Ojämn temp.

Z

Ztrawberry Zling

Min häst fick en sårskada förra måndagen, vet. var ut å kikade men ingen antibiotika gavs. Jag fick order om att hålla rent såret och hålla koll på hennes temp. Såret ser jättefint ut nu, men hennes temp. vill inte stabilisera sig. Normalt ligger hon på 37-37,1. Nu har hon legat och pendlat mellan 37,2 till 37,8 i över 1 vecka. Jag pratade precis met vet. igen då jag börjar bli orolig men hon lugnade mig och ansåg att det inte är någon feber att "tala om" eller hur man nu ska uttrycka det.
Så min fråga; är det vanligt att hästar skiljer så här mycket?! Jag menar, när jag tempat henne tidigare för att hitta hennes normaltemp har hon ju iaf legat ungerfär på samma...
Och nästa fråga; eftersom hon enligt vet inte har feber så måste jag ju kunna rida henne igen.
 
Sv: Ojämn temp.

Din häst har ju normaltemp, alltså inte feber. Har du tagit febern vid samma tid varje dag? Tempen kan skilja sig över dygnet, min har tex en högre kvällstemp när hon kommer in från hagen. Normalt för henne är 37,6 - 38,1.
Tror inte du behöver vara orolig. Visar hästen inget större obehag av såret borde du kunna rida igång igen.
 
Sv: Ojämn temp.

Jag har tempat både morgon och kväll i över en vecka, och exempelvis vid tre tillfällen i rad, dvs kväll-morgon-kväll har hon legat på 37,3, och nästföljande morgon ligger hon på 37,7. Det är därför jag blir så fundersam.
Men hon verkar ligga lågt i temp som normaltemp för både när jag och vet tempade henne vid olyckstillfället så låg hon på 37. Annars hade jag nog börjat tro att det var min temometer det var fel på. :smirk:
Jaja, jag får väl sluta vara nojig och börja rida henne igen istället.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 037
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 476
Senast: Ela
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp