Ofräsch häst!

Kissing Spine

Trådstartare
Vad ställer man för ev. diagnos på detta?

Han vill inte gå fram, verkar inte trött utan det tar just emot att röra sig. Stöter i frambenen, hackig i bakbenen, har inget lyft. Reagerar en aning när man drar på ryggen, men inte nämnvärt och absolut inte som när vi upptäckte KS. Han har funkat så otroligt bra men nu börjar det kännas sämre igen :(. Han har svårt för att korta sig i traven, blir öppen i formen. Däremot funkar skritten bättre än någonsin. Känns stel och stötig hela hästen. Vad kan det vara?

Tillägg: Ska kolla upp honom så fort som möjligt, om det är ngt med benen, för jag tvivlar ändå på att det är KS som är tillbaka.

Sv: Ofräsch häst!

Min kompis häst blev sådär, efter typ hundra turer till vet hittade en E.T låsningar högt uppe i bakkärran, han gjorde lös det och nu är hästen helt frisk! :) Enligt E.T var detta vanligt bland hästar som är ute och busar mycket med polarna, lätt att det blir låsningar när man står på bakbenen halva dagen :crazy:

Skadat sig i halsen?
Ramlat eller slitit/ryckt sig lös så att någon kota fått en smäll?
Ger väldigt skumma symptom...

// M

Hm... Nja, han har inte busat på hela sommaren eftersom han går med tanterna. Men han kan ju ha vridit till sig eller ngt ändå... Vad jag vet så har han inte ramlat men för ngt år sedan har han ramlat både 2 och 3 ggr pga att han sprang runt runt på en volt tills han sladdade omkull :crazy:.

Jag tror inte att det är fång, varken vet. eller hovis har ju hittat något och förra året var han ju ordentligt kollad. Vi har bytt hösilage men det var för 1,5 mån sedan.

Kan du förklara lite mer vad erlichias är? (eller så kan jag söka ;)) har hört talas om det men har ingen koll. Jag drar mig lite för att ta ut et. Hade en ute för 1,5 år sedan och hon upptäckte inte att han hade fruktansvärt ont i ryggen och antagligen spänningar i hela kroppen :crazy:. Men det finns ju duktiga också.....

Har nu läst en del om erchi....... Men tycker inte att det riktigt stämmer in. Det här är ju inget som har hänt över en natt (förutom segheten som gått fort), benen är fina... usch :(

Men erlichia kommer ju inte över en natt, om det inte kommer med akuta symptom. Min ponny fick akut erlichia, feber och blev riktigt sjuk. En annan häst i stallet fick mer smygande symptom, blev knackig, rörde sig orent osv.

Jag tävlade min Bponny i ett halvår när han hade erlischia innan mamma gick med på att han inte var frisk (han började vingla), det enda som hände i början var att han lugnade ner sig lite och det hade han ju kunnat gjort ändå påväg ut ur unghästfasen och så red ju jag bättre.
Kan tillägga att vi tyckte riktigt synd om honom som gick med detta och ändå hade placeringar nationellt, tom i derby :crazy:

Hej!

Min pålla reagerade lite så, vi har behandlat låsning i ländryggen två gånger och nu senast med samma symtom åkte vi in till kliniken och hittade knäledsinflammationer båda bak. Hon va 1-gradigt halt som växlade mellan vilket bakben, men jag hade lite samma känsla som du, segare, svårt med formen i trav(och än värre i galopp) men urfin i skritt, ville inte riktigt, mer som en känsla än ett faktiskt faktum förrän vet. tittade på henne, ingen annan såg hältan../ lavinia, som hoppas pålln e bra nu så hon får gå med kompisarna igen.

Okej.. Som jag förstod när jag läste annat så kom det rätyt plötsligt. ja, han är inte vinglig iallafall utan väldigt stabil.

Lavinia, det där låter som min häst. Det är det jag funderar på, om det kan vara ngt annat än just ryggen! Han hade inflammation där och pålagringar, så jag tycker att det kanske kan vara ngt annat. Hur upptäckte ni knäledsinflammationen då? Alltså, hur gjorde ni? Skulle ringa till vet. igen på fredag och få tid. Men blir tokig på vad jag ska göra tills dess, han måste ju gå för ryggen men vill inte rida om han är halt. suck :crazy:

Hej!

Jo, jag tänkte att jag skulle höja försäkringen och tog ut vet. som såg halv grads hälta höger bak innan böjprov och ytterligare halv grad efter böjprov. Eftersom jag haft problem tidigare, tänkte jag att det är lika bra at åka in till klinik innan det blir värre och så fick dom bedöva led för led och enda det blir nån reaktion på var ju i knäleden(inre), fast inte ens där blev det nån jättereaktion.. Dessutom var hon halt på VÄNSTER men det blir tydligen så om det sitter i båda... Sitter nu och väntar på att få åka in igen på tredje återbesöket.. Hoppas hon är bättre, svårt att se när hon bara får skritta../ Lavinia, lite trött på halvtimmespromenaden..

Okej... Det där med försäkring är surt, han är bara försäkrad för 35.000 men han var värd så mkt mer. Skulle försäkra upp honom när han hade hoppat LB felfritt, men då åkte vi in med honom :(

Idag hade mamma longerat honom och han var halt... Ska bli skönt att åka till vet. och förhoppningsvis få veta vad det är.

Lycka till!

Som sagt, det kan visa sig på många olika sätt. Och är det inte akut så är det inte så mycket att göra, annat än att vänta ut såvitt jag har förstått.. Om ni ska till veterniär, de dem ta ett blodprov också så är det enkelt att kolla om det kan vara erlichia/borrelia.
Hoppas det går bra!

Okej... Kan de göra det bara sådär? Inga specialsaker alltså?

Men om det nu har funnits från det att KS upptäcktes (han har haft problem med höger bak sedan dess minst) så borde det ju ha kommit... Nå, ska fråga imorgon!

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 893
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 109
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 603
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar