Sv: Ögonmask

Ögonmask är väl den fina anordning filmstjärnorna (och vanliga dödliga) använder för att utestänga ljus när de sover. Eller kyler ner ögonpåsar...

*hämtar maskboken från bokhyllan*
nu ska vi se... :)
Heter Thelazia, iaf den som finns i min bok, står som ögonmask hos nötkreatur. Hela det parasitiska livet sker i ögonregionen, sprids via tårvätskan som smittar flugor. Finns i hela världen, men är sällsynt i Danmark :angel: (är ju dansk bok, men det bör ju vara samma i Sverige) Är små trådtunna maskar som är mindre än 20 mm. Smittar djuren genom att smittade flugor sätter sig runt ögonen- efter smitta är maskarna könsmogna efter en månad. Kraftigast smitta i juli och augusti. Ger kraftig tårflöde och i svåra tillfällen keratokonjuktivitis. Är en nematod (som t.ex. springmask och spolmask), har ingen aning om hur man avmaskar men det kanske kan hjälpa? Står inget i boken om den kan gå på häst, så jag vet inte om det är rätt mask, men de borde ju annars vara närbesläktade.

*trött Linda* Såklart man inte avmaskar som mot vanliga maskar... Vet inte riktigt hur man gör för att få bort dom vuxna, men det är viktigt att ha så mycket FF (FlugFritt :angel:) som möjligt, eftersom dom ju sprids med flugor. De tidiga larverna (de som sprids) överlever endast i ett par timmar om de inte smittar flugor, där kan man alltså effektivt bryta cirkeln.

Tack, du är ju bäst! :bow: Nytentad och allt var det va? ;)

Vad är keratokonjuktivitis?

Ni andra, ja det var den sortens "ögonmask" jag fick träffar på när jag googlade... :D

Tack, vet inte om du fortfarande tycker det efter besöket idag, något förvirrad, näää...
Gissar lite nu, vet att jag hört det men kan inte komma på för tillfället... Tror det är inflammation i hornhinnan och slemhinnan vid ögat.
Har ni nån häst ni misstänker ögonmask på??? :eek: :confused:

Liknande trådar

Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
4 5 6
Svar
108
· Visningar
6 688
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V