Ogillar tidigare favoritbett

R

Redroan

En söndag för två veckor sedan så red jag en lektion, alla som såg på tyckte att min ponny såg fin ut samt gick fint, dock så kändes det inte alls bra.
Hon gick emot bettet, var stark som ett as och var väldigt sladdrig med bogarna. Kämpade emot helt enkelt!
Jag red med ett bett som hon alltid har trivts med tidigare, ett D-ringat kopparbett (tvådelat)
Jag funderade lite efter lektionen om vad felet kunde ha varit, det var första lektionen på ett ridläger som pågick i en vecka. Ett super ridläger med grymt bra ridlärare och allt möjligt sådant. Hade med mig min egen ponny i år och även förra året. Förra året var det hemskt, allt gick åt helvete.
I vintras var det dock som att min hjärna mognade, tog inte åt mig av andra och vågade gå min egen väg med träning av min ponny, och båda blev genast gladare. Vi har en superstark relation nu, som bara blir starkare, och årets ridläger gick verkligen över förväntan! Fick massor av beröm över hur mycket tid och kärlek jag måste ha lagt ned.
Men på första lektionen så gick det som sagt inte bra, hon gick i form och så, men var väldigt stark och jobbig (gick dock inte i stadig form hela tiden, utan "slet síg undan" då och då)
Men då det såg mycket bättre ut än det gått sen senast denna ridlärare såg mig, så var det ju ändå en förbättring. (dock var det väl mest de andra deltagarna som kom runt och tyckte hon "gick så himla fint")

Tänkte att det berodde på bettet, då det var stark hon blev framförallt (fick blåsor i händerna för första gången i mitt liv..)
Som tur var så hade jag med mig två bett till, så jag bytte till ett tredelat med runda ringar. Lektionen dagen efter gick hon som en klocka, så otroligt arbetsvillig och framåt! Resten av veckan gick som på räls, och vi kom över trösklar som gjort att vi kunnat ta oss vidare med andra saker också. Tack vare att jag bytte bett.

Min fråga till ER är dock, vad tror ni kan ha gjort att hon helt plötsligt inte alls funkade med det bett hon annars har funkat super med?

Jag har lite teorier om varför, men vill veta lite vad ni tänker om det också.

Sv: Ogillar tidigare favoritbett

Åkte ni bort på ridläger så är det väl inte så konstigt om hon var orolig och spänd första dagen. Oavsett om hon varit där ett år tidigare så är det lite otäckt med transport, ny box och allt.

Jo, men det jag glömde skriva (såg det nu) var att när jag kom hem så provade jag det bettet igen och det var samma sak igen, hon gick bara emot.
Det kan ha haft betydelse att hon var lite spänd första passet sådär, som kan ha gjort det värre. Men då jag provat hemma efter det och det varit samma resultat, så är det min slutsats.

Testa andra bett?
Min häst varvar mellan 3 olika och verkar gilla dem i olika perioder oxå.

Tror inte du läste hela mitt inlägg ;)

Har skrivit att jag bytte bett direkt, och att hon gick som en klocka med det, men sedan provade det andra under ett pass när jag kom hem igen, och att det var likadant fortfarande= kämpar emot. Så jag bytte tillbaka direkt här, och har inte tänkt byta på ett tag.
Det jag frågade om var vad ni har för tankar om det, alltså att hon helt plötsligt är emot ett bett som tidigare varit en av hennes bästa!

Åker man bort är det kanske inte så konstigt att hästen (och ryttaren för den delen) är lite spänd första dagen. -Jag tror inte det beror på bettet.

läser du hela tråden så ser du att TS provade det "gamla" bettet när hon kom hem igen o då verkade inte hästen heller trivas, och blev stark.

Jag tror det kan bero på att hästen kanske har ett munsår eller kanske tandvärk? att bettet sitter fel om hon har liksom ändrats i munnen :) ?

Jag hade ringt ut någon veterinär som är duktig på tänder. Enda gången jag har varit med om hästar som har gjort så är när de börjar få hakar. Du verkar ju känna din häst och hittar du inget synligt fel så skulle jag fundera på tänderna.

Båda betten är ju lika tjocka, bara att ena är tredelat och det hon inte gillar är tvådelat.. Hon har inga sår, det har jag kollat, så det borde ju ligga i munnen.
Rider inte med nosgrimma och hon gapar inte, så det kanske sitter i gommen? Att det tvådelade gör ont där?
Har ju själv ont i gommen då och då (är ju dock inte häst :angel:) så det skulle ju kunna vara att hon kanske ätit något vasst eller så och fått ett litet sår i gommen som det tvådelade trycker på..
Har ju inget behov av att rida med bett, använde det egentligen bara där för att jag inte vill rida bettlöst i grupp.

Ska försöka kolla lite noggrannare själv, samt avvakta lite och se om det kanske går över.
D-ringade bettet är ju skarpare, så det kan väl helt enkelt vara så att eftersom jag inte ridit med bett på länge, att hon blivit mjukare i munnen? När jag fick henne för många år sedan var hon stenhård i munnen och jättestark, vilket vi lyckades jobba bort, när hon sedan fick en medryttare för ett par år sedan som var för stark i händerna så blev hon också hård i munnen igen.
Nu har jag ju inte ridit med bett alls, och har själv blivit mycket mjukare i händerna det senaste året, så det kan ju vara så att hon helt enkelt inte behöver ett så skarpt bett..

Hur längesedan var det hon kollades i munnen av någon kunnig? Minst en gång per år bör man få kollat att allt är som det ska med munspegel och ordentlig belysning.

Vissa hästar gillar ju vissa bett bättre men eftersom det kom plötsligt så tycker jag att det ska kollas upp även om det inte var så längesedan hon kollades i munnen. Hon kan ju lika gärna ha råkat bita i en sten så att hon har fått en tandfraktur.

Jag skulle kontakta en hästtandläkare och inte en veterinär. Hästtandläkare säger att man ska byta bett ofta då alla bet skaver till viss del. Det finns egentligen ingen plats för bett i hästens mun. Så använder man samma bett väldigt länge så är riskern för skav större.

Fast man kan ju inte säga att det kom plötsligt egentligen, eftersom jag inte ridit alls med bett på ett par månader, så det kan ju ha hänt mycket därimellan!
Men jag ska prata lite med mina föräldrar om att kolla upp det, men eftersom enda skillnaden på betten egentligen är att det är delningen samt att det är olika ringar, så borde hon ju vid tandfraktur egentligen reagera på det nya bettet också?

Inte säkert, att de är olika delade ger ju väldigt olika tryck i munnen.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 883
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar