Oförstående sambo...

Cha9

Trådstartare
Jag har i mitt tycke haft en helt osannolik diskussion med min ganska nyblivna sambo. Han är starkt travintresserad, familjen har travhästar, men han har egentligen en ganska ringa hästkunskap. Där travhästarna står (och nu pratar vi travare som har stor kapacitet och har sprungit in stora summor), amatörtränande, finns också ett gäng ridhästar av olika sorter som hobbyrids och tränas lite i dressyr.

Själv har jag ett 30-årigt hästliv bakom mig med både tävling/träning och drivit egen ridskola = hyfsad erfarenhet ;)

Det han inte kan förstå är hur man kan ha en ridhäst (han kallar dem leksakshästar) eftersom det är en ren förlustaffär! Han begriper inte hur man kan lägga ned så mkt tid och engagemang på något som aldrig kan generera en krona.. När jag säger att det är en hobby (dvs roligt) håller han inte med, utan tycker att det är en livsstil och eftersom allt kretsar runt pengar i vårt samhälle så är alla ridmänniskor knäppa i huvudet... (Underförstått även jag då..)
Dessutom har han ju satt sig in i ridsporten såpass att han har begripit att inte ens vår ryttarelit kan riktigt leva på sin sport, utan måste ha sponsorer, sälja/utbilda hästar och hålla lektioner, "så att bli riktigt duktig på själva sporten är det ju ingen mening med"
Han ser ingen som helst vits med att föda upp, utbilda och sälja ridhäst - det tar för lång tid och är ingen stor förtjänst (om någon alls) när man ser till arbetsinsatsen.
Det lustiga är att han ju, om man ser krasst på det, har rätt till viss del...
Målet med diskussionen är förmodligen att få mig att överge ridningen för travet "för där finns i alla fall en liten chans att få tillbaka investerade pengar" - och argument om att det inte är roligt att sitta bakom en travare köper han inte.. (Eller för den skull att det är en enorm skillnad..) Detta kommer iofs heller aldrig hända men diskussionen kommer pågå antar jag..

Ge mig gärna vettiga argument till varför en kvarts miljon svenskar sysslar med ridsport! Mina har tagit slut.... eller är vi galna hela bunten????

Sv: Oförstående sambo...

Behöver man något annat skäl än att det är roligt? Gör din sambo inget som är roligt utan att behöva tjäna pengar på det? Som att lyssna på musik, dricka en god öl, surfar eller åker på semester?

om nu allt kretsar kring pengar kan man fråga sig varför det kretsar kring pengar? Jo folk vill köpa fina hus, designerkläder, justa bilar åka på resor etc. etc. Kan ju fråga din sambo om ni ska strunta i allt som inte genererar pengar, eller som kostar för den delen, Sälj bil och hus, bo i husvagn eller en etta, ha ingen fritid för det genererar ju inga pengar...

Jag hade nog frågat honom om hans intressen, varför han pysslar med dem.. Lyssna och sen säga att det är ungefär samma sak med ridningen. Fast hundra gånger bättre förstås! Hästar är ju hundra gånger bättre än allt annat :P

Varför i hela friden skulle det behövas argument som andra kan köpa för att hålla på med det man tycker är roligt?! Ärligt talat ger din sambo mig rysningar. Varför kan inte folk få lägga pengar på det de vill göra, så länge det är deras pengar och deras tid? Varför ska man låta sina ungar syssla med blockflöjt och skridsko - det kanske inte kommer att vara något de blir miljonärer på?

Har din sambo bil?
För där kan man ju snacka om förlustaffär, speciellt om man köper en ny. Den börjar ju minska i värde direkt den lämnar bilhandlaren.....
Så varför köper folk bilar och dyra bilar....????

Du har helt rätt, diskussionen är helt galen. Skrämmande vilka värderingar den killen har. Kan han tänka sig att göra nåt gratis överhuvudtaget? Betyder goda gärningar någonting? Vilken hobby generar pengar? Det måtte vara en ytterst liten del av travhästar som ger några summor att tala om.

Hmm du har nog fått dig en rejäl törn där.

Har din sambo bil?
För där kan man ju snacka om förlustaffär, speciellt om man köper en ny. Den börjar ju minska i värde direkt den lämnar bilhandlaren.....
Så varför köper folk bilar och dyra bilar....????

Datorer och mobiltelefoner.... Resor...

Min man kör cross. Det är en sport som endast kostar pengar! Det svider verkligen det året då han ska köpa en ny cross. Men så roligt han tycker det är! Han är inte på något vis snål vad det gäller min hästsport han tyckte det var jättekul att jag köpte mina nya dyra dressyrstövlar, för de var ju faktiskt billigare än hans cross-stövlar.
Så länge man inte belånar sig för att finansiera sin hobby som förmodligen är en förlustaffär, så tycker jag att det är ok.
I din mans resonemang verkar det som om han inte har någon hobby som han brinner för själv. Då är det svårt att förstå andras glädje i att lägga ner sin tid, själ och pengar i en hobby.
Var glad för att du har din hobby, den gör dig gott. Strunta i att diskutera saken med din sambo om det gör dig frustrerad, det blir bara en energitjuv.

På sätt och vis har han rätt i att det är mer en livsstil. Många andra penningslukande hobbies kan man ägna sig åt enbart när man tycker det är roligt och de innebär inte en massa annat arbete förutom utövandet. Ridsporten i sig innebär även en massa annat jobb, förutom ridningen, med underhåll och skötsel. Fast om man jämför med t.ex. motorsport så kan man dra en parallell då det där också handlar om en massa jobb som inte handlar om själva utövandet, skruva och laga och underhålla, förutom alla pengar, då...

Din sambo är för rolig måste jag säga.

Att äga travhäst är så gott som alltid en förlustaffär. Det är en väldigt liten andel av alla travhästar som ger vinst till sina ägare.

I snitt lovar jag att man tjänar mer pengar ifall man spelar roulette för de pengar man lägger ut på att köpa och underhålla en travhäst.

Jag googlade lite och det verkar vara värre än jag trodde. Se denna länk: http://www.fokus.se/2009/05/travspelet-%C2%ADvinnare-i-krisen/
--- Utdrag från länken
Under 2000-talet har utgifterna för travnäringen ökat kraftigt. I dag är det bara 5 procent av landets travhästar som går runt ekonomiskt, övriga 95 procent går med förlust.
---

Så att äga travhästar borde nog också ses som en dyr hobby utan större vinstchans.
Sen är det ju vissa som går plus, men det finns ju de som går plus på lotto med.

Hur många % av travarna har sprungit in mer pengar under sitt liv än vad dom har kostat att äga och träna? Jag skulle tro att det är en ganska liten %.. Finns ju väldigt många både uppfödare och tränare som inte direkt har det gott ställt trots att dom har bra hästar.

Sen finns det ju annat man kan vinna på att ha en hobbyhäst, tex lugn och ro genom en skrittrunda i skogen...

lahsd;14753748 Jag googlade lite och det verkar vara värre än jag trodde. Se denna länk: [URL="http://www.fokus.se/2009/05/travspelet-%C2%ADvinnare-i-krisen/" skrev:
http://www.fokus.se/2009/05/travspelet-%C2%ADvinnare-i-krisen/[/URL]
--- Utdrag från länken
Under 2000-talet har utgifterna för travnäringen ökat kraftigt. I dag är det bara 5 procent av landets travhästar som går runt ekonomiskt, övriga 95 procent går med förlust.
---

Så att äga travhästar borde nog också ses som en dyr hobby utan större vinstchans.
Sen är det ju vissa som går plus, men det finns ju de som går plus på lotto med.

Aha, ungefär som jag trodde då... Jag tror att man har större chans att tjäna pengar genom att köpa lotter...

Hade en nybliven sambo uttryckt de åsikterna angående mina hästar, hade jag funderat både en och två gånger. Det du beskriver ger mig gåshud.

Han visste att du hade häst när ni träffades och hade förmodligen de åsikterna redan då.

En pengakåt man som försöker ändra på en... näe, been there, done that, have the t-shirt to prove it :angel:

Men vad är det för otäck människa?

Måste man tjäna pengar på allt här i världen?
Jisses!!

Om han är så oförstående så förstår jag faktiskt inte att du vill dela ditt liv med honom. Att något är viktigt för mig tycker jag räcker gott och väl som argument.

Då måste det ju vara samma sak som att ha hund, generar sällan i pengar. Barn ska vi inte tala om, det är bara kostnader i många år.

Ge mig gärna vettiga argument till varför en kvarts miljon svenskar sysslar med ridsport! Mina har tagit slut.... eller är vi galna hela bunten????

Tycker argumentet att hästar är värda varenda krona man lägger på dom för att dom ger tillbaka så otroligt mycket räcker, har man inte någon känsla för sånt så kan man säkert inte förstå det iallafall. Vissa har inte någon känsla för sånt tyvärr.

Allt i livet är inte pengar, otroligt tråkigt livet skulle bli om allt handlade om pengar hela tiden. Jag hade blivit tokig och otroligt nedtryckt av att bo med en sådan.

Jag kräver inte att min framtida ska älska hästar och vilja vara med i stallet hela tiden men respekten och förståelsen för vad hästarna ger mig den måste finnas där utan tvekan. Han har säkert också något som ger honom livslust och styrka i livet som inte genererar i några pengar. Det måste man väl ha för att orka med att jobba och liknande.

Senast ändrad av en moderator:

Det är klart vi är galna hela högen :D
Precis som alla andra som lägger pengar på saker bara för att det är roligt, bilar, kläder, akvariefiskar, resor osv.
Min sambo har efter mycket gnällande faktiskt inte klagat på "att hästskrället äter pengar" sen jag lite fint förklarade att om jag inte hade hästen och "stallmeditationen" så skulle jag antingen vara en oerhört otrevlig person som skulle ta ut mina aggressioner och rastlöshet på honom eller börja med en annan hobby som antingen involverade fallskärmar eller kroppsbyggande :angel:.

*skakar på huvudet*

Jag har aldrig frusit så mycket i mitt liv som under den korta tid vi travtränade vår dåvarande häst.
Eller är han en hästägare som bara betalar för hästen och aldrig sköter/tränar den?

Jag hoppas att du får många argument, både på varför man har häst och andra saker man ju då inte kan pyssla med/ha för att de(t) inte genererar pengar.

Jag tycker synd om honom som inte har förstått vad han går miste om.....

ANGEL, gillar ditt sista inlägg =)!!!

för mig personligen skulle en man aldrig komma så långt som till sambo öht om han inte kunde förstå och aceptera att min häst eller hundarna är en del av mig. javisst är det en livsstil, jag lever med de, jag har de inte bara som ett par skor att slänga in i garderoben!
men han behöver ju inte dela mitt intresse...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka