ögoinflamation?

vinkelina

Trådstartare
tror min häst håller på att få ögoninflamation. hästen hon går ihop med i hagen (och som är boxgranne) fick det för några dagar sedan. och nu börjar de rinna lite var ut mitt stos öga oxå, såg även lite rött ut, lite svårt att se, men då hon visade ögonvitorna så såg de rött ut

kan jag använda vanligt vatten för att göra rent? måste man tillkalla vet? brukar de inte gå att behandla själv, eller är de bara människor.

Sv: ögoinflamation?

Du kan använda vanligt vatten, men det är bättre om du använder koksaltlösning. Jag tycker de som finns i 5-pack, tuber, på apoteket är bra. ACO sårtvätt eller vad de heter. De kan man 'spola' lite mer.

Man ska inte vänta förlänge med att ta ut veterinär ang ögonproblem för häst, det kan tyvärr gå fort att få sådana skador på ögat att hästen förlorar synen eller tom ögat. Men att skölja rent, och ev behandla med noviform receptfri ögonsalva kan man prova ett par dagar men sen ska man ringa vet om det inte är bättre. Inte hålla på och försöka för länge på egen hand.

Om hästen kniper mer med ögat, det rinner mer, det blir varigt etc eller på något vis försämras trots 'hemmafixet' ska man ringa vet direkt. Det kan dels vara så att det är ett sår på hornhinnan (kan man inte fixa på egen hand!) eller så att inf behöver behandlas med receptbelagda läkemedel.

Om det är något okomplicerat så brukar det ge sig på 1 - 2 dygn med koksaltskölj.

Nu har en annan häst rinniga ögon och din fått det, samt du säger ögat varar och inte bara rinner. Då skulle jag ringa veterinär imorgon bitti oavsett för råd. Och inte göra mer hemma än skölja fram tills dess.

hade ut veterinär igår kväll akut för att ja trodde de va en ögonskada. veterinären sa att man ALLTID bör ta ut någon som kollar ögonen så fort man misstänker inflammation elr liknande för är de en skada i ögat måste de behandlas PÅ EN GÅNG!!!

min hade dock bara inflammation och får penicillin 3ggr/dag i en vecka.
chloromycetin.

så tveka inte ring veterinär. fick höra många skräck historier med folk som väntat för länge...

Om du inte vet vad felet är skulle jag koka vattnet först, sen tvätta med avkylt vatten.

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 652
Senast: EZMK
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 170
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 258
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka