Sv: Ojämnt musklad/snedhet
Tack för ditt svar! Ja för min del sitter det nog också delvis i min kropp och kanske på olika ställen i hästen också...
Men som konkret exempel: Din häst (och/eller du) är svag i höger bakben. Hur märker du det? Att den inte tar hjälperna lika bra (för att bära vikt på hb, tex höger öppna)?
Vad jobbar du med? Enbart korta höger sidan för att få bärande bakdel? Jobbar du även med att länga ut höger sidan om det beror på stelhet i höger kroppshalva?
Fast nu kommer det ännu mer finurliga: den ÄR inte svag i höger bakben!
Och inte jag heller. Jag är svag i vänster och hästen likaså. Den har svårare för själva rörelsen öppna högervarv och sluta vänster varv men är synbart lite mer musklad i höger bak och är mycket mer stabil i högervarvet (har lättare för att samla sig, blir lätt vingel vingel i vänster och är svårt att få någon bärighet i vänsteröppnorna även om själva rörelsen är lätt att få till...).
Däremot låser kusens rörelsemönster hästen, eller framförallt hur jag sitter och inverkar som sagt. Jag har toksvårt att föra bak högerhöften... Försökte överdriva häromdagen för att visa hästen hur jag ville att han skulle använda höfterna och jag trodde höften skulle ploppa ur led!
högg till som
!
Som regel (förutom att tid ska bokas för att kolla upp mig, och att hästen kollas ca en gång per månad
) så arbetar vi i båda varv och försöker göra samma övningar ungefär lika mycket i båda varv. Med undantag för att det kanske inte går att kräva lika många steg i taget i det "dåliga" varvet så man får upprepa fler gånger istället. Försöker få igenom bra böjning i båda varv. Försöker jobba mot kvalitet - inte kvantitet men samtidigt inte pressa hästen för mycket, snarare försöka tänja på gränserna. Försöker få till bra böjning i båda varv, hästen kan få hjälp automatiskt i det svåra varvet om man kommer åt den i det lättare varvet.
Vi har på sistone jobbat en hel del med kontraböjning, dvs renvers, böjning åt fel håll längs väggen, förvänd öppna (det senare även i hörnpasseringar - får man till det är det kanon för att få loss bogarna!) men sånt får man ta det lite försiktigt med, kan bli lite väl jobbigt.
Sen får jag tänka tokmycket på min sits. För det första måste jag sitta "rätt" utifrån ändamålet, sitta med i rörelsen jag vill ha positionera axlar/höfter/rygg som jag vill ha hästen.
För det andra måste jag hålla tyngdpunkten rätt. Och HÅLLA KVAR den även om hästen vill ändra den och därmed flyttar mig i sadeln, likaså måste jag lyckas sitta kvar i rätt position trots att hästen t ex böjer sin rygg knas eller vrider höfterna fel. Annars kan jag inte ens styra!
Men som sagt - de flesta märkbara snedheter kommer från något fysiskt, och får man inte det tillrättat kommer man få hålla på och korrigera i evigheter i onödan och bara slita på sig själv och hästen!