Ofrivillig skotträning

Roxer

Trådstartare
Jaha. Så sätter det igång igen. Smällarna har hörts senaste 3 dagarna i bostadsområdet. Var lite nyfiken på hur lillskiten skulle reagera (gamlingen är 100 procent skottfast, brukar mer fundera på var fasanen/rådjuret/haren ligger när han hör smällar) och han viftar inte ens på örat. Just nu är det någon som har hittat en så kallad "bomblåda" verkar det som. Säkert 20-25 smällar inom några minuter. Lillen snarkar sött vidare :love:. I och för sig hjälper nog 3-glasfönstrena till lite grand med att hålla ljuden utomhus.

Hur går det för er med era hundar? Främst då ni som bor i städer.. Börjar det leva om än eller sköter sig folk i år med sina smällare?

Sv: Ofrivillig skotträning

Än jag har tack och lov inte hört några smällare här! Bor i ett mindre samhälle med många skjutgalna småungar.
Min blandras är tyvärr väldigt skotträdd och brukar spendera dagarna runt nyår under trappan, men flatten reagerar inte ett dugg annat än, som du säger, fundera på vart fågeln landade.

Är ganska skönt med såna hundar. :D

Största oron är väl att något smartskaft slänger smällare på/mot hundarna. Har förekommit en del såna incidenter senaste åren bland bekanta. Min systers sambos syster (krångligt) har en terrier som måste drogas ner inför varje nyår. Helst skulle hon behöva drogas redan i mitten av december till veckan efter nyår eftersom hon är paniskt rädd för smällarna. De brukar få fly ut till någon ödestuga veckan innan och hoppas på att de som bor i närheten inte skjuter smällare.

Är ganska skönt med såna hundar. :D

Största oron är väl att något smartskaft slänger smällare på/mot hundarna. Har förekommit en del såna incidenter senaste åren bland bekanta. Min systers sambos syster (krångligt) har en terrier som måste drogas ner inför varje nyår. Helst skulle hon behöva drogas redan i mitten av december till veckan efter nyår eftersom hon är paniskt rädd för smällarna. De brukar få fly ut till någon ödestuga veckan innan och hoppas på att de som bor i närheten inte skjuter smällare.

Där jag bor är lugnare än hos särbon - där låter det som kriget brutit ut från julafton till mitten på januari...
Min hundar tar det med ro, jag och rottisen fick dock nästan en smällare huvudet ett år. Någon kastade ner den från en balkong när vi gick under, och det var en rejäl sådan - jag pinkade nästan ner mig och rottisen duckade av smälllen. Men han ruskade av sig det långt innan jag gjorde det:D

Förra året så gick jag och lade mig strax innan tolvslaget och misssade till och med vandaliseringen i trapphuset. I år vågar jag låta lillhunden vara ensam med den stora och särbon. Särbon är nämligen betydligt mer skotträdd än nån av hundarna men jag tror inte att det kommer smitta av sig.a

Du kanske får ge lugnande till särbon som det verkar.. :D

Vi ska fira hemma, just för att se lite hur det utvecklar sig för Hatjo. Inte för att jag tror att det blir problem, men det är bättre att vara förberedd på det värsta.

Här har dom börjat smälla lite smått, och jag verkligen hatar smällare.. Tycker det är det värsta påfundet som nån kunnat hitta på :mad: Min tik har redan visat teckan på skotträdsla, så min största skräck nu är att nåt pulver ska skicka en smällare mot hunden. Tyvärr så bor jag i ett sånt område där nåt sånt skulle kunna hända. Hittils så har hon faktiskt tagit det över förväntan bra, och inte reagerat nämnvärt *knack knack* så jag hoppas verkligen att det håller sig.
Terriern jag hade var skottfast tills han var ungefär 4 år. (Han sket blanka fan i smällarna o kunde med lätthet va ute vid 12slaget..) Tills några snorungar kastade en smällare 1 cm från honom under en promenad. Hundstackarn bara skrek rakt ut o sprang med svansen mellan benen hela vägen hem. Hade det inte varit olagligt med mord så hade dom inte varit vid livet idag..

Här har det börjat smälla. Hörde väl första redan för en vecka sedan och idag när jag var på väg hem från affären stod någon med minifyrverkerier på parkeringen utanför huset.
Mina damer är helt oberörda. Idag fick jag lite skotträning när jag körde inkallning med unghunden då några sköt raketer någonstans. Jättebra :p
För något år sen var jag faktiskt ut med gammeldamen ungefär vid 12-slaget på nyårsafton. Vi stod och tittade på fyrverkerier (självfallet långt ifrån någon plats där de sköt) och tja, damen brydde sig inte ett dugg.

Förra hunden var otroligt skotträdd. Han ville hem direkt när han hörde något som smällde. På senare tid efter ordentligt nedsatt syn (PRA) så vägrade han gå promenader efter mörkrets infall. På sin höjd gick han ner och kissade. Han började höra lite dåligt också, för var smällen långt borta så reagerade han inte.

Lillhunden (6 år idag) fick jag världens chans att träna in skottfasthet på. Jag la ett spår nära en skjutbana en helg. När jag lagt det och ska gå en runda så kommer det en man som ska skjuta lite. Han gör sig redo och palcerar sig i ett "skjul" med en öppen vägg mot måltavlorna. Det smällde utav bara helv**e. Vi gick en promenad. När det small så vände han sig först om och undrade vad i hela friden jag höll på med :D. Jag lådsades som om det var en del av att vara i skogen, alltså fick han ingen reaktion från mig alls.

När vi kommer tillbaka till banan så går vi spåret. Ingen reaktion från Narmo. Han finner sina apporter så vi tränar lite lydnad till smällandet ca 60-100m bakom skjulet. Mycket lek och lite passivitet/lyssna eftersom han ska höra ljudet, men inte bry sig.

På hans första nyårsafton gick vi en liten promenad ca 20min i tolv för att han skulle höra sådant smällande också. Ingen större reaktion.

Länge länge reagerade han som en jakttränad retriever. Small (inte smällare utan pistolsliknande skott) det så sprang han dit: "YES: lydnad och lek!".

Igår gick vi för att möta sambon efter hans arbetsdag. Det small högt och mycket i hela stan. Inte en min han rörde. Det är så skönt att ha en skottfast hund med tanke på hur samhället ser ut med smällandet. Här hemma börjar det smällas en vecka innan nyår och håller på till veckan efter. Jag lider verkligen med er som har det så + skotträdda hundar. :(

Ja, det är ju just det att vissa delar av Sthlm är helt horribla vad gäller smällare och hundar. Vissa ser det som sin rättighet att skjuta raketer på gångbanor och annat. Suck.

Är smällarna på avstånd så är de ju utmärkt skotträning å andra sidan. :D

Ja tyvärr så bor jag mitt i skiten typ... Förra året smällde dom satan utanför på gården, vid typ 3 på morgonen. Lyckligtvis hade jag ingenn hund då, men det höll mig vaken iaf.

På håll är det ju skitbra! Fast jag tycker det är illa nog att man ska behöva "träna" inför nyår. Läste en artikel i senaste Hundsport, vem tänker på dom vilda djuren!? Nej fy faan, avskaffa nyår... haha

Eller så börjar vi skicka upp såna där nyårsballonger istället, i papper med en liten eld under. Pyromanerna får sitt och vi får något fint att titta på. :)

Nej usch. Tack och lov flyttade vi väster om stan i augusti. Söderort var ingen höjdare vad gäller smällare.

Här har det varit ovanligt tyst, jag har hört två smällare när vi varit på promenad, men hunden har varit upptagen med annat och missat dem. Vilket är jättetur för hon är berörd av dem. Som tur är slappnar hon av så fort hon kommer hem så det är bara när man är ute som vi haft problem tidigare, men det är ju trevligt om hunden kan kissa utomhus på kvällen. Nu har vi dock tränat mycket med skottskiva så vi får se om det gjort någon nytta, plus att jag lärt mig avreagera henne när ett skott kommit så hon tappar spänningen.

Här skjuts det om än inte så mycket som jag trodde. ÄN. misstänker att rena rama bombanfallet kommer att bryta ut runt nyår. Bor i stort bostadsområde med massa (förlåt) idioter.

Igår sköt en utanför porten jag bad då om att snälla kan du inte skjuta någon annan stans då mina hundar är skotträdda. (dock endast en) han flyttade sej ut på parkeringen istället. Sen var det inte bättre att senare så skulle dom gå samtidigt som jag gick ut med hundarna. Då säger puckot att. Ska du vara här länge? ja jag ska gå en sväng med hundarna. bara så du vet så ska jag skjuta raketer för barnen (ca 3år) nu. talade om att det var förbjudet att skjuta annat än på nyår men det sket han i sa han. o brände av ett par stycker bomber o raketer. Den ena hunden blir jättestressad o vill bara hem. som tur är hade hon hunnit kissa.
Vilka idioter det finns.

Bella är som sagt skottberörd o gillar absolut inte att det smäller. Tyvärr har jag ingen möjlighet att åka iväg till bekanta på landet där vi brukar fira för hon löper o bekantingen har hanar. Sen har jag ingen bil heller för tillfället. Blir att täcka för fönster o sätta på TV högt samt stoppa fetvadd i öronen.
Som tur är så släpper det relativt fort på henne. När jag går ut frånomed nu så har jag klicker o köttbullar med mej. Pang klick köttbulle. Hoppas innerligt att det funkar för rastas behöver dom ju.

har inte smällts nå raketer här än.. men det kommer väl..
Pojken min tro ja inte bryr sig så mkt om dom thank god! när han va valp så va vi på bruksan då de va skott träning o han reagerade inte ens så det känns skönt..
Tiken ja hade när han va valp däremot va livrädd, så det känns skönt att ha en hund som inte bryr sig alls,
då man vet hur jobbigt det är för dem.

Lider med alla hundar som är livrädd för raketer o allt..
hörde på p3 idag de va nå disskusions prog om en som hade en hund som kröp in under soffan där den egentligen inte ens får plats o ligger o skriker o pissar på sig för att hon va så rädd.. uscha ...

Jag tycker det har varit väldigt lugnt, lugnare än vanligt. Bara ett par smällare senaste kvällarna. Inte som förra året, då de började flera veckor innan.
Min hund är skotträdd, vi har tränat och tränat i ett par månader nu. Och visst har det givit resultat. Nån smäll ute reagerar hon knappt på (förut fick hon panik och blockerade sig på en gång).
När det smällde mer häromkvällen så blev det läskigt, men när jag satte igång MP3n med ljudet vi tränat med på så sa hon: Jaha, var det bara det där" och så åkte svansen upp igen.

Promenader på kvällarna blir nu med MP3 spelaren på, för att dölja lite av de riktiga smällarna.

Skönt att det verkar fungera med träningen. Har du skivan på under vissa tider på dygnet eller är den på hela tiden eller hur har du gjort?

Jag har inte alls tränat som "man borde", dvs haft skivan på hela dygnet varje dag. Men ett par gånger i veckan, kanske 5-6 dagar i veckan i början, nu mer sällan inomhus.
Har haft den på när jag tex tittat på tv, när jag gått och lagt mig (så den gått nån timme efter det jag somnat).
Nu har jag som sagt med den ut, inne är den på bara någon gång ibland nu.

På nyårsafton så brukar vi ändå ha tvn på och dra ner persiennerna (jag bor i en etta) så då märks inte smällandet utifrån så mycket ändå.

Otroligt nog har det inte börjat smälla här ännu trots alla :devil:småglin som brukar hålla på i tid och otid.

Nyår har vi tänkt fira med vänner borti Lkpg (om inte någons nya tjej är allergisk) och där smäller det nästan garanterat mer än här hemma. Kanske litet dumt men jag känner att min lilla tjej mår bäst av att få följa med mig oavsett vart jag tar vägen. Samt att hon hela tiden varit väldigt orädd och de fyrverkerier som sköts vid valborg reagerade hon inget på mer än typ "Åh, det låter! Men titta det lyser!":D Intresserad på ett nyfiket sätt precis som med Tvn:rofl:

Hon är verkligen som dag och natt jämfört med våra gamla hundar. Den älste var skotträdd och ville trycka under sängen när det smällde. Den yngre tog efterhand efter den älstes beteende och ville gömma sig även om han inte verkade förstå riktigt varför man skulle vara rädd när det smäller:p Känner jag min nya tjej så lär hon inte bli rädd annat än om nån smäller av en raket i arslet på henne - hon är så underbar:love:

Vi har också börjat få lite ofrivillig skotträning.
Gimli har ju blivit 6 månader nu och enligt tränaren på valpkursen var det vanligast att de inte reagerar sin första nyårsnatt, typ att de är för små och inte har utvecklat den typen av rädsla ännu.. Nått sånt..
Inne kan han morra lite om det smäller, precis som han gör om någon går förbi på loftgången eller så.
Ute har det smällt på avstånd och då har han alls inte lyft ett öra.
Idag var det några som smällde på rätt rejält längs med där vi skulle gå. Vid första smällen vart han väl lite paff, sedan verkade han mest lite osäker med lite låg svans osv. Inte alls okontaktbar, körde lite övningar, godis och passade på att gå emot dem som smällde, så det inte skulle smälla bakom liksom. Nu när det smäller ute säger han inget.

Har funderat på om det är bäst att vara ute eller inne på tolvslaget, men jag tror det blir inne då han ändå är tryggast då. Vi bygger väl upp så han kan gå upp i fönstret och kolla på fyrverkerierna han med, verkar mest oroa sig för saker han inte ser...

Här har det bara smällt lite på ett par kvarters avstånd ungefär.

Den gamle veteranen bryr sig inte och det verkar valpen (7½ månad nu) inte heller göra. I mitten av augusti, när jag nästan precis hade hämtat valpen, var det Ljusfest här och då brände man av ett fyrverkeri som hette duga. Det small så det kändes i marken 600-700 meter från avfyrningsplatsen. Båda hundarna sov. Helt plötsligt satte sig valpen upp, och jag sa bara i lugn ton att lägg dig ner och sov det är inte här. Det tog några sekunder så sov han vidare. Skönt. Men man vet ju aldrig, de kan ju bli skrämda precis när som helst.

För något år sedan var jag ute med den gamle när en raket for upp ett par meter framför oss. Den exploderade precis ovanför mitt huvud. Förmodligen exploderade den för tidigt. Jag hörde nästan ingenting på ett par veckor. Det enda hunden reagerade på var det lilla ljusblänket som var på marken innan raketen for upp. Han reagerade sen på ljusblänk när det var mörkt i ett par veckor, sen brydde han sig inte längre.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka