Ohyra på hästarna

Widerberg

Trådstartare
Ena shettisen, A, i stallet och en av hästarna, L, har kliat sig otroligt mycket
senaste tiden och idag såg Ls medryttare något litet litet
vitt djur i pälsen :crazy:
Jag pratade med Ls ägare senare och hon skulle tydligen hälla Switch pour on(?)
på både L och A.
Men får det verkligen bort all ohyra? Jag är ytterst tveksam.

Flocken är uppdelad på två hagar, L går i den ena och A i den andra, så något
måste ju göras åt alla hästarna.
Suck vad jobbigt detta blev. :(

Sv: Ohyra på hästarna

Det bör hjälpa om man behandlar med det. jag skulle behandla två ggr för att vara säker på att allt är dött.
Är det unga djur som fått det?

Med största sannolikhet har hästen pälsätare, nej jag tror inte att det går att få bort innan fällningen är klar. De verkar bli mera intensiva vid pälsfällningstider, men är borta efter fällningen. Det enda man kan göra är att försöka lindra för hästen, bl a genom att använda Switch.

Nej, shettisen är runt 10-12 tror jag och hästen 16.

Boj: Okej tack så mycket :)
En annan grej, min häst har täcke både inne och ute, går det
att ta Switch på henne ändå? Om inte, vad ska jag då göra? :confused:

Klart att man kan få bort ohyra, men kanske inte med Switch. Finns sprayer man har till övriga husdjur med löss på apotektet, det kan du testa. Jag ringde bara till Stenestads Hästklinik och förklarade situationen och fick ett medel på recept. Allt kryp dog inom 12-18 timmar.

Hej Fjunet!

Vad var det för medel?

Vi har själva prövat Etotal och Advantage, men får inte bort de små odjuren. :crazy:
Vet inte om det kan bero på att jag inte har rakat mina hästar, för de går ute dygnet runt och det har varit sååååå kallt, så jag har inte velat det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Är det någon mer än jag som har 2 hästar som bor på 2 olika ställen? :o Ponnyn plockade jag ur lösdriften i stallet där jag har mitt...
Svar
15
· Visningar
1 334
Senast: Mimmimamma
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 268
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Skulle klippa av shettisen lite päls här ikväll. Klippte honom i januari förra året och inga problem alls för klippmaskinen då. Nu så...
2
Svar
35
· Visningar
4 190
Senast: Alexandra_W
·
K
Hästvård Nu finns det ju mängder av gamla trådar inom detta ämnet som jag har försökt läsa igenom för att få klarhet, men jag hoppas ändå att...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: Kellie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama