Ofrivillig skotträning

Sv: Ofrivillig skotträning

Här har dom smällt i en månad iaf, den enda som blir berörd här är jag för att jag retar mig på de jävla tjuten. Skönt nog har jag 2 hundar som det inte rör ryggen. Lillen är van vid de mesta sen han sen 14 veckors ålder suttit fastknuten i ett hinder medan vi skotttränat under fria följet..medan han gnagt på leksak eller gräs..så skönt!

Tycker dock synd om dem som har skotträdda hundar, Harley var illa berörd och trots att jag var iskall utåt sett mot honom när han blev rädd så var det aldrig kul att se honom bli så låg och stressad :(

Här har de också börjat smälla lite smällare och hittills har min dam mest lyft på huvudet för att se om det var något, för att sedan inte bry sig. Vi har även gått ute när de smällde en del och det gick bra tycker jag!

Här på min lilla ort verkar ingen ha börjat med smällare ännu. Mina är dock inte rädda för själva smällen utan tjutet på väg upp i luften och sedan ljuset som blir. Så jag hoppas klara mig relativt ok genom att tillbringa nyår på rummet med neddragna persienner och tvn på någorlunda volym.

När jag bodde i Uppsala förut var det mycket smällare som hördes redan från veckan innan jul och sedan höll det på till en vecka efter nyår. Det var inte roligt för vare sig mig eller hundarna. För tiken var det riktigt jobbigt, vissa dagar reagerade hon t.o.m på solskenet och blev låg och halvt okontaktbar.

Här har det smällt rätt mycket de senaste månaderna eftersom jag lyckas bo "granne" med en fyverkeritillverkare som verkar testa sina fyverkerier lite då och då. Jätte smidigt tycker jag eftersom Rufus inte bryr sig särskilt mycket eftersom han är van och de enstaka gånger han reagerar har det gått att hantera det relativt bra. Så jag räknar inte med att det är några problem den här nyårsaftonen heller eftersom han dels hunnit "bekanta" sig mer med ljudet sen sist och för att han var så himla duktig förra nyårsaftonen. (Dock skulle jag aldrig våga lämna honom helt ensam på nyår eftersom han inte tycker om att vara ensam och därmed tror jag också att det kan påverka hans okänslighet för smällare negativt och det vore ju inte så lustigt)

Här började folk smälla strax innan jul, dock inte ofta men det kommer lite då och då..
Tack och lov så har jag två grabbar som inte bryr sig om smällarna överhuvudtaget. Förra året var vi ute och gick vid 12-slaget och de kunde inte ha brytt sig mindre..:) Och då bor vi också mitt inne i smeten så det smälls ju en hel del häromkring.

Minstingen tycker raketerna är jättespännande..
P1010048.jpg

Här har han puffat upp en kudde för att kunna se raketerna bättre vid 12-snåret nyåret 2007/08:D

Haha, vilken rolig bild. :D

Delvis kl.

Skönt att det verkar gå bra för de flesta och att folk sköter sig (?) med smällarna i år. Här var det rätt illa igår kväll vid tiosnåret, men vi hörde inte så mycket tack vare isolerglasfönster (som vi har för att inte märka av flyget så värst...). Vi får väl se nu när det närmar sig nyår.

Har 100% skottfast hund. Har tom varit ute en gång vid 12 slaget när magen var helt ur balans och han var tvungen att bajsa konstant. Han varken märker någonting konstigt eller kollar på raketerna även fast raketerna var ett dundrande åskväder och det såg ut som att himmlen skulle falla ner.

Tror till och med han lugnar ner mig lite grann som tycker att raketer är fint i måttlig mängd men blir rädd vid 12 när det smäller och låter precis överallt :eek:

Nej fy faan, avskaffa nyår... haha

Helt seriöst tycker jag inte att detta är en så dum ide... faktiskt.
Det är stor skada på många människor i olyckor som kostar skattebetalarna mycket pengar. Sabotage, utsläpp, nedskräpning. Rädda djur och glöm inte flyktingar som kommer hit för att det är krig i deras hemland.

Det skulle förbjudas att vanligt folk får köpa och förbruka smällare som de vill. Då kan ju varje kommun ha ett vid tolvslaget som varar någon timme på bestämd plats. (Sistnämnda var en ide från en nära vän, vilket jag helt ställer mig bakom).

När folk börjar smälla här går min hund ut på balkongen och försöker ta raketerna! Lite kul att se honom, en galen lite dvärgpinscher hoppa fram och tillbaka och vilja leka med raketerna! :D

Igår var vi ute och gick efter ett par ungar som smällde små smällare. Jag gick ca 20 meter bakom dem och min hund var jätteintresserad av dom där lysande och smällande saker.

Jag tycker det är jätteskönt för då slipper jag oroa mig alltför mycket under nyår! :)

Faktum med att det smälls som värst i invandrartäta områden, speciellt så smälls det där under en längre tid. Det är en avsevärd skillnad faktiskt.
Det är tex tradition i en del länder i tex mellanösten att fira högtider och så med salut.
Så visst, det är möjligt att en del invandrare far illa av det (min kille tex, men han är västerländsk) men generellt verkar det inte vara ett utbrett problem, för i så fall så borde det i det närmaste vara tvärtom. Att det smälls mindre i de områderna.

Det skulle förbjudas att vanligt folk får köpa och förbruka smällare som de vill. Då kan ju varje kommun ha ett vid tolvslaget som varar någon timme på bestämd plats. (Sistnämnda var en ide från en nära vän, vilket jag helt ställer mig bakom).

Det håller jag dock med om, de riktigt snygga fyrverkerierna drunknar i alla andras vid tolvslaget. Det tappar effekten.

Visst är det så. Artikelt i hundsport handlade till mesta del av vilda djur och deras hörsel, tex fåglar som får nedsatt hörsel och dör för att dom inte kan jaga ordentligt. Tänk stressen för alla rådjur!
Jag bor i ett invandrartätt område, och här skjuts det hej vildt, så att det skulle skjutas mindre här håller jag inte med om. Snarare tvärtom som Escodobe säger.
Jag pratade precis med en kompis som sa att det faktiskt skulle bli förbjudet för privatpersoner att smälla, och att i annat fall så var man tvungen att söka dispens hos polisen. Nån som vet om det stämmer?
Det känns iofs som ett nästan omöjligt uppdrag för alla poliser som ska åka runt o se till att det bara smälls "lagligt"...

Det känns som om många pratat om det länge och jag tycker det låter som en helt utmärkt idé!
Borde det inte gå att faktiskt driva på att det blir så på något sätt?

Här har det knappt smällt alls. Har sett ett litet fyrverkeri ganska långt bort, men det hördes knappt, så jag har inte sett hur han blir. Detta blir ju hans första nyår, så blir intressant att se hur han reagerar. Det är dock en väldigt stor nackdel att bo såhär långt upp nu i smällartider, eftersom det är så nära Finland, där det finns tigerskott och dylikt att köpa och inte bara fyrverkeripjäser. Där är ju nämligen inte den lagen taget i bruk.

Senast ändrad:

Smällarupproret kanske? Jag vet inte hur mycket makt det skulle ge. Men dom lär ju ha rätt många på listan nu. :)

En lista från arga Bukare kanske skulle ge politikerna eld i baken? :angel::D

escodobe & Raven_:

Själv har jag inte märkt någon skillnad på invandrarområdena här och andra platser vad gäller smällandet. Barn brukar vara ute ochs mälla oavsett kultur och ursprung, men mycket sällan vuxna, så det kanske är just de vuxna man menar är mera besvärade av det? Men var får då barnen smällarna ifrån?

En kvinna i Falun som jobbar som lärare har hört flera som berättat att de mår dåligt av smällandet just pga krigserfarenheter. Så huruvida det är empiriskt och korrekt kan jag iofs inte svara på. Men jag vet att flera lider av det och bara det skulle ju vara en anledning att få ner smällandet på något vis. Men då kommer väl de hemmagjorda shabraken istället :crazy:

Jag har det ganska så jobbigt med ffa Nikita. Hon är den som är mest berörd, vill gå hem om vi är ute. Inne följer hon efter mig vart jag än går och ligger och skakar om de smäller mycket. Dock blir hon inte blockerad utan käkar om jag erbjuder något gott.
Även Nova blev tyvärr rädd häromdan när de sköt upp en raket precis brevid oss när vi var ute. Så nu går och och kollar på himlen när vi är ute, tror mest att hon blev rädd för att hon såg den på himlen och förknippar det nu med ljudet.
Leia är helt oberörd även när de skjuter nära.

Hur tycker ni jag ska göra med Nova. När jag är ute nu har jag med mig en kamptrasa och kampar med henne när det smäller (väldigt kampglad hund). Inne kör jag godissök (matfixerad). Tycker inte att hon bryter det hon håller på med nämnvärt då det smäller. Dock har vi bara hört de på avstånd. Tror ni att jag gör rätt? Tycker ni jag ska ge lugnande även till henne på nyårsafton?

Loka verkar reagera ungefär som din Nikita. Första året jag hade henne (då var hon 2 år) gömde hon sig och låg och skakade, blockerad. Sen har det blivit bättre, förra året behövde hon inte gömma sig utan var mer med oss även om hon skakade och hon åt och tog emot godis utan problem.
Vi firar vårt tredje nyår i år och jag har nu köpt ett DAP-halsband som jag tänkte testa. Annars bunkrar jag upp med godsaker som hon får ligga och gnaga på, märben och annat jox, det fungerar.

3 katter och en hund och ingen är skotträdd.

Jag släpper ju visserligen inte ut katterna vid påsk och nyår IAF det kommer nån raket mot dom eller nått.
Men katterna brukar sitta i fönstret och titta på alla raketer.
Dom sitter i regel oxå i fönstret när det åskar och blixtrar ute och matte dvs jag ligger i sängen med täcke över huvudet och öronproppar inkörda till hjärnan..

Vovven brukar va med ute vid nyår och påsk och titta på raketerna. Skjuter inte själv, men tittar på håll och brukar ha i fetvadd i öronen på han ändå för att dämpa lite..

*KL*

Något som jag funderade på när jag för en stund sedan satt och kollade lite allmänt hundgrejs..

Till er med skotträdda hundar: har hundarnas föräldrar och släktingar gått MH och har ni någon koll på hur dessa MH-resultat ser ut?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka