Oisolerat stall - temperatur

Qvicka

Trådstartare
Tittar på olika modeller av s.k. utestall; oisolerade byggnader som i övrigt är precis som ett vanligt stall. Pegasus har en modell och sen har Hammars en modell där det är öppet mellan taket och boxarna, takreglarna bestämmer öppethöjden alltså.. Om ni förstår..:angel:
Men det jag funderar på är det här med temperaturen inne i stallet, kommer det bli som ute eller får hästarna upp någon värme i byggnaden även om det är lite öppet i taket?
Såg en variant där kunden isolerat innertaket efteråt, glipan mellan tak och box var ändå kvar alltså, hur många grader tror ni man vinner på det?

Många lösdrifter för nötkreatur har ju såna tak där det är lite öppet längst upp och så är översta delen av taket och nocken liksom lyft ovanför, så att det blir en glipa för luftutsläpp. Kan en sån modell fungera? Någon som har erfarenhet och vet om det blir samma temp som ute då?
Tycker det verkar smidigt, dels får ju djuren friskluft och dels sparar man pengar på ett dyrt fläktsystem. Men frågan är hur det fungerar rent praktiskt. Blir det en väldigt kall arbetsmiljö att stå och sela i så är det ju inte trevligt heller...

Sv: Oisolerat stall - temperatur

min erfarenhet är att du måste ha nästan samma temp som ute... annars blir det fruktansvärt fuktigt!

kolla på bruksbalkens stall. jag har helisolerat men mkt höjd i taket och det är luftinsläpp längst upp. det är även luckor högst upp på väggarna och ventiler i dörrarna. jag har grymt bra luft i mitt stall.

Jag har ett kallstall som är isolerat i väggarna men sen öppet upp till taket där det ligger plåt och en kondensduk.

Jag har bra luft och slipper den råa/fuktiga luften i stallet pga av att väggarna är av trä och isolerade .

Skulle från början lagt ett innertak och isolerat detta men känner mig så nöjd med luften i stallet så jag har bestämt mig för att vänta .

Mvh Mia

Jag har oisolerat kallstall. Samma temp och luft som ute. Samma luftfuktighet med vilket är lite bökigt höst/vår.

Hästarna mår prima. Jag hade tänk - och förberett för - innertak och isolering men skrotat det då hästarna trivs så bra.

JAG fryser ihjäl, men har satt infravärme över stallgången sålänge. När jag vinner på lotto blir det uppvärmt skötselutrymme.

Och det är faktiskt just vad jag rek som ideala stallet - kallstall med uppvärmt skötselutrymme. Både för folk och fä's skull. Att vi människor fryser är lätt att räkna ut, och de är inget kul att linda ben med tumvantar :devil: Men även för hästarnas skull, så känns rätt taskigt att dra av ett varmt, gosigt täcke i minus 20, och så ska de stå still på stallgången i 30 min.

Nu har ju jag löst hästarnas belägenhet med infravärmen, man JAG vill ha bättre värme än så, och slippa vara påbyltad.

Jag har ett kallstall som är isolerat i väggarna men sen öppet upp till taket där det ligger plåt och en kondensduk.

Jag har bra luft och slipper den råa/fuktiga luften i stallet pga av att väggarna är av trä och isolerade .

Skulle från början lagt ett innertak och isolerat detta men känner mig så nöjd med luften i stallet så jag har bestämt mig för att vänta .

Mvh Mia

Det här låter ju som ett vinnande koncept. Men frågan är var du bor och hur många grader du har ute på vintern?
Är det öppet mellan boxar och tak - öppet ut alltså?
Kondensduk, vad kostar sånt ungefär?

Gränsen till Södermanland så jag har ju inte riktig lika kallt som ni , dock så kan det ju bli 15-20 minus även här och vid dessa tillfällen så upplever jag samma bra icke fuktiga luft .

Kondensduken kostar ca 2000-2500 kr för en rulle på 100 kvm har jag för mig .

Mvh Mia

Det var ju inte farligt dyrt heller..
Men har du öppet ut mellan box och tak, eller är det bara oisolerat? I så fall, har du nåt annat luftinsläpp/fläktsystem eller liknande?

Det är öppet upp till nock , och sen är det några brädor och nät så inte fåglar och möss ska ta sig in så detta blir ventilationen . Allså där väggarna slutar och takreglarna ligger på väggarna .

Det bästa är ju att vill jag kan jag ju lägga innertak i stallet och isolera detta :)

Mvh mia

Liknande trådar

Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 633
Senast: majha
·
Anläggning Vi håller på att bygga stall och det är så klart jättekul, men samtidigt är det en hel massa saker att fatta beslut om och ha koll...
Svar
4
· Visningar
1 638
Senast: lwt03001
·
Anläggning Sådär, då är alla familjemedlemmar överens om att innertaket måste höjas. Eller tas bort helt ;) Jag ska bygga stall i halva...
Svar
3
· Visningar
2 884
Senast: Cyllene
·
Hästmänniskan Hej! Nu behöver jag lite hjälp, jag kommer att skicka bilder så snart vi har varit där och tittat igen! Jag o min sambo skall hyra ett...
Svar
7
· Visningar
1 292
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama