ögondroppar???

D

diggiloo

halloj! i söndags upptäckte jag när jag tog in min pålla från hagen att hon rann lite i ena ögat. bara tårar, inget gegg eller svullnad, så jag anto att det var för flugorna. dagen efter rann dt fortfarande så jag ringde vet. hon sa att jag skulle skölja med koksaltlösning några dagar, och om det inte blev bättre skule hon komma och titta. igår skickade jag mamma att köpa koksaltllösning, och hon kom hem med någon sorts ögondroppar för människor. på asken står det:

Produkten innehåller en steril fysiologisk saltlösning utan konserveringsmedel med samma salthalt som naturligt finns i ögonen.svider inte i ögonen.

användningsområde: fuktar ögonen vid tillfällig torrhet.sköljer bort damm,smuts och pollen från ögonen

är det okej att ha detta i hästögon tror ni? det borde ju vara ungefär samma som mäniskoögon?

det är 20 st pipetter med 2 ml i varje och det står att en pipett räcker till båda ögonen. men jag behöver väl bara skölja det ögat som rinner?

ha det gott!:)

Sv: ögondroppar???

Är inte farligt att använda i hästens öga men det finns större flaskor med koksaltlösning som spolar ur ögat mer. Dom pipetterna du köpt innehåller inte så mycket och tanken är väl att kunna rengöra ögat ordentligt. Hästögat är bra mycket större än våra ögon. Skulle nog köpt de större flaskorna som apoteket har. Tror de även är till för sårtvått också så de står nog inte där ögonartiklarna är.

Sv: ögondroppar???

Annars kan man väl blanda egen? Det är väl bara salt och vatten (kommer inte ihåg hur mycket av varje men det borde vara lätt att hitta) eller är jag helt borta:confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka