Oh yes :)!

MadicDomino

Trådstartare
Kommit kontakt med driveout och frågat om de skulle kunna tänka köpa hem från piffif enbart bröstan från standard :rofl: Och jag har fått klar tecken :banana: !
Han sa att vi skulle komma överens om ett pris runt 500-700 kr :D!

Däcklet jag har är bra ;) skall bara köpa ett baksele :D + draglinor :)
Så jag hamnar i prisklass ca 1800 kr ink sväglen jag skall köpa från dem!
Ohh Yes! :banana: var tvungen att skriva av mig lyckan ^^,

Tillskilnaden att jag köpte hela selet + svägel + grövre baksele = 2600 kr :eek: !

Mvh
Eran Emma

Senast ändrad:
Sv: Oh yes :)!

Oh vad har du köpt för vagn :):idea: ?

Men det är nog så om man vill driva ett bra företag är att nästan göra allt för kunden! :rofl: ! Kunden har alltid rätt som de brukar säga :d !

Mvh
Eran Emma

Den kommer endera hem till mig eller till jobbet. Beroende på vars jag befinner mig när de ringer!

Anna-Carin

Är den inte? man hittar inte bröster någon annan stans!
Däcklet jag har passar min häst perfekt så jag tycker det är fel jag byttar till någon som inte passar henne lika bra...

Och i såfall var kan jag få tag i bara bröstan ?

Mvh
Eran Emma

Men alltså, du kommer säkert hitta en annan bra däckel som tillhör en komplett sele. Vad är det för däckel du har nu?
Du kunde tagit bröstan på selen som du och din kompis brände upp. Bara bröstor är dyrt att köpa, och den billigaste jag kan rekommendera kostar 1600-1800.
Fattar inte varför du behöver en speciell baksele? Bakselen man får med Pfiffen duger bra till så små ponnys. Och draglinor ingår. Det blir dyrare att plocka ihop seperata delar och göra en sele av dem. Dessutom blir andrahandsvärdet låg eftersom väldigt få vill köpa en komplett sele som har delar som inte matchar.

Jag håller med Fjunet, och det skrev jag till dig i en tidigare tråd, jag fattar inte varför du inte köper en komplett ok sele istället för att hålla på och sätta ihop en med olika delar från flera olika selar, det blir varken bättre eller billigare i slutändan. Du har fått så många bra tips här inne, ta åt dig och köp en sele som din häst förtjänar ist för att vrida och vända på vartenda öre för att komma ett par kronor billigare undan. Det är dyrt med häst!

Ursäkta! men är det inte bättre att min häst får en brösta med draglinor än att hon har ett riktigt skit sele! :mad:
Jag har ju allt annars, träns, tömmar, däckel mm.
Det är inte bara jag som inte har råd att köpa ett dyrt fint sele som ni andra har och hästen behöver komma ut och röra på dig!

Många här som säkert tycker som jag, man KAN slänga ihop en BRA sele med olika delar köpt från olika ställen. Det är väl fan heller inga fel att köra med inte kompleta selar ? Eller är det inte tillräckligt fint? Föresten vrider inte och vänder på det hela för jag är snål! Jag har fått en budget av hästens ägare (medryttare), som jag måste hålla!
Varför skulle jag inte kunna köpa en brösta från Driveout för 500 kr och sedan köpa ett baksele ?

Det är många här som har sat ihop selen från ex börjes ovs.
Förstår inte problemet heller här! Ingen vågar sticka ut från mängden och säga, "Jag har inte ett komplett sele, men jag har draglinor och bakselen som ligger rätt, min häst mår bra... Och jag kör inte med ett sele som saknar draglinor!" Är det något fel att sätta ihop ett sele som ligger bra på hästen?

Hästens däckel är nästan ny inköpt (kanske 4 månader gammalt). från en sadelmakare... Den har också börjat bli riktigt mjuk!
Passar hästen perfekt och kostade runt 3500 kr!

Och till bakselet, där behöver jag både en grövre och annan storlek! Min häst rumpa har storlek shettis och bröstan har storlek Shettis. Ex däcklet måste jag ha ponny i!
Som + kan jag även fästa bakselet i däcklet, om jag använder det däcklet jag har nu!

Jag tycker det är bättre att jag köper detta än något jag inte blir nöjd över.. Andrahands värdet bryr jag mig inte om.

Mvh
Eran Emma

Klart att det går att sätta ihop en bra sele från flera olika, poängen var ju att det blir knappast billigare i längden. En komplett sele är en sele med brösta/coller/loker, däckel, baksele och draglinor, då är den komplett oavsett om den är köpt komplett eller ihopplockad.

Du har aldrig nämnt innan att du hade en bra däckel, bara att du hade en "skitsele". Du skrev ju i den andra tråden att du kanske skulle beställa en från clifford´s (debut + ergonomisk brösta)...Varför satsar du inte bara på den ergonomiska bröstan, den är ju betydligt bättre än standard från driveout som är ganska klen.

Och det är ingen som bryr sig om hur "fint" det är, bara det är bekvämt för hästen. Sen kan man ju faktiskt aktivera och röra på hästen även i väntan på att selen ska komma med hjälp av tömkörning, promenader mm.

Senast ändrad:

Jag fick inte köpa det av hästens ägare! :devil:, ska prata med hästens ägare och fråga om hon inte har lus att öka, för då kan jag köpa Zilcon bröstan...
Tror hennes ägare är ganska sur på mig så mycket jag tigger pengar:rofl:! får väl försöka....

Däcklet fick vi av en sadelmarkare i födelsedags present (ägaren fick den då).. Som de känner ;) snacka om dyr present :eek:

Har fösökt att komma i kontakt med en svetsare :rofl: inte hittat någon, men gissa var jag hittar en när jag är ute och tömkör? Där ligger ett företag som svetsar och böjer metal mitte i mott mitt stall :angel: ! Han kunde bygga sväglen och sätta dit bakseles "öglor" :banana: 250 kr :D Två flugor i en smäll :idea: !

Måste köpa målarfärg till vagnen också:o , den är inte i sina bästa dagar om vi säger så!

Mvh
Eran Emma

Jag försökte bara ge dig ett tips - bröstan till Pfiffselen är inte värd 500-700:- Så är det.

Kan ni inte bara beställa en brösta av sadelmakaren som ni fick däckeln av? Den kan ni säkert få för 500-700 - utan frakt.

Om ni fick en brösta i present så är det knappast omöjligt :)

det finns en bra och billig sadelmakare i tomelilla som säkert gör en brösta åt dig för under 500:-...

sen vet jag inte vad för däckel du har, är det en däckel med högt skakelfäste och järn i däckeln?

återrupprepar mig, det är ingen mänsklig rättighet att köra häst, så har du inte rätt grejer ska du inte köra, eller bli upprörd över att folk här ger dig tips på vad du ska köpa istället. Låt hästen få komma först.

Liknande trådar

Körning Har kommit på en annan grej ingen :rofl:! Jag kan ju köpa bara ny brösta med draglinor och baksele :banana: Det andra på selet är Ok...
Svar
5
· Visningar
861
Senast: MadicDomino
·
Körning Var på hööks i dag och gissa vad jag såg :o ? De har köpt in draglinnor, bakselar och typ 8 st par selar fanns där och de var innte...
Svar
18
· Visningar
1 792
Senast: Vimsan
·
Körning Har en kompis till mig som skulle kunna tänka sälja sitt börjes sele för 150 kr :smirk: ... Inga draglinor och hela körret (you know...
Svar
14
· Visningar
1 045
Senast: Carolus
·
Körning Jag vill göra en lätt svägel som är lätt att ta av och BILLIG! Eftersom det inte är min vagn, och ägaren till vagnen vill inte sätta...
Svar
16
· Visningar
4 809
Senast: minternet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025