Sv: ok att slå hästen?
Jag anser, som alla vet :smirk:, att ingen människa har rätt att slå en annan varelse av en sådan orsak som rädsla, missförstånd eller ovilja. Vi har nämligen ingen rätt att kräva att n annan varelse ska vara trygg, förstå eller vilja. Dessa är saker vi måste förtjäna genom att vara bra individer och mentorer för hästen. På så sätt skapar vi en ba relation och förtjänar sedan platsen som ledare i flocken.
Det enda undantaget är fara. När människan hotas till livet av djuret eller när djuret är påväg att göra något som är farligt för honom. Kan man rädda ett liv så är såklart valet mellan att slå eller inte, ganska enkelt. Jag tror dock att detta sällan händer.
Men, att 'putta till' en häst med grimskaft/spö är inte samma sak som att slå, och detta anser jag är ok. Dock ska det göras av rätt anledning och inte riktas som något negativt. Om min häst tar en tugga i gräset ber jag honom ta upp huvudet, men reagerar han inte kan jag lägga grimskaftet mot hans hals. Den lilla rörelsen betyder 'här är jag och jag försöker säga dig nått'. Det jag gör är alltså att be om hans uppmärksamhet. Då kan jag be igen, och plötsligt reagerar han utan att egentligen ha visat någon tanke på grimskaftet när jag använde det. På det sättet tycker jag helt klart att man kan använda grimskaftet. Inte som straff utan som påminnelse. Jag hade lika gärna kunnat picka lite på honom med fingret men det är tydligare med grimskeftet efter som att det är större och det når dessutom längre fram på halsen - ju längre fram, desto känsligare är hästen.
Detta kan man inte räkna som 'slag'.