Ögontjänare.

S

Spider84

Vi har en mycket lättlärd trevlig hund, som har börjat hitta på ett hyss vi inte får ur honom.
Så fort vi lämnar huset (och åker iväg) så plockar han saker på vardagsrumsbordet.
Det har varit allt från choklad jag lyckats glömma framme ( :crazy: ), till toarullar som han sliter sönder, till tallrikar med matrester på.
Jag skulle kunna plocka bort allt av intresse på bordet, men jag tycker inte att jag ska behöva det.
Han ska respektera att bordet är "off limits" oavsett om ni är där eller inte.
När vi är där händer det ytterst sällan att man får "morra" för att näsan kommer upp på bordet (men det händer).

Han är också väl medveten om att vi inte tycker om det för när man kommer hem och han har gjort det (inte alla gånger han har gjort det trots att det kan stå frestande saker på bordet) så kryper han ihop och ser "skamsen" ut.

Tilläggas kan att han är 1år gammal och har större delen av sitt liv inte fått något direkt uppfostran alls.
Sen vi tog över honom har vi märkt att han lär sig väldigt fort och gärna vill lära sig, men inte med detta.

Troligtvis är han också lite uttråkad. Han är van vid att ha stora marker att röra sig på och nu bor han i ett hus med en halvstor trädgård. Vi försöker aktivera honom och ge honom något att tugga på, men det blir lite mycket att försöka ersätta det han är van vid. Vi flyttar snart till en stor gård och där blir han förhoppningsvis stimulerad igen så han slutar upp med såna här beteenden "av sig själv" (vi vill givetvis träna bort det ändå).

Vad är bästa sättet att lära honom att han inte får lov att vara med näsan på bordet även när vi inte är hemma?

Sv: Ögontjänare.

Jag skulle nog börja med att avgränsa hans utrymme att vara på så han inte fick så några möjligheter till att hitta på bus. Så han förstår att när ni är borta så är de enda han kan göra är att vila..
Men innan ni lämnar honom så aktviera han så han får tänka till. Så han blir trötter.. vet inte hur ni gör de nu men slänga godis på större yta funkar för mina när jag har bråttom iväg..

Att skälla på hunden när ni kommer hem skulle jag säga inte har någon större roll. Håller inte på med hysset när ni kommer hem och ser att ni ser, så förstår han inte heller varför ni skäller på honom. För om han bara står och tittar när ni kommer hem och så börjar ni skälla, vilken hund skulle inte se "skamsen ut" då? Klart han visar sig underlägsen då och ger lugnande signaler..
Men för de behöver de inte betyda att han förstår att han gjort fel..
:)

Ni får sätta upp kameror o filma och vara i ett annat rum, så när han gör dumma saker så får ni springa dit och säga till.. svårt när han gör så när ni inte är hemma.. Kanske någon annan har tips..

Jag skulle nog börja med att avgränsa hans utrymme att vara på så han inte fick så några möjligheter till att hitta på bus.

Det där tror jag inte riktigt på. Jag har sett det så många gånger, folk i min bekantskapskrets som har unghundar som är ensamma mycket och som blir uttråkade och försör saker i hemmet. Om man börjar med att stänga dörrar, skaffa kompostgaller, ta bort "attraktiva" saker osv osv så lär sig hunden aldrig riktigt att den faktiskt inte får göra vad som helst bara för att matte och husse inte är hemma. Jag brukar säga såhär: Om du exempelvis har en hund som tuggar på skor- ta inte bort skorna, utan lär hunden att skor tuggar man inte på.

Jag skulle göra som så att jag försöker ta hunden på bar gärning. Bestraffa just då, just där. Att säga något när man kommer hem är oftast alldeles för sent, hunden kopplar inte. Prova också att aktivera hunden lite mer just innan den ska vara ensam, och gå tillbaka ett steg i ensamhetsträningen. Kortare stunder, men oftare och öka succesivt. Jag tycker att man ofta ser det här problemet hos folk som varit för snabba med att hunden ska vara ensam längre stunder. Att den inte riktigt vant sig vid att acceptera tristessen.

Hur som helst: Lycka till!!

Dizzi
Nej, nej jag skäller inte när jag kommer hem. Han kommer och ser "skamsen" ut av sig själv.
Antingen kommer han glad i hågen och då har han uppfört sig eller så kommer han och ser "skamsen" ut och då vet man att han gjort något. Jag skäller så klart inte på honom bara för att han kommer och ser sån ut.
För mig säger det att han vet att det är saker han inte får göra eftersom han så klart skiljer på det. Det har inte slått fel en gång hitills.

Krazux
Vi är väldigt sällan borta mycket. Det här handlar oftast om att vi är borta 15minuter.
Jag jobbar hemifrån. Det längsta jag är borta är när jag är i stallet.

Nu när jag tänker på det så händer det där nästan alltid på morgonen när jag och sambon lämnar sambo på jobbet...

Är vi borta länge är han oftast i trädgården där han trivs bäst.

Jag kan även lämna honom med tuggben och liknande, men bordet hägrar ändå.

Vi hade problem med att han tuggade på skor när vi tog över honom, men det tog bara en vecka eller två så förstod han att det gör man inte. Nu kan han bära på dom på sin höjd om han är rastlös.

Senast ändrad av en moderator:

Han är i slyngelåldern och det går över. Min 1 åriga tik drog iväg med 3 åriga tiken och 1,5 åriga hanen till grannen och serverade sig grillat från deras altangolv förra helgen. Hur man nu kan lägga ut matfat på altangolv istället för altanbordet och gå in och titta på TV:n. Det var ett ögonblicksverk...Men vi bad om ursäkt och talade om att det inte ska upprepas.

Jo han har varit lite trotsig av sig...så trotsig som nu den hunden blir (lugnaste hunde jag stött på någonsin).
Men okej då fortsätter vi att försöka befästa det när vi är hemma så kanske det går över när han passerat denna åldern.

Det kommer att bli en trotsperiod senare också innan 2 årsåldern, dvs den 2:a unghundsperioden som man sa på 90-talet på hundskolan. Din hund är nu i den första unghundsstadiet (slyngelåldern) och testar sina gränser. Det är väl lite uttryck som är förlegade, men det stämmer in bra på unghundarnas olika stadier innan 2 års ålder.
Med tålamod och förståelse om hur hundens utveckling fungerar så brukar man ta sig igenom dessa åldrar utan problem. Många hundar kan få separationsångest och det är då dom ger sig på saker. Jag har inte skällt på mina hundar då dom gjort fel om jag inte tagit dom på bar gärning.
Det är inte fel att begränsa utrymmet för hunden när den är ensam då den kan stressa upp sig och hitta på ofog när den är ensam. Den lär sig att slappna av då den har mindre utrymme och ligger då och sover istället för att skälla, ta sönder saker m.m.

Är det det värsta han tänker genomgå så är jag nöjd. :p
Jag tränar honom på samma sätt som med hästarna: konsekvens och tålamod och han är så lugn i sig att han sällan ställer till med något.

Ska testa att stänga av bara vardagsrummet för honom och se om det hjälper. Han är t.ex. aldrig upp på köksbänkar eller annat och nallar saker och där kan det ibland stå riktiga godbitar.

Tror det kan vara svårt med en smart och självständig hund att hindra honom från att ta saker när ni inte är hemma. Då behöver ni isf ligga på lur och storma in precis i det han gör nåt, och det kanske inte är så lätt??

Min gammla hund tog saker, främst mat då, om vi lämnade det på bordet. Rörde aldrig något när vi var hemma men hon fattade ju att när vi åkte så var det fritt läge - och behovet av att äta något var tydligen större än skammen över att ha varit "elak", hon kunde inte låta bli.

Så jag lärde mig att inte lämna matrestar och annat intressant framme. Det är ju trots allt inte särskilt snyggt och hygienisk heller, bordet i vardagsrummet ska ju vara fritt från skräp. :p

:D HUndar kan inte skämmas :angel: ( OT på en annan aktuell tråd)

Min kompis hade samma problem med sin ettåring, han var HEMSK och ruskigt uträknad på att inte bli "ertappad"..Hans mor ( som också bor där) är/var snäppet värre, hon öppnar dörrar åt bägge håll.hon har t om öppnat frys o kyl. DRAGIT ut lådorna i frysen för att komma åt det hon ville ..Hon var HEMSK....dock har bägge hundarna lugnat sig ( KANSKE beror på att det är sommar och dom är ute mer...bor på vishan)

Mitt tips har varit att ha en webkamera el dyligt så man har "koll", ha en mistlur eller "bundit" ihop kastruller i ett snöre som skrämmer "livet" ur hunden :devil: Så länge man kollar så händer absolut inget, hundarna ligger o "sover" som inget är intressant.

Därför jag skrev "skamsen" och inte skamsen. ;)

Jag funderade på någon lättare variant av musfällor eller något som går igång som tusan om han har näsan på bordet. :angel:
Fast det kanske är att ta i. :o

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 420
Senast: Migo
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka