Ogräs i hästhagen!

golden_tinka

Trådstartare
Har ju köpt upp grannens gård och under flera år sett hur dessa växter förökat sig i hagarna!

Vet inte vad det är för växt men det blir stor och förökar sig snabbt, men hur får jag bort den på bästa sätt?:confused:
tänkte ju passa på nu innan dom blir för stora!

Sv: Ogräs i hästhagen!

Kommer inte ihåg deras riktiga namn. Men om man ska bli av dem så ska hela roten upp och den är lång. Så det brukar vara till att gräva eller spruta. Räcker ibland inte ens med att plöja upp och så för de brukar kunna komma tillbaka ändå.

okej, jag har läst om dom innan här på buke, och misstänkte att dom var svåra att bli av med...:crazy:

Vad kan man använda för medel att spruta med?

Det ser helt klart ut som Skräppor.... Ett riktig ogräs.... :cool:
Effektivaste är att helt enkelt gräva bort dem för hand... Innan de går i frö.... Man kan hålla efter dem med betesputsning... men de försvinner inte ....

Plockar mina för hand eftersom jag ser dem komma upp....

Vad kan man använda för medel att spruta med?
Enklast är nog att prata med de som säljer medlen för jag misstänker att det krävs preparat som kräver licens för att de ska försvinna.

Eventuellt skulle du kunna prova med salt i stora mängder eller ättika. Vet in om det hjälp fullt ut. Saltet hjälper så tillvida att där det ligger kommer det inte att växa något tills regn med tiden spätt ut det.

Visst är det skräppor! Finns säkert både gårdskräppa (släta blad) och krusskräppa (vågiga, något smalare blad) på bilden. Eko-bondens värsta fiende. Som sagt, visst kan man spruta men det hjälper bara till dess man plöjer. Man ska vara medveten om att skräppans frö är mycket livskraftig och kan överleva mååånga år i jorden. Beten med skräppa kan man antingen mekaniskt putsa 2-3 gånger under säsongen så att de inte går i frö eller så sam-/växelbetar man med får som faktiskt i många fall äter även skräppor.

Vi plockar våra för hand varje år, innan de går i frö. Sedan har vi en liten sprutflaska (sån som det varit tex ajax universal i) fylld med ogräsmedel (round up) som vi sprutar ner i hålet där vi dragit upp växten. Växten kan ju sedan inte kastas på tex gödselstacken, utan vi kör helt enkelt till tippen med dem.

Vi har kämpat flitigt varje år med detta, och det har minskat för varje år. Nu är det bara ett fåtal skräppor kvar.

Rondup verkar nog bättre om du sprutar på det gröna bladverket då går det ut i alla rötter och du behöver inte dra upp ogräset, överdosera inte .Innom jordbruket använder man 4l handelspreparat till 10000 m2.

Skrappor!!!!! ARRRGGGHHHHH!!!!

Det som galler ar att ga ut med spaden och grava upp skiten med roten, lagga allting i en sack och sedan nar vaxtdelarna torkat elda upp klabbet!!!!!

/KT

Skrappor!!!!! ARRRGGGHHHHH!!!!

Det som galler ar att ga ut med spaden och grava upp skiten med roten, lagga allting i en sack och sedan nar vaxtdelarna torkat elda upp klabbet!!!!!

/KT

Suck, tyvär finns det ju inte tid till att gräva upp hundratals skräppor!:eek:

Vad tror ni om att klippa ner dom med åkergräsklipparen, om jag gör det så fort dom växer upp går det då att få bort eller iaf minska antalet?:confused:

nu vet jag varför förra ägarna putsade hagarna innan gården lades ut till försäljning..:devil:

Behöver man lincens för att använda Gratil?
hittade inget på hemsidan och en av säljarna sa inget om det när vi mejlade.
Däremot snäste sur kärringen på Granngården av mig med att det säketr krävdes lincens, så det slutade med att jag köpte ett annat medel från samma tillverkare, får väl se hur det funkar...:grin:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 062
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka