Ojämn *film*

Sv: Ojämn *film*

Jag upptäckte detta i lördags så han har vilat 3 dagar nu. Inte så länge.
Men imorgon ska min vän komma ut och hjälpa mig att bedömma mera. Vill hon att vi åker till klinik så bokar vi tid redan på torsdag. Annars väntar jag nog någon dag.

Men det som gör mig upprörd är att jag för 1 år sedan hade jag inte märkt något alls. Han är inte så halt så man lägger märke till det. Stallägaren trodde att han bara var stel och det trodde jag också i början, men på grund av andra omständigheter så fick jag det till att det var nått annat än stelt. Jag måste skämmas lite över mig faktiskt:o
 
Sv: Ojämn *film*

_moa_ skrev:
Jo, jag kan nog ragga skjuts nu:)
Men det är så pass allvarligt så han måste till klinik? Inget som går över med vila?

Det Alexandra försöker säga är samma sak som jag skrev tidigare, nämligen att resurserna är bättre på klinik än vad DV ka erbjuda. Vid ett böjprov som hästen visar positivt på klinik, kan man röntga direkt och se så att inga större problem föreligger. DV kan böja, ordinera vila och sen återkomma för att göra samma sak igen. Är då fortfarande böjprovet positivt blir du remitterad till klinik, alltså förkortar du behandlingstiden avsevärt och hästen får förhoppningsvis rätt vård och omhändertagande från början.
 
Sv: Ojämn *film*

Åk till klinik och få hästen utredd är mitt svar. Tar du ut en veterinär blir det antagligen rådet du får. Inte för att skrämma upp dig men min förra häst som fick spatt rörde sig på samma sätt som din häst gör, diffust men med en tydlig stelhet. Min häst avlastade sig bak och blev framtung med kraftigt tryck på bogen som följd så i min enfald trodde jag till en början att det var i bogarna huvudproblemet satt. Jag gjorde även misstaget att ta ut veterinär till stallet flertalet gånger till en början för att "slippa" åka in till klinik och det ångrade jag bittert sedan eftersom det genererade i att min häst gick och hade ont i onödan. Sedan är det ju även så att våra små lurviga vänner är experter på att dölja smärta så det kan ofta vara så att de har ondare än vad vi tror.

Nu håller jag tummarna för att det inte är någon fara med din häst jag ville bara berätta om min erfarenhet. LYCKA TILL!
 
Sv: Ojämn *film*

Nu är det ju svårt att se på film osv... Men både min och min kompis islänning har sett ut så där på böjt spår.. Hennes mer än min, detvisade sig vara en låsning i SI-leden (tror jag?) i bäcken-regionen iaf... En bra ET fixade det på ett nafs :idea:
 
Sv: Ojämn *film*

Detta är en kopia av min häst !
Jag ska till klinik på måndag, så här såg han ut när han hade
knäledsinflammation, men han har även spatt !

Inte för att det har med saken att göra.... men är hon inte
lite för trind ?!
Hej från Hambo
 
Sv: Ojämn *film*

Hambo skrev:
Detta är en kopia av min häst !
Jag ska till klinik på måndag, så här såg han ut när han hade
knäledsinflammation, men han har även spatt !

Inte för att det har med saken att göra.... men är hon inte
lite för trind ?!
Hej från Hambo

Trind? Vad är det? :D
 
Sv: Ojämn *film*

skuggi skrev:
Nu är det ju svårt att se på film osv... Men både min och min kompis islänning har sett ut så där på böjt spår.. Hennes mer än min, detvisade sig vara en låsning i SI-leden (tror jag?) i bäcken-regionen iaf... En bra ET fixade det på ett nafs :idea:

Nu skall ju inte en seriör ET eller kiropraktor behandla en sådan häst förrän den är undersökt och utredd, så i ett nafs vet jag inte.
Stelheten i aktern kommer från benet, och har inte med SI leden att göra.
 
Sv: Ojämn *film*

Nej jag tar inte ut en ET förän hästen är kollad av veterinär. Det känns som väldigt onödigt.
 
Sv: Ojämn *film*

Fast han verkar inte ha så jätte ont. Det är inte så att han står stilla mycket utan han rusar runt med dom andra i hagen.
Det kanske är lika bra att spattröntga honom om man ändå åker till klinik?
 
Sv: Ojämn *film*

_moa_ skrev:
Fast han verkar inte ha så jätte ont. Det är inte så att han står stilla mycket utan han rusar runt med dom andra i hagen.
Det kanske är lika bra att spattröntga honom om man ändå åker till klinik?

Åk du till klinik, visar pållen hälta vid provokation på benen kommer de ganska säkert att röntga.
 
Sv: Ojämn *film*

Trind=lite tjock. jag får inte fram filmen så jag vet inte hur pållen rör sig men jag bor ju inte långt borta om det skulle vara så att du behöver hjälp med skjuts till kliniken
 
Sv: Ojämn *film*

Säg till dom att du vill spattröntga honom !
En av alla gånger jag var på klinik för hälta , så ville dom
avvakta med spattröntgen eftersom det var så tydligt att just
den gången var det bakknäet ,men den här gången har jag sagt att
han ska röntgas från nos till svanstipp !!

Som sagt jag har själv en shettis hemma som är VÄLDIGT trind
dvs tjock!! Som tur är ser mina islänningar bra ut !
Stoet kanske på gränsen till för smal !
Hej från Hambo
 
Sv: Ojämn *film*

Jag är ju så rolig så att jag tycker hög hälta höger bak.. och låg hälta vänster fram..Rätt vanligt att det kan bli en pararell förskjutning..Jag tror att det kommer bakifrån från början och att det sedan vandrat framåt..

*men vad vet jag*
 
Sv: Ojämn *film*

qodrofenia skrev:
Jag är ju så rolig så att jag tycker hög hälta höger bak.. och låg hälta vänster fram..Rätt vanligt att det kan bli en pararell förskjutning..Jag tror att det kommer bakifrån från början och att det sedan vandrat framåt..

*men vad vet jag*

Tyckte jag med från början i knähöjd, men tittar man närmare på vänster så ser man att hästen inte vill belasta det benet. Jag var med min kompis in för samma fel, hästen visade en tydlig rörelsestörning i en diagonal men när den släcktes kom det andra bakbenet fram mycket tydligt.:crazy: Det visade sig att den diagonal vi såg endast var en avlastning och inte orsaken.:o
 
Sv: Ojämn *film*

Det är igentligen jätte svårt med hältor tycker jag.. om inte hästen är 3-5 gradigt halt då..

rörelsestörningar kan igentligen komma från lite varstanns..Bästa är ju att åka till klinik och köra uteslutnings metoden och släcka som du säger för att få fram vart ifrån det igentligen kommer..
Har varit med flera gånger där en hälta synts tydligt ..och man har släckt och släckt både högt och lågt..Och sen har det visat sig att det setat i ryggen..
 
Sv: Ojämn *film*

Kan också vara så, men det botar inte ev ledproblem som kan ha uppstått och som kan behöva en extra pusch för att läka. Här tycker jag inte att det ser ut som ett ryggproblem.
 
Sv: Ojämn *film*

Jag ska sätta mig ner hemma nu och ta ett ordentligt snack med mina kära föräldrar. Nu är det desutom flera personer i min närhet som sagt att vi bör åka till klinik. Så jag ringer och bokar nu eller imorn. Bokar även spattröntgen så jag har det gjort med.

Hmm, lite för trind kan jag inte hålla med om, men Mycket trind kan jag hålla med om:angel: Jag vetefasen vad jag ska göra, han får väldigt lite mat. Stallägaren har satt dom på svältkost nu, så det finns inte så mycket mer att göra. Planen är att han ska gå ner 50 kg i alla fall. Med hjälp av motion, men det sket ju sig nu:(

Arabia: Vad glad jag blir att någon erbjuder sig så:) Får tacka för det, men stallägaren får skjutsa om mina föräldrar inte hinner.
 
Sv: Ojämn *film*

Boj skrev:
Nu skall ju inte en seriör ET eller kiropraktor behandla en sådan häst förrän den är undersökt och utredd, så i ett nafs vet jag inte.
Stelheten i aktern kommer från benet, och har inte med SI leden att göra.

Vilken menar du med "en sån häst"? En som är stel och ojämn i bakkärran? Så om ET hittar en låsning tycker du inte att h*n ska behandla då?
Jag har helt tappat förtroendet för veterinärer när det gäller diffusa grejor som det där... Min kompis la ner över 10 000:- på undersökningar på div större hästkliniker utan att de hittade/kunde fixa felet. Så gjorde en ET hästen frisk för mindre än en tusenlapp :crazy:
...men det är en annan historia...
 
Sv: Ojämn *film*

En häst som har en uppenbar markering/hälta skall först undersökas av veterinär, därefter kan man ta alternativvård. En seriös ET/kiropraktor skall upplysa hästägaren om detta.
 
Sv: Ojämn *film*

Jaha, och. Veterinärmedicin är ingen exakt vetenskap, men när det inte hittas något veterinärt då är det väl läge att fundera på ET. Man kan vända på myntet. Jag vet flera erkända ET som inte alltid känner igen en hälta, varken muskulärt eller genom ledprovokation. Har en bekant vars två ET inte kände en efter böjprov fyra gradig hälta i ett framknä. Veterinären fick genast fram felet, vilket gick att få bort, men det tog väldigt lång tid.

Man ska inte tro blint på vare sig det ena eller det andra.
 

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 359
Senast: pews1972
·
Kropp & Själ Allting känns så meningslöst. Jag försöker planera, ha mål som jag kan jobba mot. Men allting bara faller pladask hur jag än gör och...
2
Svar
21
· Visningar
3 118
Senast: Martenix
·
Hästvård För två veckor sedan blev min häst plötsligt tvärhalt mitt under en hopplektion (markarbete med galoppbommar på marken). Vi hade vilat...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 672
Senast: älgen
·
Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att...
2
Svar
23
· Visningar
2 263
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp