mirage
Trådstartare
I måndags kommer jag ut till pållen och givetvis var han svullen i vb. Efter att ha haft ett sår i mungipan så att vi inte har kunnat rida har han vilat två veckor med promenader och lätt longering/tömkörning på schemat. Testade honom lite i ridhuset och han såg inte helt fräsch ut men det var ingen tydlig hälta. Benet är inte jättesvullet utan på insidan av senan är det svullet och sedan ner över kotan och man ser i karleden att det är svullet. Vet inte vad som har hänt, de brukar vara ganska stilla i hagen vad jag vet. Pigg och glad annars. För att känna bättre satt jag barbacka på honom igår och skrittade och travade. Skritten precis som vanligt men kände en hälta i början av traven sedan nästa gång kände jag den inte... Vad kan detta vara??? Jag vill inte att min lilla pojke ska vara trasig...
Svullnaden gick ner något när jag red men var bara ute 30 min mest i lunkskritt så det är möjligt att den kunde gått ned mer.
Jag har haft kyllera på det svullna benet och natten till idag (ons) hade han stödlindor på de andra benen.
Någon som har en vild gissning på vad det kan vara? Bör jag kasta mig till klinik och röntga/ULa eller ska jag vänta en vecka och se vad som händer? Tror ni att det är någon fara att rida om han inte är halt på riktigt utan bara eventuellt halt? Ska jag ta ut en vanlig vet för att böja (vill helst inte det på min gamla skrutt på 18 år och inte vet heller) eller är det bättre att åka till klinik på en gång?
Han är pigg och glad i övrigt men bra beräknad foderstat. Han har precis blivit invand på lucern men vore det det som spökade borde han vara svullen i alla benen. Eller?
VÄLDIGT tacksam för svar och funderingar!
Svullnaden gick ner något när jag red men var bara ute 30 min mest i lunkskritt så det är möjligt att den kunde gått ned mer.
Jag har haft kyllera på det svullna benet och natten till idag (ons) hade han stödlindor på de andra benen.
Någon som har en vild gissning på vad det kan vara? Bör jag kasta mig till klinik och röntga/ULa eller ska jag vänta en vecka och se vad som händer? Tror ni att det är någon fara att rida om han inte är halt på riktigt utan bara eventuellt halt? Ska jag ta ut en vanlig vet för att böja (vill helst inte det på min gamla skrutt på 18 år och inte vet heller) eller är det bättre att åka till klinik på en gång?
Han är pigg och glad i övrigt men bra beräknad foderstat. Han har precis blivit invand på lucern men vore det det som spökade borde han vara svullen i alla benen. Eller?
VÄLDIGT tacksam för svar och funderingar!