Ögat rinner!

Hallonsoda

Trådstartare
I förrgår kollade jag hästen för första gången på 5 dagar, jag har vart bortrest, medryttaren har tagit hand om honom.

Hans högra öga rann, det såg inte kul ut. Flugorna och bromsarna var på det :crazy:. Tvättade bara lite med vatten, det var liiite gult gojs i det, fick bort det.

Igår så var det värre. Stackars liten. Hade runnit igen.
Har ingen flughuva, ska köpa idag.
Vad ska man egentligen göra?
Vad tror ni det beror på?

Sv: Ögat rinner!

Ögonirritationen kan mycket väl bero på alla insekter.

Jag brukar tvätta med ljummet vatten (som jag kokat innan och låtit svalna), samt skydda ögonen med flughuva så brukar det bli bättre på några dagar.

Hästen kan även få ögonmask, Av flugor... Håll rent och stalla eventuellt in under den värsta tiden....Det finns ögonvatten på apoteket. för att skölja rent med...

ridtravare skrev:
Hästen kan även få ögonmask, Av flugor... Håll rent och stalla eventuellt in under den värsta tiden....Det finns ögonvatten på apoteket. för att skölja rent med...

Om hästen får ögonmask, räcker det med att sköjla rent då?

Det är bättre nu iaf. Hade inte runnit alls lika mycket idag, även om det inte såg helt bra ut. Satte på flugmask. Hoppas det hjälper.
Ögonmask? Vad är det?
Lät inte alls kul.
Hur ser det ut om dom får det?
Min hästs öga var ju inte så jättehårt åtgånget, bara lite irriterat, hur ser man om det är mask eller ej?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 790
Senast: nickan1
·
Kropp & Själ Kära 1177 - Bukefalos, jag har ett litet problem. I över en vecka har mitt vänstra öga kladdat, runnit och haft sig. Det började förra...
2
Svar
28
· Visningar
1 378
Däggdjur Min ena kanin har fått problem med sitt öga. Det rinner från det, ser ut som att det är tårar som kommer (inte varit och infekterat...
Svar
5
· Visningar
3 894
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama