Ok, lite foderspekulation till Grand Danois

Sv: Ok, lite foderspekulation till Grand Danois

Det var efter att hon fyllt ett år på inrådan av en person med erfarenhet av rasen.
Men ofta är det så att de personerna (läs uppfödarna) har en annan uppfattning än fodertillverkare och försäljare ang fett och protein t.ex.
Och tyvärr blev det så i vårt fall att det inte fungerade.
Det fungerade på kullsyskonen.

Det är inte så lätt att veta vem man skall lyssna på när man är ny med en ras som av vissa anses ha speciella matbehov.
För vår del slutade det med att vi själva fick ta lite råd här och lite råd där för att kunna prova oss fram.
Och nu fungerar det ju bra. Tråkigt bara med den "resan" som blev med problem.

Tack alla som givit synpunkter och råd.

Atlaz ska sakta vänjas över till ett foder som innehåller 18 % fett och 26% protein han kommer dessutom få sitt foder torrt nu och givan kommer reduceras något..

Vi får hålla ÖPPNA ögon om han faller ur eller inte dricker tillräckligt ..

Okej, hon var iaf så pass gammal. Fast det är väl ungt vad gäller GD :D

Återkom gärna med rapport om hur det gick och vilken fodergiva ni "landar" på. För min boxertik var det nästan samma historia vid samma ålder. De växer ju på alla ledder där i ettårsåldern, så det kanske är typiskt för just den korta perioden i hundens liv?

/JES
...fortfarande på staketet ang. om jag ska byta foder eller inte...

Hoppar in i tråden på ett inlägg: Magnusson tog fram sitt foder för jus GD på 80-talet. Bra eller dåligt foder avgör var och en utifrån sin hund och dess behov. Våra 8månaders GD äter 2 liter per dag. Mängden är ju inte avgörande utan näringsbehovet och just ddet fodret är det 2 liter fördelat på 2 ggr per dag som det ska vara. Fodertätheten är tillräcklig för att de ska bli mätta också för det är ju också viktigt. Kullsyskon äter olika sorter och de ser olika ut - till en del tror jag att det beror just på fodret. Våra har ställt ut en hel del i olika valputställningar och har fått mycket bra kritik så våra är ok. Den gamle hanen har ätit samma foder i över 6 år och mår utmärkt - bra hull och glans - liksom valparna. Flera högar och stora per dag - de är ju stora hundar, men fasta och fina i konsistensen (tala om "Skitsnack") vilket också är viktigt.

Det är lite vanskligt med stora hundar och att försöka driva dem. De får lätt ledproblem vilket enligt olika forskningsresultat kan vara ett resultat av för snabb tillväxt. Därför avrådes från högproteinfoder till GD - de rekommenderas vuxenfoder tidigt. Om du undantar extrem svält styrs den färdiga storleken av arvet så du kan inte få en mindre hund på så sätt. Tag gärna del av den forskning om hundfoder som finns på SLU sida.

Gammal tråd! ;)

Då kan du passa på att förklara för mig HUR protein kan få hundar att växa snabbare, för mig har det alltid varit lite av en myt, just nu äter min GD Royal Canin energi 4400 ( 30/32 )

Noterade i efterhand att det var gammal tråd - :angel:

Det är inte proteinet i sig utan den totala balansen i fodret - förhållandet energi och smältbart protein dvs en ev obalans som kan ge rubbningar - blev otydlig i svaret. Sedan har jag defacto sett ett antal GD som inte alls mår bra av att ha drivits utifrån att det är stor hund = mycket mat = mycket energi och protein. De har under uppväxten drabbats av osteospondos (stavning?) där forskningen varnar för överutfodring som en orsak (kan även vara arv och därmed även en kombinationseffekt).

Myt eller inte - det finns många uppfattningar och tyvärr inte mycket skrivet om hundens foderbehov på svenska. Med det menar jag skrivet och grundat på forskning och inte bara på hypoteser av olika uppfödare.

Antal liter foder är ju egentligen inte heller ett bra mått utan här är det rätta antal MJ och g smbrp. Antal liter ger ju olika värden på näringsintag för olika foder.

Återkommer med en länk till dig senare.

Anledningen till att jag ger min GD Ett högenergi foder är för att jag såg att han föll ur totalt .

Han äter nomrmal giva som det är nu, med de förra fodren med lägre protein/fett har jag fått ge honom onormalt hög giva och det utan resultat.

Det jag har sett är att folk gärna stirrar sig blinda på denna "myt" och då ger hunden ett foder där den inte tillgodoser sig eller faller ur och då öker de bara givan vilket medför att hunden bara skiter mer

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka