ok att slå hästen?

Sv: ok att slå hästen?

det är ok om det händer kanske 10:e gången när man är ute å går.. första gången kan man säga till lite kanske... :banana:

Jag hade inte valt att slå hästen.
Slår du den på halsen medans den springer ifrån dig, är risken ganska stor att hästen istället försöker fly, efrersom den blir rädd för smärtan.

Det beror på vad man vill med det. Om man vill få utlopp för något hämndbegär, så funkar det nog. Om man vill lära hästen något och få den att sluta göra sådana saker, då lär man sig hantera häst.
Och det gör man inte med hingstkedjor, inte med rep, inte med pisk.
Men inte heller genom att vara mesig och ranglåg.

Kedjan kan vara ett alternativ till att börja med om man använder den rätt.

Däremot snurrande rep eller viftande med spö (speciellt duttande på en grinig märr) är helt "outsider"

AM

ja dessa människoproblem... mitt råd: gå till botten med problemet istället för att sätta plåster på det! guud vad vanligt detta sätt att "lösa" problem är i hästvärlden.. se bara på alla dessa nosgrimmor, bett, hjälptyglar m.m.. visar bara på okunskap!

Har du provat att sätta grimskaftet i sidan på grimman. Det brukar få den effekten att hästen går runt dig istället. Och då är det lättare att få kontroll. Ett annat tips är att kolla över ponnyns foderstat. Den kanske är jättehungrig så foder i hagen skulle kanske ta bort problemet.?(Hö /Halm)

Brukar säga att ju mer remmar och skrot i hästmunnen destå sämre ryttare.. :devil:
Ibland ser man ekipage som har så mycket spännen och doningar att det skulle kunna gå att fylla en hel gjuteriugn med allt..

Det skriks högt för att man vid något enstaka tillfälle sätter kedja på en tokig/främmande hingst.
Men dom som skriker använder själva gramaner/inspänningar/14 meter rep och piskor..

AM

jag har gått över från spön , longerlinor , halsförlängare och allt va det kan vara till att löslongera med ett rep , fastän jag inte har nåt rak , platt , sandad rundpaddock!det går så bra så ialafall!T ex Martingal , det skulle ju vara bättre om man höll i hästen utan alla dessa linor , rep och snören :crazy: ,,,det borde ju elitryttarna klara av? :mad:

Ina :bow:

När jag fick min häst så ville han gärna traska iväg och äta gräs när jag ledde honom typ till och från hagen, och han är rätt stark och jag hade nästan ingen chans att hålla emot eller att få han att sluta äta iheller.
Anledningen att han gjode så är att han var ganska bortskämd hos sin förra ägare och han fick lov att äta gräs när han ville tom med träns, dock inte under ridning.

Men jag har lärt han nu att han bara får äta när jag låter honom och sneglar på mig lite när han vill men han drar inte iväg mer.
JAg lärde honom att han inte fick göra så genom att när han tänkte dra emot gräset så sa jag NEJ väldigt bestämt och tryckte honom i sidan med handen så han gick åt sidan och sedan vände honom och gick dit jag ville och uppmärksamma han på nåt annat.
Han förstod ganska snabbt att det inte var okej att bara rusa iväg och äta lunch sådär och inte brys sig om att jag då flög som en vante efter honom.

Nu när jag går med honom och ska visa honom att det är okej att han får äta gräs så säger jag "ja det är okej" när han tittar på mig eller börjar klia lite i smyg på mig med mulen för då vet jag att han tycker han förtjänar det, och så istället för hålla grimskaftet i 2 händer så tar jag och håller det i en hand i yttersta änden och det är hans signal samtidigt som jag säger att det är okej och då börjar han snällt att beta istället för att rusa till närmsta gräs som innan.

Och samma sak som han gjorde innan när man tog ut honom ur hagen att bara dra ner huvet i gräset så man inte kunde stänga hagen och lög efter honom så fort han kom ut ur den.
Det har han oxå slutat med nu för det var helt oacceptabelt.
Samma att äta med träns.

Ok, jag har inte träffat alla hästar än, men de jag HAR träffat har inte behövt kedja. Den senaste var en halvblodshingst som var jätteuppstressat pga kolik, som jag gick ut och ledde på gårdsplanen i vanlig grimma i väntan på veterinär. Två gånger behövde jag vända mig mot honom och be honom backa undan, sen var han snäll som en liten hundvalp.
Ägaren såg ut såhär :eek: när hon kom ut och såg honom. (de var alltid minst 3 för att leda ut honom i hagen :crazy: )

det var någon som skrev att hästen kanske var hungrig och skulle få mat i hagen... för det första hoppas jag att hästen får mat i hagen redan, om den inte börjat stödfodra i hagen på dagarna än finns det väl gräs kvar? Hästar är i stort sett alltid sugna på mat och att en häst försöker sticka ner mulen i gräset när man leder den ahr bara med att göra att den testar, eller möjligtvis inte lärt sig att man inte får göra det. Hästarna kommer alltid vara starkare än människorna, tillopchmed en liten shettis väger mer än en vanlig människa. De KAN dra iväg om de vill. Vi måste ha mentalt ledarskap, då kommer det fysiska automatiskt. men människor är allt som oftast på fel spår.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 004
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat