
Vad hemskt det lät, jag blev väldigt illa till mods av idén först men då kan det ju faktiskt kanske vara en liten idé att fixera, men dock då viktigt att det absolut inte är mera än nödvändigt.

Jag hörde de tendenserna på en föreläsning förra året och det är åt helvete.
Den som tror på iden borde istället tänka om .Mycket ovanligt att fixering behövs!
Avlar man på rätt modersegenskaper och har en lugn BB/grisningsavdelning som inte stressar suggan så behövs ingen fixering överhuvudtaget.
Det ger bara nackdelar att fixera en sugga ,de kan inte röra på sig ,blir förstoppade och stressade vilket ökar risken förr MMA(grisningsfeber/livmoderinflammation.)
Fem dagar är en lång tid för en sugga att tvingas lägga sig i sin egen skit.
En sugga vill kunna vända på sig och kunna gå ut i gödselgång och gå på toa.
En grisningsbox med avskiljande rör runt väggarna osv ger tillräckligt skydd,och hjälper man smågrisarna till värmelampan så så hittar de dit själva inom ett dygn ,ett trix är att lägga lite halm med lite efterbördslukt i under lampan då de dras till suggans lukt och inte enbart värmen.
Problem på många gårdar idag är inte att det liggs ihjäl för mkt smågrisar utan ibland det motsatta att man har fler födda smågrisar än spenar.
Att härma danskarna är skit.Bättre att nån vettig människa kan göra reklam för svenskt kött bättre.
Ibland är de som kommer med förslag för långt ifrån verkligheten,suggor och grisar är smarta djur.Ge dem en dräglig miljö och lugn och ro så ligger de inte ihjäl sina avkommor.
Ska vi hålla antibiotikaanvändningen nere skall vi inte fixera!
Vore intressant att se en forskning hur många fler som måste behandlas pga fixering.Och en sjuk sugga med feber och som mår skit ligger definitivt ihjäl sina avkommor av misstag för att de är sjuka.
Jag har jobbat med fixerade suggor i slutet på åttiotalet .Början på nittiotalet förbjöds fixering. Ska vi tillbaks till stenåldern ? NEJ TACK!

Tyvärr är inte alla sk föreläsare och forskare/teoretiker speciellt kunniga hur en gris faktiskt funkar och hur intelligenta och känsliga de är..
Sunt förnuft säger att rörelse och frihet ger en frisk lugn sugga som kan höra och känna sina smågrisar.
Fixering ökar risken för bogsår vilket är vidrigt.
Nej tacka vet jag Krav suggor som får ordentligt med strö rörelse och slipper fixering!

Jag blir äcklad, förbannad och ledsen. Det är inget annat än vidrigt och de människor som tycker det är OK att behandla levande varelser såhär.. Nej, jag finner faktiskt inte ord. Det är sällan jag känner så enorm uppgivenhet som nu.

Vi ska FÖRBÄTTRA tillvaron för produktionsdjuren. Inte försämra. Det är inte OK att backa i utveckligen. Speciellt inte låta profit gå före djurvälfärden.

Jag kan bara instämma. Empatistörning, är vad det är :(

Det liggs ihjäl alldeles för många grisar de första dygnen, många är bra mammor som lägger sig försiktigt men det finns en hel del som slänger sig ner och då kan en gris komma iklämm, det är inte alltid kultingens skrik hörs under 300 kg sugga.De som får betala priset för att inte ha suggorna fixerade är de ihjällegade kultingarna först och främst!
Även om boxen så skulle vart 10 gånger så stor så håller sig de små nära mamman, och risken att bli klämd innan de föstått att man ska sova under lampan är stor.

Det här förstår jag inte riktigt, det kan väl knappast vara ett naturligt beteende att mamman slänger ner sig på sina ungar så att de kläms ihjäl om det finns tillräckligt med utrymme? Det låter väl snarare som att det finns ett STORT fel i hur man håller grisarna eller vilka man avlar på än att det skulle vara något slags argument för att tillåta förlegade metoder?!

Lite kl:

För övrigt tycker jag att ett bra "trick" för att testa sin åsikt i sådana här frågor är att byta ut djuret mot ett som vi kulturellt har större empati för. Skulle det kännas okej att hundar eller hästar fixeras i en vecka? Nej? Då bör det inte kännas okej för grisar heller!

S

e
Vilken forskning visar att spädgrisdödligheten INTE minskar vid fixering?
Jag har hört att det kan bli mer dödfödda,men har vart på föreläsning där de jämförde dödlighets procenten danmark-sverige, och danmarks var lägre.
Har ingen källa då jag som sagt var på föreläsning.

I PiG (praktiskt inriktade grisförsök) från 2005 gås 8 vetenskapliga studier på området igenom och man finner ingen signifikant skillnad i 6 av studierna. Hela rapporten är intressant att läsa.

För övrigt tycker jag att ett bra "trick" för att testa sin åsikt i sådana här frågor är att byta ut djuret mot ett som vi kulturellt har större empati för. Skulle det kännas okej att hundar eller hästar fixeras i en vecka? Nej? Då bör det inte kännas okej för grisar heller!

Eller varför inte sätta sig in situationen själv? Hur skulle man må av att vara fixerad i "bara" ett par dagar? Det är kännande individer det handlar om. Inga köttmaskiner.

Jag har jobbat med fixerade suggor i slutet på åttiotalet .Början på nittiotalet förbjöds fixering. Ska vi tillbaks till stenåldern ? NEJ TACK!

Tyvärr är inte alla sk föreläsare och forskare/teoretiker speciellt kunniga hur en gris faktiskt funkar och hur intelligenta och känsliga de är..
Sunt förnuft säger att rörelse och frihet ger en frisk lugn sugga som kan höra och känna sina smågrisar.
Fixering ökar risken för bogsår vilket är vidrigt.
Nej tacka vet jag Krav suggor som får ordentligt med strö rörelse och slipper fixering!
Men det bästa är väl ändå att alla slutar äta kött för då får ju alla djur leva oberoende på om dom har det bra, minder bra eller dåligt.

Eller varför inte sätta sig in situationen själv? Hur skulle man må av att vara fixerad i "bara" ett par dagar? Det är kännande individer det handlar om. Inga köttmaskiner.

De flesta är ju bekanta med känslan av "träsmak" i baken. Ett fenomen som uppstår efter bara ett par timmar "fixerad" i en stoppad och skön stol.

Fixering under flera dagar är en kanoneffektiv tortyrmetod.

• Gilla
Reactions: Sol
I PiG (praktiskt inriktade grisförsök) från 2005 gås 8 vetenskapliga studier på området igenom och man finner ingen signifikant skillnad i 6 av studierna. Hela rapporten är intressant att läsa.

Var försöket svenskt?

Jag kom på mig själv med att tänka fel angående dansk-svensk dödlighet. Danskarna har ju kommit på den smarta iden om att ge pencillin 3 dagar till alla nyfödda i förebyggande syfte, kanske det som drar ner dödligheten.. inte fixeringen.

Fixering under flera dagar är en kanoneffektiv tortyrmetod.
Det är faktiskt vad det är, ren tortyr. Någon här som skulle kunna tänka sig att fixera ett avelssto på det viset? Vi vet ju hur hästar kan bli "bara" av att vara instängda i en box (boxvila). Då kan de ändå röra sig lite, välja mellan att stå eller ligga, gå runt ett par steg. Grisar är också rörliga flockdjur precis som hästar.

Eller varför inte föreställa sig att själv ligga fastspänd i bältessäng i fem dagar på BB efter förlossning... :nailbiting:

Var försöket svenskt?

Jag kom på mig själv med att tänka fel angående dansk-svensk dödlighet. Danskarna har ju kommit på den smarta iden om att ge pencillin 3 dagar till alla nyfödda i förebyggande syfte, kanske det som drar ner dödligheten.. inte fixeringen.

Svenska, danska och brittiska studier gicks igenom om jag inte missminner mig.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Vad tycker ni om att man godkänt försök med fixerade suggor? Personligen gillar jag inte grisar alls utan är dörädd, men det känns så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 593
Senast: Dandylinn
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Trav För att inte förstöra stallys tråd mer än jag redan gjort startar jag en egen. Jag hoppas vi kan ha en saklig diskussion där vi håller...
Svar
11
· Visningar
1 687
Senast: solros
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka