ok att slå hästen?

C

cavat_best

är det ok att slå hästen tex om man är ute och går med den och den får syn på en gräsplätt å den typ travar dit och bryr sej inte alls om vad människan vill ? att slå hästen menar jag slå till hästen på halsen med en pinne/spö/grimskaft.

Sv: ok att slå hästen?

nej, jag tycker inte det är direkt rätt... hade själv en häst som ofta gjorde så men det var bara bristande respekt och väldigt stark "ponnyvilja". Visst försökte jag hålla mot honom när man märkte att han förberedde sig, men man hade oftast ingen chans. däremot var det bara svårare att fånga in honom om man slog till honom just som han slet sig... det var mycket bättre att bara ryta till högt och och sedan hämta hästen och ignorera honom = inte gosa extra mycket när man fick fast honom men inte skälla heller... det verkade som om han nästan fick dåligt samvete när han märkte att man inte var särskilt glad på hen...

Nej, det är inte okej. Att slå hästen i den situationen är övervåld. Finns betydligt bättre sätt att ta till.

Nej det tycker jag inte!
Är det inte bättre att då sätta nånting på som gör att man istället orkar hålla hästen, eller rent av träna lite bättre uppförande???

cavat_best skrev:
är det ok att slå hästen tex om man är ute och går med den och den får syn på en gräsplätt å den typ travar dit och bryr sej inte alls om vad människan vill ? att slå hästen menar jag slå till hästen på halsen med en pinne/spö/grimskaft.

Som Lazio sa, att hästen inte förstår orsaken är ganska stor.
Kanske borde prova med att ha bett när du är ute och går? Eller hingstkedja?
Hade ett russ en gång, stack med alla! Efter det att jag började ha hingstkedja på honom när jag gick, stack han aldrig!

Jag kan säga att jag har bankat på en ponny som betedde sig så, men det var efter att han hade mejat ner mig i leran ute i hagen och stod på mig så jag inte kom upp. Då bankade jag allt vad jag hade på honom med den tomma höpåse jag hade i handen tills han flyttade på sig. Efter det var han betydligt bättre att hantera av någon anledning...
Brukar annars inte banka på hästar i onödan - nej.

Senast ändrad:

Tillrättavisa är alltid bäst!!
Varför slå när du kan visa att så ska man inte göra, och med det menar jag att du ska få hästen att tänka på annat, så att den inte tänker på att tugga gräs!

Verkar lite onödigt kanske. Skulle jag bara använda som en nödlösning om det höll på at bli en farlig situation, hästen kommer överkörd av en bli om den springer bort till gräsplätten tex. Säger som andra, hingstkedja eller träns kanske vore något för dig?

Jag tycker inte att det är ok att slå till hästen då.
Pisken ska hästen inte vara rädd för, den andvänds bara om hästen bryter ut och inte vill springa men man piskar den inte.

/Donald duck :)

Grimskaft med kedja i ena änden, den kan man trä genom ringarna på grimman och under hakan på hästen. Bra om hästen är stark. Kanske inte behövs "för alltid", men kan ju vara bra så hästen märker att det hänger en människa i andra änden.

men om hästen vill dra iväg så gör den det ändå, med eller utan kedja, och kan bli värre skador om hästen trampar på grimskaftet
och rycker av det med kedja under hakan/över nosen än om
den "bara" kommer lös med vanligt grimskaft...

hej det är aldrig okey att slå eller aga djur oavsett vad dom gör,
det hjälper inte alls, det visar att man inte kan hantera situationer
att man inte har något vett iskallen över huvudtaget.
visst kan rätt till fel men det göra man bäst genom att ignorera fel beteende,man kan höja rösten och tala om vad man tycker.
men att slå djur leder ingenstans. :devil:

Jag anser, som alla vet :smirk:, att ingen människa har rätt att slå en annan varelse av en sådan orsak som rädsla, missförstånd eller ovilja. Vi har nämligen ingen rätt att kräva att n annan varelse ska vara trygg, förstå eller vilja. Dessa är saker vi måste förtjäna genom att vara bra individer och mentorer för hästen. På så sätt skapar vi en ba relation och förtjänar sedan platsen som ledare i flocken.

Det enda undantaget är fara. När människan hotas till livet av djuret eller när djuret är påväg att göra något som är farligt för honom. Kan man rädda ett liv så är såklart valet mellan att slå eller inte, ganska enkelt. Jag tror dock att detta sällan händer.

Men, att 'putta till' en häst med grimskaft/spö är inte samma sak som att slå, och detta anser jag är ok. Dock ska det göras av rätt anledning och inte riktas som något negativt. Om min häst tar en tugga i gräset ber jag honom ta upp huvudet, men reagerar han inte kan jag lägga grimskaftet mot hans hals. Den lilla rörelsen betyder 'här är jag och jag försöker säga dig nått'. Det jag gör är alltså att be om hans uppmärksamhet. Då kan jag be igen, och plötsligt reagerar han utan att egentligen ha visat någon tanke på grimskaftet när jag använde det. På det sättet tycker jag helt klart att man kan använda grimskaftet. Inte som straff utan som påminnelse. Jag hade lika gärna kunnat picka lite på honom med fingret men det är tydligare med grimskeftet efter som att det är större och det når dessutom längre fram på halsen - ju längre fram, desto känsligare är hästen.

Detta kan man inte räkna som 'slag'.

Jag anser att man måste ta till det som behövs för att få stopp på hästen. Våld är dock inte alls nödvändigtvis svaret. En häst som vill dra iväg från mig går jag ivägen för och sätter upp en hand till hinder (i hästens ögonhöjd). Gärna häftigt och bryskt, bestämt så att hästen inser att jag menar allvar. Ryta till ett nej. Detta brukar hejda de flesta hästar när det görs i precis rätt stund (innan hästen hunnit börja dra iväg) och görs bestämt. Skulle dock hästen fortsätta att insitera kan ett ryck i grimskaftet vara på sin plats och försöker hästen gå över mig för att komma fram skulle jag definitivt slå till den, om mina armars viftande inte får hejd på den.
Hälsning Maja

Nej det tycker jag inte!Du har ju inte visat hästen vad du vill att den ska göra!Jag skulle först på normalt sätt , med mjuka tygeltag och mina skänklar styra tillbaka hästen direkt , och kanske peta på baken med spöt lite om det inte funkar! :d

nope . verkligen inte ... :crazy:
däremot kan man ju säga till på skarpen .
typ säga " nej " väldigt bestämd om han/hon försöker smita iväg .
men slå för att den vill äta , vilket är normalt "ponnybeteende" är helt fel :mad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 004
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat