Ojämnt musklad/snedhet

Ellyne

Trådstartare
Hur vet man vilken sida som är hästens svaga?
Kan det egentligen bero på stelhet? Hur hör stelhet och svaghet ihop?
Stelhet/spänningar i ena sidan- resulterar det i kortare muskler eller mindre muskelmassa?

Vad ska man göra för att öka muskelmassa på ena sidan av kroppen? (nån speciell övning menar jag)
Vad ska man göra för att förebygga/behandla stelhet eller spänningar?
Hjälper stretching av den "svaga" sidan?

Himla mycket frågor blev det! :angel: Men hoppas kunna få lite svar på detta som inte verkar lika lätt som jag trodde... :)

Sv: Ojämnt musklad/snedhet

Den sidan som man känner att hästen inte riktigt orkar bära sigf i och "faller in" mot mitten på en volt tex.
Är hästen stel så orkar endel inte riktigt rida igenom hästen och då blir den också lätt svagare
Stelhet/spänningar i ena sidan- resulterar det i kortare muskler eller mindre muskelmassa?
Jämför hur din kropp reagerar när du blir stel och spännd. Hästens muskler reaqgerar likadant.

Vad ska man göra för att öka muskelmassa på ena sidan av kroppen? (nån speciell övning menar jag)
Rid i det varvet hästen är svag i och ställ utåt så att hästen måste jobba mer med innerbakbenet. Hästen blir mjukare och starkare i den sidan.
Rid varierat i båda varven. Rid också ut. Tänk på att variera sittben också! Sen efter ridturen stretcha!
Stretching ska man göra likvärdigt på båda sidorna. Och hästen blir inte starkare av stetching utan man sträcker ut musklerna så att de blir långa istället för tjocka.

tack för ditt svar!
[Vad ska man göra för att öka muskelmassa på ena sidan av kroppen? (nån speciell övning menar jag)
Rid i det varvet hästen är svag i och ställ utåt så att hästen måste jobba mer med innerbakbenet. Hästen blir mjukare och starkare i den sidan.
Menar du på volt eller rakt spår?
Varför jobbar hästen mer mer innerbak när den är utåtställd?

Hästens man lägger sig oftast på den svagare sidan. Detta för att muskulaturen är ojämn.

Jag tycker också att jag märkt det. Men jag har hört att det är en skröna? :confused:

jag har oxå hört det, men är helt säker på att det är en skröna. på mitt hbl lägger sig manen åt båda håll (har gott om virvlar) om man inte rycker och flätar ner. hans lillasyster har manen åt ett håll, men inte åt hennes svagare sida.

hästar har pricis som människor en sida som är starkare. en häst som är starkare i tex. höger sida bryter oftast ut åt höger ( i hoppsamanhang kan man prata om "höger eller vänster tänkande"). en människa som är höger hänt är oftast starkast i höger arm ;) ingen är helt och hållet liksidig ;)

Har du några bra ridtips som stärker den svaga sidan särskilt bra?

Ska man länga ut svaga sidan för att "stretcha " ut svaga/spända muskler eller är det bättre att jobba med att hästen ska sätta under sig mer med det svagare bakbenet?
- det är det som summerar de tusen frågorna jag hade i första inlägget... :angel:

att rida lika mycket i båda varv, inte träna 10 min åt ett håll och 20 åt det andra (eftersom även människan är starkare i ena sidan så blir det lätt att man sitter och tränar mer i det varv man själv har lättast för) mkt. halvhalter, tempoväxlingar, skolorna osv.

är hästen ojämt musklad så kan det bero på "låsningar" osv. kanske få hästen genomgådd av tex. kiropraktor ?

vi hade en som skadade ett bakknä som unghäst i hagen. hon beh.på klinik flera ggr. på vet. inrådan tog vi ut kiropraktorn han rek.

2 beh. behövdes med 2 veckors mellanrum, därefter har hon musklat upp sig jämt och fint samt inte fått tillbaks sin inf. i knäet mer. det är något år sedan nu :)

läste inte så noga, men det här med manen har jag en annan åsikt om. en grej jag läst, och även enligt mig stämmer, är att den sida häsen har mest man på, är den starkaste sidan, men det är oxå den stelaste. den andra sidan, är den svagaste men mest elastiska. jag har tyckt att det stämmer, men det kanske det inte gör..? kanske bara ren tillfällighet på de hästar jag ridit. ;)

läste inte så noga, men det här med manen har jag en annan åsikt om. en grej jag läst, och även enligt mig stämmer, är att den sida häsen har mest man på, är den starkaste sidan, men det är oxå den stelaste. den andra sidan, är den svagaste men mest elastiska. jag har tyckt att det stämmer, men det kanske det inte gör..? kanske bara ren tillfällighet på de hästar jag ridit. ;)

stämmer på min pålle iaf ;)

Den sidan som man känner att hästen inte riktigt orkar bära sigf i och "faller in" mot mitten på en volt tex.
Är hästen stel så orkar endel inte riktigt rida igenom hästen och då blir den också lätt svagare
Jämför hur din kropp reagerar när du blir stel och spännd. Hästens muskler reaqgerar likadant.

Rid varierat i båda varven. Rid också ut. Tänk på att variera sittben också! Sen efter ridturen stretcha!
Stretching ska man göra likvärdigt på båda sidorna. Och hästen blir inte starkare av stetching utan man sträcker ut musklerna så att de blir långa istället för tjocka.

Bra tips! :bow:

Vill tillägga att det ibland (eller ofta?) har en orsak till att man är olika stark. På oss människor t ex kan det vara ett ganska säkert täcken på problem med SI-leden/bäcken om man är svagare i ena benet - tydligt svagare alltså, saknar den kraft man borde ha sas.
Skulle gissa att det är samma sak på hästar - till en viss gräns är det naturligt att vara ojämnt stark. Men börjar det bli tydligt och svårt att jobba bort är sannolikheten stor att kroppen behöver behandling för att man ska kunna bygga upp. Försöker man ändå kan det bli belastningsskador, spänningar eller att man bygger upp andra muskler mer för att kompensera.

Sen behöver man vara jämn i kroppen själv också. Det problemet har jag stött på sen kusen fått massor med behandligar men ändå hela tiden känns ojämn :angel:

brukar känna vilken som är hästens svaga sida tkr jag, orkar inte jobba lika bra där, kanske springer ifrån arbetet mer, har svårare att fatta galopp i det varvet mm.
Tkr ofta stelhet och svgare varvet hör ihop eftersom den kanske får/fått springa på ett annat sätt och när man då förösker få den att gå rätt spänner det i msuklerna på den.
Är msuklerna stela så blir de kortare, kan faktiskt kolla på dina egan armar framför spegeln, kolla hur långa de är i förhållande till varandra, försök sedan masera upp ena armen och skaka loss den, kolla då om du ser någon skillnad framför spegeln.
Är nog lika på hästen, men nu menar jag inte att man ska skakaloss hästens muskler men, masera kan man ju och stretcha efter ridning :)
Att masera ochstretcha har iaf hjälpt bra på min förra häst att förebygga att han blev stel och spänd i musklerna.

Blir hästen spänd i en muskle så kmr den ta hjälp av musklerna runt omkring och de blir då spända och så fortsätter det sådär, hästen blir bara mer och mer spänd.
Boken "friskare häst" tkr jag det står bra om musklespänningar och om olikmusklad hästar mm :)

Intressant. Varför är den starkaste sidan också den stelaste?

Hur kan man rida för att stärka den svaga sidan? och
Hur kan man rida för att gymnasticera den starkaste sidan?

Vilken övning gör båda sakerna?

min häst är lite svagare i vänster sida. genom att rida öppna och sluta så var det lätt att hitta vilken sida som var svag. hon ar svårt med sluta- och lätt med öppna i vänster var och tvärt om i höger varv....när hon måste jobba extra med vänster bak så blir det jobbigt

Säg att hästen är svår att ställa och böja åt vänster, är den då svag i vänstersidan eller stel i vänstersidan? Eller båda och?
Vad tror ni?

Nu börjar det bli intressant! :D

Säg att hästen är svår att ställa och böja åt vänster, är den då svag i vänstersidan eller stel i vänstersidan? Eller båda och?
Vad tror ni?

Nu börjar det bli intressant! :D

Det beror lite på i vilka situationer..
Antingen att hästen är för kort i högersidans muskulatur och får svårt att länga den sidan. Ska den kunna korta insidan då (böja sig) kommer den bli väldigt kort! :p

Men som exempel: Min kuse (eller med stor sannolikhet JAG dårå, just nu iaf :o ) är svag (eller stel) i höger bakben. (översatt - jag är förmodligen låst i högersidan)
Varför?
Den tar mycket vikt på vänster fram om den får tillfälle till det. Den kräver större hjälper för att gå sluta i vänster varv (man kan inte bara positionera och visa vägen med vikten som i högervarvet) och likaså öppna i höger varv. Bärande bakben = höger bak! :p

Men det är sällan så enkelt som att en häst helt enkelt är svagare i muskulaturen i ett visst bakben. Min kuse har haft problem lite här och där och är väldigt känslig för sits- och vikthjälper. Det har inte varit ETT fel utan massor med småfel som blivit med tiden som också måste åtgärdas för att kusen ska kännas jämn. Och nu har det blivit ännu svårare att avgöra om det är hästen eller jag eftersom hästen i sig verkar väldigt jämn men JAG känner att jag är skev i hela kroppen.. Typ :angel:

Tack för ditt svar! Ja för min del sitter det nog också delvis i min kropp och kanske på olika ställen i hästen också... :angel:
Men som konkret exempel: Din häst (och/eller du) är svag i höger bakben. Hur märker du det? Att den inte tar hjälperna lika bra (för att bära vikt på hb, tex höger öppna)?
Vad jobbar du med? Enbart korta höger sidan för att få bärande bakdel? Jobbar du även med att länga ut höger sidan om det beror på stelhet i höger kroppshalva?

Tack för ditt svar! Ja för min del sitter det nog också delvis i min kropp och kanske på olika ställen i hästen också... :angel:
Men som konkret exempel: Din häst (och/eller du) är svag i höger bakben. Hur märker du det? Att den inte tar hjälperna lika bra (för att bära vikt på hb, tex höger öppna)?
Vad jobbar du med? Enbart korta höger sidan för att få bärande bakdel? Jobbar du även med att länga ut höger sidan om det beror på stelhet i höger kroppshalva?

Fast nu kommer det ännu mer finurliga: den ÄR inte svag i höger bakben! :p Och inte jag heller. Jag är svag i vänster och hästen likaså. Den har svårare för själva rörelsen öppna högervarv och sluta vänster varv men är synbart lite mer musklad i höger bak och är mycket mer stabil i högervarvet (har lättare för att samla sig, blir lätt vingel vingel i vänster och är svårt att få någon bärighet i vänsteröppnorna även om själva rörelsen är lätt att få till...).
Däremot låser kusens rörelsemönster hästen, eller framförallt hur jag sitter och inverkar som sagt. Jag har toksvårt att föra bak högerhöften... Försökte överdriva häromdagen för att visa hästen hur jag ville att han skulle använda höfterna och jag trodde höften skulle ploppa ur led! :eek: högg till som :devil: !

Som regel (förutom att tid ska bokas för att kolla upp mig, och att hästen kollas ca en gång per månad :angel: ) så arbetar vi i båda varv och försöker göra samma övningar ungefär lika mycket i båda varv. Med undantag för att det kanske inte går att kräva lika många steg i taget i det "dåliga" varvet så man får upprepa fler gånger istället. Försöker få igenom bra böjning i båda varv. Försöker jobba mot kvalitet - inte kvantitet men samtidigt inte pressa hästen för mycket, snarare försöka tänja på gränserna. Försöker få till bra böjning i båda varv, hästen kan få hjälp automatiskt i det svåra varvet om man kommer åt den i det lättare varvet.
Vi har på sistone jobbat en hel del med kontraböjning, dvs renvers, böjning åt fel håll längs väggen, förvänd öppna (det senare även i hörnpasseringar - får man till det är det kanon för att få loss bogarna!) men sånt får man ta det lite försiktigt med, kan bli lite väl jobbigt.
Sen får jag tänka tokmycket på min sits. För det första måste jag sitta "rätt" utifrån ändamålet, sitta med i rörelsen jag vill ha positionera axlar/höfter/rygg som jag vill ha hästen.
För det andra måste jag hålla tyngdpunkten rätt. Och HÅLLA KVAR den även om hästen vill ändra den och därmed flyttar mig i sadeln, likaså måste jag lyckas sitta kvar i rätt position trots att hästen t ex böjer sin rygg knas eller vrider höfterna fel. Annars kan jag inte ens styra! :o

Men som sagt - de flesta märkbara snedheter kommer från något fysiskt, och får man inte det tillrättat kommer man få hålla på och korrigera i evigheter i onödan och bara slita på sig själv och hästen! :p

Nu blev det ännu mer förvirrat! :p
Jag är tacksam för dina svar, men man märker att det är inte är så lätt som man trodde från början! :angel:

Skulle du säga att han är stark i höger sidan? Vilken sida är han då stelast i? Hur känner du skillnad på stelhet och svaghet?
.
Vi har på sistone jobbat en hel del med kontraböjning, dvs renvers, böjning åt fel håll längs väggen, förvänd öppna (det senare även i hörnpasseringar - får man till det är det kanon för att få loss bogarna!) men sånt får man ta det lite försiktigt med, kan bli lite väl jobbigt.
På vilket sätt tycker du det är bra?

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 937
Senast: __sofia__
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 764
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 500
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve