OK med tjocka hästar?

Immer

Trådstartare
Just nu finns det här på Bukefalos två trådar, som jag följt med intresse.

Den ena handlar om en mager häst, som någon sett i en hage och fotograferat - och de flesta som skriver i tråden uppmanar TS till att anmäla hästägaren till kommunen.

I den andra tråden, som handlar om feta hästar på sommarbete, pågår en tävling om vem som kan visa upp den fetaste hästen.

Jag kan inte låta bli att undra över hur det kan bli så här. Är det verkligen OK när hästarna blir tjocka?

Immer

Sv: OK med tjocka hästar?

Tycker inte att det är okey med varken för smala eller för tjocka hästar. Inte bra för hästen vilket som...

Att övergöda en häst är lika mycket djurplågeri som att svälta den. De får stora problem av det och det är bara synd om dem.
Tyvärr verkar det vara mer acceptabelt att mata ihjäl ett djur än att svälta det.

Har oxå kollat igenom "tjockistråden" men blir ju nästan rädd när man ser en del hästar. Kan ju inte vara hälsosamt alls.

men anledningen till att reaktionen blir så stark när man ser en smal häst mot när man ser en tjock häst så är det väl för att man antar att tjocka hästarna garanterat får mat.
Men en smal häst kan ju faktiskt oxå få mat men ha andra problem (som inte behöver tyda på djurplågeri för det)

Men undra hur buke skulle reagera om man skapade en tråd "Bildtävling, magraste hästen" :angel::D

Heder till dig för att du tar upp ämnet :bow:

Jag tycker att det är lika illa med sjukligt feta hästar (läs varelser) som med sjukligt smala. Om det optimala hullet är att revbenen känns om man stryker över dom lätt med handen men dom syns inte, borde då inte en viss avvikelse åt båda hållen vara ok? Jag upplever att många reagerar så fort revbenen syns litegrann, vilket jag inte anser är ett problem så länge hästen håller sig så och inte fortsätter gå ner i vikt. Däremot är det väl, i alla fall i ridhästvärlden, mer regel än undantag att revbenen endast kan kännas med lite ansträngning.

Vi brukar skämta om att "den här hästen lider av costaldegeneration" ;)

Sara

Det är inte acceptabelt att ha en alldeles för mager häst o definitivt inte en jättefet heller, tyvärr är det sällan man hör att någon tycker att man ska anmäla de feta hästarnas ägare, medans det blir rama skri så fort hästen är lite tunn. En lite tunn häst mår oftast bättre än en tjock.

Hästen i den andra tråden är inte i mina ögon så mager att den av djurskyddsskäl behöver anmälas, visst den är tunn o omusklad men inget djurskyddsfall.

Vissa av hästarna i sommartjock tråden är så tjocka att de är på gränsen till vanvård.

Nej jag tycker INTE det är okej! :mad: Tråden med tjockaste-hästen-tävlingen tycker jag är riktigt otäck.

En viss avvikele åt ena eller andra hållet tycker jag är ok, men att folk tycker det är självklart att hästarna ska bli feta på sommaren...? Nej! Jag får ofta gliringar om att jag håller på att flytta mina hästar hela tiden och att stoet dessutom går med betesbegränsare, men så är mina hästar i mkt bra hull också. Revbenen känns mkt lätt på valacken, och helt ok på stoet, även om har lite mage tyvärr.

Generellt sett nej.

Självklart blir nästan alla hästar lite sommarunda om dem går på gräs och kanske tar det lite lugnare. Mina går in under den kategorin just nu. De har gått på halvfart i ca 3 veckor nu på gräs dygnet runt. Klart att det syns lite om magen.

Jag är dock emot när dem blir så tjocka att det lägger sig på hela kroppen verkligen, runt manken osv. Jag förstår inte hur man kan låta en häst gå på bete då. Det är ju fetma och fetma är skadligt. Det som gör mej rädd är att det är ofta dessa hästar man sedan ser ägaren banta genom att galoppera en halvtimme i sträck två dagar senare... :crazy:

Sen har vi ju även dem som släpper en mager häst på bete för att den ska äta upp sig inför vintern. De är också intressant. Jag brukar undra om dem människorna inte har tänkt ge sina hästar någon mat under vinterhalvåret eftersom att hästarna ska "ha lite att ta av". Just gräs har ju en tendens till att ge bukfylla och inget mer.

Så, jag sällar mig till den kategori som inte tycker att fettohästar är okej.

Vad det gäller smalhästtråden så är det naturligtvis bra att folk tar allvarligt på eventuell vanvård men jag tycker att det är konstigt att man istället för att prata med ägaren, den enda som kan ge ett korrekt svar, lägger ut en bild på ett internetforum och låter folk spekulera hej vilt. Dock har jag inte läst tråden, ägaren till hästen kanske har kontaktats?

Måste bara tillägga att jag inte ser det som ett problem att hästarna blir "lite runda" på sommarbetet. Om hästen övriga tiden hålls i bra hull borde det fungera bra ändå, många djur har årstidsbundna skillnader i hullet. Problemet är att många inte klarar att hålla sin häst i ett bra hull resten av året.

Sara

jag tycker absolut inte att drt är okej med feta hästar, har undvikit att kolla i den tråden för jag vet att jag inte skulle kunna hålla mig

Det är definitivt inte ok!!

Jag har tagit upp det på Buke flera gånger och möts hela tiden av att hästarna är runda och goa och att de ska se ut så på sommaren. Jag har på ponnyhoppningar sett folk komma med smällfeta hästar och kräva att de ska hoppa en hel bana när de egentligen får nära döden upplevelser redan vid urlastningen.:mad:

Jag kan inte heller förstå snacket om att det är bra att hästarna har lite extra hull innan vintern. Vaddå? Ska ni inte ge dem mat i vinter eller?

Jag har kollat i tråden och jag kunde inte hålla mig, men jag rensades snabbt bort så jag inte skulle förstöra stämningen. "De flesta vet ju att hästarna inte mår bra" fick jag som motivering. Tycker ni det verkar så? Jag tycker de flesta tycker det är så gulligt när hästarna är sommarfeta.

jag tycker man ska ta reda på anledningen varför hästen ser ut som den gör, sen kan man diskutera om det är ägarens fel eller inte, såklart är det ägaren ansvar över hur hästen mår men alla gånger kan inte ägaren påverka hästens vikt- minskning/ökning.

jag känner mig träffad när ni snackar om "feta hästar på sommarbete-tråden" utan ens ta reda på fakta hur hästen har kunnat blivit så och så tjock så hoppar folk på en och kallar en djurplågare :crazy:

Jag har haft en ponny som var jätte svår att få upp i vikt och har nu en stor häst med en flodhästs gener (man skulle kunna tro det) jag skulle bli jätte ledsen om någon slängde in en anmälan på att jag missköter mina hästar pga deras hull. Alla vet att det tar tid att förändra en hästs hull och att inte tala om att ändra ens egna vikt, hur många överviktiga blir smala på 1 månad?

Idag vet vi alla att med fetma medföljer en rad sjukdomar och besvär, vi vet att varken människa eller djur mår bra av fetma men endå fortsätter fetman att öka.

Jag själv är underviktig och jag vill kunna vistas bland folk med klänning utan att folk ska tro att jag har haft aneroxia halva mitt liv, samma sak gäller med min häst jag vill kunna rida ut på hästen (motion som den behöver för att kunna gå ner i vikt) utan att folk ska tycka jag är en djurplågare.

nu svamlar jag mest om samma sak, men tycker jag fått med mina åsikter och tankar, tack för mig!

/iaa

Jag tycker inte alls det är ok med tjocka hästar! En av mina hästar är sjukpensionär pga av hälta och för henne vore det inte alls bra att gå upp i vikt på sommaren. Är inne på andra sommaren sen hon blev halt, förra sommaren funkade jätte bra utan att hon gick upp nämnvärt i vikt och denna sommaren ser än så länge lika bra ut! (Puh!) Hon går i nedbetad hage och jag fodrar extra med halm om det behövs.

Henns skada har fått mig att fundera på mina övriga två friska hästar och deras hull och jag har kommit fram till att jag vill inte att de heller ska gå upp nämnvärt på betet så jag är glad att stallägaren inte har ett superbete;) Klart de har gått upp lite vikt men inte så att de är tjocka på något sätt. Med de två har jag ju den stora fördelen att jag kan motionera dem också! Har jag fel när jag tänker så om min friska hästar?

Det jag har funderat på lite är om det egentligen finns någon anledning för hästar att gå upp i vikt på sommaren? För vildhästarna är ju situationen en annan, men hos våra tamhästar finns väl inte egentligen inte något behov?

Jätte intressant tråd Immer!:bow:

Vår ena ponny blir alltid tjock på sommaren, men hålls igång i övrigt och har god kondition. På hösten när det blir hö istället, smalnar hon naturligt av.
En foderföreläsare jämförde med att hästens tarm är tjock som människans lår då de äter gräs, och som vår överarm när de äter hö. Alltså blir de bukigare eftersom tarmen tar mer plats. Jag vet inte om det är rätt eller fel, men jag märker på vår ponny att om hon bara står inne ett par nätter så minskar buken i omfång.
Men, ingen individ mår bra av att vara för tjock eller för mager. Men precis som med oss människor finns väl olika sorter.

Jag kan inte heller förstå snacket om att det är bra att hästarna har lite extra hull innan vintern. Vaddå? Ska ni inte ge dem mat i vinter eller?

Orsken till det har jag hört är att man kan sedan omvandla fettet till muskler. Sedan betyder väll mer underhudsfett att hästen kan hålla sig varmare under vintern.

"Överätning är en starkt bidragande faktor till ökad muskeltillväxt. Genom att styrketräna under mellandagarna kan du ta vara på den anabola miljö som skapas av överätningen.

Överätning leder även till en ökad ämnesomsättning vilket skiftar kroppen från att gå på sparlåga till att förbränna mer energi. En högre förbränning av energi resulterar även i en högre förbränning av fett."

Jag tycker lika mkt synd om den magra och den hästen som är smällfet.. det tär ju mkt mer på benen mm på den hästen som är alldeles förtjock. Så det bästa är ju att ha en häst som är lagom :idea::angel:

Ja? Tränar man bara på vintern då?

Om den kan hålla sig varmare med mer underhudsfett borde de knappast vara så feta i juni-juli? (Trots att vi har svinkallt i skåne i år.:crazy:)

Nä, funkar inte som argument. Förr hade man dåligt med foder på vintern och inga täcken, då var det bra att hästarna la på sommarfett. Men nu för tiden? Näää.

jag tycker man ska ta reda på anledningen varför hästen ser ut som den gör, sen kan man diskutera om det är ägarens fel eller inte, såklart är det ägaren ansvar över hur hästen mår men alla gånger kan inte ägaren påverka hästens vikt- minskning/ökning.

jag känner mig träffad när ni snackar om "feta hästar på sommarbete-tråden" utan ens ta reda på fakta hur hästen har kunnat blivit så och så tjock så hoppar folk på en och kallar en djurplågare :crazy:

Och jag kan bara instämma! Vänligen ta reda på hästens bakgrund först, innan ni skriver långa klagoinlägg på Buke - och det oavsett om hästen är tjock eller smal ...

Liknande trådar

Dressyr Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden men eftersom det gäller dressyrtävling så chansar jag på här. Jag funderar på att...
Svar
14
· Visningar
2 081
Senast: Sar
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 546
Senast: Tinuri
·
Hästvård Ja vart ska jag börja. Finns inte en häst jag haft som inte fått en skada. Och det flesta skadorna har jagi nte varit delatig i...
Svar
8
· Visningar
1 352
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 213
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka