OJ!! J*vlar!!

M

midnight surprise

innan ni läser vill jag påpeka att min ponny aldrig förr har bockat med mig på

Idag skulle jag hoppa lite småhinder igen (har gått ner till småhinder för att få självförtroende till mig och hästen) och då skulle jag efter en mini kombination styra på ett lite mer "tittigt" hinder som bland annat innehöll en vattenmatta. Jag tyckte att jag hade satt fast den bra för det blåste rejält idag!

Men så kom jag på det där och hon hoppade det på första försöket och sen kom jag igen och precis över hindet, vad händer?
Jo vattenmattan hade lossnat och den blåste till rejält och fladdrade nästan upp i magen på henne.
Oj j*vlar vilken reaktion! När vi landade (över hindret så hoppade hon till i språnget) så drog hon ner huvudet och började bocka som f*n!!
Hon hade dragit tyglarna ur händerna på mig så jag höll bara i själva spännet och knappt det! Så det var bara att tampa ner och följa med!
De första två sprången eller så, så tyckte jag att det var lite läskigt men sen så började jag tycka att det var kul! och jag tyckte att eftersom hon aldrig förr bockat med mig och hon hade varit så spänd den ridturen så skulle hon "få ut det ur systemet". Så där satt jag på en vilt bockande häst, och skrattade!!:D :bump: (:eek: trodde jag aldrig!!)

När hon sen lugnade sig så satte jag fast mattan igen (bättre) och rullade över det tills hon hoppade lugnt och avslappnat och sen red jag lite dressyr.. hon var mycket lugnare efter det så det var väl kanske bara bra!
Och det här var äkta bokupplevelsen!:angel:

Jag vet att det låter lite :confused: speciellt eftersom det inte finns några vittnen men det är sant och det är det coolaste (och läskigaste) som lillan och jag gjort (typ)

Har nåt liknande hänt er någon gång? har ni kanske till och med en bild? Skulle vara kul att se och jag önskar så himla mycket att jag hade det här på film!!

Sv: OJ!! J*vlar!!

Oja detta är hänt mig massa gånger. eller massa gånger kanske är att ta i. Men i vintras så var min lille polle på lite testhumör ett tag. berode nog till stor del att det var svårt att hålla i gång p.g.a vädret. har man bara en paddock så är det inte så lätt att hålla i gång så mkt som man vill året runt men men.

Skulle ha lite "förtroendeövningar" Hade lagt ut en vattenmata på marken, skulle börja med att bara gå över mattan, gick jättebra. han traskade bara över. Tog sen ett litet hinder (typ lägsta eller mellerna på sockerbittarna) alltså inte högre än 40-50 cm och la vattenmattan över.
Kom i trav ngr gånger, och det gick jättebra.
Sen kom jag i galopp, hästen tog världen jättespårng över, när han landade så sköt han uppryggen, ner med huvudet och hoppade rakt upp i luften. Jag satt inte kvar kan jag säga:angel:
Gör ont att rammla av på en häst som gör såna luftsprång. Man kan inte påverka hur man landar.

Men det var inte enda gången han gjorde så. Även när jag hade hoppat en komb. räcke-oxer men lite kortare avstånd så han skulle få korta sig lite, så tog han i så mkt så han gjorde såna luftspårng efter varje utsprång. Flög av en gång, men sen lyckades jag sitta kvar genom att hålla kvar handen lite över sprången och sitta lite tillbaka. Hoppade ju inget högt så det störde inte han.

Men man måste ju forsätta när dom gör så känns det som, så dom får busa av sig lite:p

Min avatarhäst som jag hade i 10 år, gjorde bockar efter hindren, när han var i 5-års åldern. Det var hela, rejäla serier så att jag hade ont i ryggen efteråt, fastän jag oftast satt kvar. För honom var det mer regel än undantag en period att "skjuta iväg" som en kanon. Till sist lyckades jag vända det till att han galopperade på friskt framåt istället genom att i "rätt ögonblick" driva honom starkt framåt med förstärkning av spöet. Men visst kunde det hända efter en serie på gräs att han "tände till" efteråt och gjorde en glädjerusning, tydligen var hans far likadan! Hellre än lycklig häst en än robot! :smirk:

hihi jaa jag tyckte att hon kunde behöva en avrusning eftersom hon alltid är den perfekta och lydiga hästen (ingen robot utan pigg och glad men hon skulle aldrig hitta på något dumt..:p ) och hon har aldrig förr bockat med mig och jag tror inte med någon annan heller.. när jag har longerat henne så har hon gjort ordentliga luftsprång och det var väl något sånt jag fick uppleva igår.. fast inte lika höga då kanske..;) Jag har lite ont i ryggen idag fast jag tror inte att hon gör om det för igår verkade hon nästan chockad över vad hon gjorde..:smirk: eller så kom hon på att hon kan och kommer göra det hela tiden..:crazy: jaja det är bara att klamra sig fast..:crazy: :D :bump:

Nej det är ju svårt att se hur man ska landa då och jag hade väl tur som höll mig kvar:banana: eftersom jag inte suttit på en rejält bocknde häst sen min c-ponny(riktig j*vla galning) och honom har jag inte haft på 2 år..:crazy:

Ja... ibland kan det vara roligt att sitta på en bockade häst... om de bockar lite lagom och för att de är glada... Jag satt på en häst som bockade runt en hel stubbåker medan jag skrattade så jag kiknade. Han jag jobbade hos (elitryttare) var inte lika glad... han tyckte att jag skulle sluta fjanta runt. :D :D

Jag har också suttit på hästar som verkligen velat ha av sin ryttare, och dom bockarna är inte lika roliga... man vet att det kommer göra ONT att trilla av. :eek: :eek:

jo, vi hoppade en gång förra sommaren och hade satt en stor rulle sellplast under ett hinder, bara för att de skulle få öva på titthinder. Det blåste och precis när jag är över hindret blåser det till och rullen rullar ut sig åt det håll där vi ska landa:eek: Nåja, vi landade på plastet, och hoppade till lite och tyckte det var lite läskigt, men sen var det ingen fara mera.

Ja... ibland kan det vara roligt att sitta på en bockade häst... om de bockar lite lagom och för att de är glada... Jag satt på en häst som bockade runt en hel stubbåker medan jag skrattade så jag kiknade. Han jag jobbade hos (elitryttare) var inte lika glad... han tyckte att jag skulle sluta fjanta runt. :D :D

Jag har också suttit på hästar som verkligen velat ha av sin ryttare, och dom bockarna är inte lika roliga... man vet att det kommer göra ONT att trilla av. :eek: :eek:

Jaa precis! Om den är glad är det kul men om den vill kasta av är dryga/hemska..:crazy: ;) :)

Har hänt maaaassa gånger. Främst när jag höll på att rida in en shetlandsponny när jag gick i mellanstadiet:angel:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 348
Senast: Acto
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 770
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka