Ok, lite foderspekulation till Grand Danois

Calazirya

Trådstartare
Nu har vi bestämt oss för att iallafall byta foder till Atlaz, trots att han inte fyllt 1 år ännu.

Anledningen är den att kroppen inte tar upp alla näringsämnen.

Eller har ni någon annan förklaring till varför han äter HUND BAJS ? :crazy:

Jätte äckligt och nu är han som besatt, vill inte ens ha honom lös längre .. :eek:

Han måste äta väldigt mycket av detta foder ( precept foundation ) 2½ liter /dag.

Och han skiter väl ut, ja ALLT ?

Så någon som är kunnig på GD mat ;)

Här är innehållsförteckning på den mat han äter nu

Foderanalys:
Råprotein 24,0 %
Fett 14,0 %
Fibrer 3,0 %
Fukthalt 10,0 %

Mineraler:
Kalcium 1,2 %
Fosfor 1,0 %
Kalium 0,63 %
Salt 0,30 %
Magnesium 0,17 %
Järn 265,4 mg/kg
Koppar 9,8 mg/kg
Jod 2,1 mg/kg
Mangan 72,3 mg/kg
Selen 0,4 mg/kg
Zink 246,0 mg/kg

Vitaminer:

Biotin 0,4 mg/kg
Kolin 1881 mg/kg
Bladsyra 0,9 mg/kg
Niacin 95,6 mg/kg
Pantotensyra 22,1 mg/kg
Karoten 0,6 mg/kg
Pyrodoxin 15,2 mg/kg
Riboflamin 14,0 mg/kg
Tiamin 9,2 mg/kg
Vitamin A 20,730 IE/kg
Vitamin D3 2,212 IE/kg
Vitamin E 98,3 IE/kg
Vitamin B 12 0,4 IE/kg
Vitamin K 0,9 mg/kg
Vitamin C 50,0 mg/kg

Aminosyror:
Arginin 1,44 %
Cystin 0,30 %
Histidin 0,44 %
Isoleucin 0,94 %
Leucin 1,97 %
Lysin 1,02 %
Methionin 0,53 %
Penylalanin 1,17 %
Treonin 0,85 %
Tryptophan 0,19 %
Tyrosin 0,87 %
Valin 1,04 %

Ingredienser:
Kycklingköttmjöl, Brunris, Fullkornsvete, Majs, Kycklingfett, Riskli, Kornmjöl, Linfrömjöl, Lecitin, Kycklingbuljong, Torkat bryggerijäst, Torkad ost, ESTER-C.

Sv: Ok, lite foderspekulation till Grand Danois

Vad tror ni om detta ? ( börjar undra om jag ska ha en monolog ;) )

Kycklingbaserat foder för hundar med ett ökat energibehov. Rekommenderas även till valpar, dräktiga och digivande tikar. Hög smältbarhet och smaklighet.
Foderanalys:
Råprotein 26 %
Fett 16 %
Fleromättat fett 5,39 %
Kalcium 1,34 %
Fosfor 1,01 %
Kalium 0,63 %
Natrium 0,32 %
Magnesium 0,14 %
Järn 314 mg/kg
Koppar 15,48 mg/kg
Mangan 51,92 mg/kg
Zink 254,38 mg/kg
Jod 2,07 mg/kg
Selen 0,31 mg/kg
Vitamin A 20000 IE/kg
Vitamin D 2000 IE/kg
Vitamin E 100 IE/kg
Vitamin B12. 0,54 mg/kg
Folsyra (B-vit) 0,93 mg/kg
Tiamin 8,24 mg/kg
Riboflavin 13,20 mg/kg
Pyridoxin 16,30 mg/kg
Pantotensyra 20,30 mg/kg
Niacin 87,50 mg/kg
Kolin 3235 mg/kg
Biotin 0,24 mg/kg
Ester-C 50,0 mg/kg
Aska 7 %
Växttråd (fiber) 3,5 %
Vatten 10 %
Kolhydrater (NFE) 37 %

Ingredienser:

Kycklingmjöl, malen majs, malet fullkornsvete, kycklingfett, sockerbetsmassa, fiskmjöl, torkade hela ägg, naturligt kycklingsmakämne, öljäst, lecitin, Ester-C.

Jag har ingen egen erfarenhet av Grandis men dom 2 jag känner äter Magnusson och Triumph! bra eller dåligt för grandis vet ej, men dom är Snygga friska hundar(utställda med Ck, röntgade med A höfter) :)

Mem skit ätning har jag erfarenhet av, :( :( och det har ej med fodret att göra!!! (har bytt fode flera gånger och det blir ingen skillnad) utan är en fix idé som våra "asätare" kan börja med, har alldrig tyvärr kunnat få någon hund att sluta med den ovanan(har provat med 5 hundar.........ärftligt!!!) och att det hjälper med annanas stämmer ej!! jag tror att det är en skröna som bara följt med :bump:

Fast hur kan du helt säkert säga att det INTE har med fodret att göra ?

Han skiter ju med säkerhet ut en del "nyttigheter" och han äter inte allt bajs han ser, utan väljer noga ut en bra hög ( ja nu kräks vi )

loke skiter rätt mycket av vete. kanske ska du prova ett vetefritt foder? eller vinna pengar på bingolotto och köpa en frys och börja med färskfoder (miniminiskitar)?

minina var en bajsätare (finns ett fint ord för det som jag inte kommer ihåg) men det var p g a psykisk ohälsa och hon har helt slutat med det. började detta före eller efter rockys bortgång eller finns det något annat som kan ha gjort att han kommit i obalans? det KAN säker vara fodret, men vad jag har förstått så är det oftast en fix idé. och vilken hund äter inte skit från andra djurslag? så det smakar nog rätt gott... *kräksmiley*

Men Muffin, han äter ju HUNDSKIT :eek: :crazy:

Nog har jag råd att köpa frys, men vart fan ska jag ha den, på min franska balkong ;)

Jag funderar på det foder jag nämnde i tråden, men vad finns det för foder som inte innehåller någon vete alls ?

standardt till exempel. det har ganska få ingredienser. finns med 16 och 21 % fett.

det var hundskit M åt också. nu äter hon "bara" skit från andra djur.

Royal Canin har vetefria foder. Vill du inte ha så mycket protein som det är i Giant så kan du ju testa Maxi. Jag ger min Golden Maxi Adult och det har hon ätit sedan hon var liten, jag behöver inte ge mycket foder alls och hon är kanonfin och bajsar lite och i bra konsistens. Äter inte hundbajs men häst och getbajs är smaskens men alla hundar verkar ju tycka om bajs från växtätare...

Andra vetefria foder du kan kika på är tex Robur, Nutra Nuggets, Nutro Choice, Canami (Lamb & Rice och Breeder Super Premium), Hills, Standart...

Okej att det är en stor hund, men 2½ L är mycket tycker jag. 14% fett är ju heller inte mycket. Det är ju nästan för lågpresterande hundar. Ett seniorfoder är kring 10%. Har inte Precet ett mer energitätt foder? Mina Labradorer växer upp med 18% fett i fodret och äter hyfsat mycket av det. Det går åt mycket när de växer...

Lånar knapp...

Många som har jätteraser är ju så extremt rädda för att ge för kraftiga foder, finns det något underlag för denna rädsla eller är det bara myter och skrönor?

Jag menar, är det inte bättre att ge mindre av ett kraftigt foder än att ge massor av ett som inte är så kraftigt?

Tippan skrev:
Okej att det är en stor hund, men 2½ L är mycket tycker jag. 14% fett är ju heller inte mycket. Det är ju nästan för lågpresterande hundar. Ett seniorfoder är kring 10%. Har inte Precet ett mer energitätt foder? Mina Labradorer växer upp med 18% fett i fodret och äter hyfsat mycket av det. Det går åt mycket när de växer...

Vi ska byta foder ( har köpt en ny säck idag ) och det innehåller mer fett, anledningen till att vi kört med foundation är just för att uppfödaren rekomenderat detta.

Men efter att ha kollat runt nu så har jag beslutat att ge honom ett foder med mer fett i ( 18 % )

Jo 2 ½ liter är mycket, det säger andra som har GD också

Vet inte... Jag tycker ju att det sammanlagda matintaget borde vara det som avgör, inte om det kommer från 6 dl eller 12 dl. Förutom då att hunden blir mättare och det är ju trevligt för vissa hundar :) Men det är ingen som svarat mig på det...

Pga av magomvridning och sånna saker så tycker jag inte om att trycka ut magsäcken på hunden för mycket. Mina vill äta så mycket som det går, men jag vill ändå inte ge de över 1 L per dag. Nu får de pluttiga 7 dl per dag. Men men... Mitt ideal ligger väl på 8 dl så det är rätt så nära!

Koprofagi kallas det då en hund hund äter sin egen eller andra hundars avföring. Koprofagi hos hundar beror ofta på att den avföring som konsumeras innehåller osmälta näringsämnen som fortfarande har vissa aptitretande egenskaper. Det viktigaste att söka efter är således ett matsmältningsproblem hos den hund vars avföring konsumeras (ofta samma hund som äter dem) genom att analysera avföringen för att se om parasiter, osmälta fetter eller stärkelse förekommer.

Detta fenomen kan också vara resultatet av alltför stor mängd föda, vilket orsakar minskad nedbrytning eftersom matsmältningsapparaten är överansträngd och maten passerar genom tarmområdet på kortare tid. I det fallet kan en enkel minskning av den mat som ges vara tillräcklig för att återföra saker och ting till det normala. Vissa hundraser är predisponerade koprofagi. Så är fallet med hundar som lider av otillräcklig funktion hos bukspottskörteln.

Senast ändrad av en moderator:

Hej vännen!

Vi har gett RC gigant adult länge.
Är super duper nöjda. Protein 28 fett 20.

Det fungerade inte bra med det carrier orginal foder som vi blev rekomenderade från början.
Det gav diarre. Som svar på det fick vi höra att vi skulle ge mera. Vi var uppe i 3l ett tag. Men det kändes inte bra och det blev inte bra.
Det var för mycket för hennes mage att hinna ta hand om.

Vi lyssnade således på en annan person istället och köpte RC. Sedan dess har det hela fungerat smärtfritt.
Inge diareer, hull och muskler är super, avföringsmängd normal/liten.
Hon får 650gr/dag

Dock tycker jag att det att det blir lite smådyrt med 459;-/15 kg var 3:e vecka. Eller jag är väl egentligen mest irriterad över att varken RC eller min foderhandlare har någon rabatt.
Så jag kände att jag måste försöka få ner kostnaden med en hundring eller så.
Så nu köpte jag RC Club. Fullfoder för vuxnahundar. Majs men ej vete. Det kostade 390;- för 20kg. 24 protein, 16 fett.
Hoppas verkligen att det skall fungera, för det strulet vi hade förra gången vill jag inte ha tillbaka.

Hoppas att det löser sig för er!
Hörs snart!

Carrier orginal???? Jag fick för mig att du hade GD? Eller har du nån annan hund också? Jag gillar vissa av Carriers foder jättemycket, men just original till en hund som växer?? Helt okej till en inaktiv vuxen hund...

En eventuell anledning till din hunds beteende kan vara att den helt enkelt får för stor volym föda, då kommer nämligen maten transporteras för snabbt genom tarmkanalen och kroppen hinner inte ta upp all näring den behöver.

Ett tips är att kontrollera ts-värdena (måste räknas ut) och ställa dessa mot varandra, nu är ju torrfodren rätt lika i %-tshalt med någon enstaka skillnad i % upp eller ner, men det kan ju ev. finnas undantag. Jag har inte så stor koll på de olika märkena.

har du provat ge fodret torrt ? Ridde sket massor och åt massor med hundskit sen gav jag fodret torrt och avföringsmängden minskade och han har inte varit lika bajsfixerad (eller så lyssnade han bättre då man sa nej ;) )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka