Oförsäkrade hästar

Q

qrumelur

Har återigen mött människor som driver en ridskoleverksamhet där ingen av hästarna är försäkrade.
Det är inga "skit-hästar" utan hästar som betingar ett värde på minst 30 000 per skalle, flera säkerligen mer. jag blir lika förvånad och irriterad varje gång.

Om man för egen del är beredd att ta den ekonomiska förlusten för den sakens skull är väl en sak, men hur i hela fridens löser man det med veterinärvård? Är det en kula mellan ögonen som gäller om hästen blir allvarligt sjuk eller?

Sv: Oförsäkrade hästar

Med tanke på hur höga försäkringspremierna är + att självrisken också är rätt ordentlig och så ersätts inte allt till 100%, så vinner de ekonomiskt på att ha de icke försäkrade och betala allt ur egen ficka. Sätter de undan det beloppet som försäkringarna skulle kostat har de rätt snabbt en rejäl hög med pengar.

Har återigen mött människor som driver en ridskoleverksamhet där ingen av hästarna är försäkrade.
Det är inga "skit-hästar" utan hästar som betingar ett värde på minst 30 000 per skalle, flera säkerligen mer. jag blir lika förvånad och irriterad varje gång.

Om man för egen del är beredd att ta den ekonomiska förlusten för den sakens skull är väl en sak, men hur i hela fridens löser man det med veterinärvård? Är det en kula mellan ögonen som gäller om hästen blir allvarligt sjuk eller?

Beror väl på hur många man har, premierna blir snabbt lika dyra som det blir om en häst blir sjuk. Jag har genom åren haft ett 20tal hästar, jag har betalat betydligt mer i premier än vad jag betalat i veterinärvård under dessa år, och då har jag ändå haft många med enbart begränsad veterinärvård vilket ändå är ganska billiga premier. Jag har full förståelse att man inte håller alla sina djur försäkrade om man har många.

Vi har fler hästar och det skulle vara helt omöjligt att ha alla dessa försäkrade till sitt fulla värde. Vi försökte till att börja med och var uppe i premier på ca 70-80 000 kr/år! Då har vi ett par tävlingshästar och resten yngre + avelsston. Och inte något år har vi haft veterinärkostnader på 70-80 000 kr...
Vi har avelsdjuren vet försäkrade, men inget annat. De som ska säljas har en mer fullförsäkring och tävlingshästarna är försäkrade till en tredjedel av livvärdet + vet försäkring. (det är nästan enbart för att slippa strula när de ska säljas, för vem vill köpa en oförsäkrad häst idag? ) Och det blir dyrt ändå kan jag säga.
Jag tror helt klart att om man skulle tjäna på att ha ett buffert-konto för hästarna där pengarna vigs till eventuella vet.kostnader eller livvärdet för en ny häst. Då är ju dessutom pengarna dina att spendera hur du vill och slippa självrisker, potentiellt tjafs och reservationer med försäkringsbolagen.
Om man nu har den möjligheten.

Det är inte ovanligt, många gör så och lägger undan på ett veterinärvårdskonto istället för att betala försäkringspremie.

Inte alls ovanligt, premierna är jättedyra. Min ridskola har hästarna försäkrade första året, dom som är friska hela det året blir oförsäkrade sen. Är det inga problem första året blir det sällan stora problem senare, och isåfall betalar det sig ändå att ha hästen oförsäkrad.

Är det en kula mellan ögonen som gäller om hästen blir allvarligt sjuk eller?

För min del så skulle jag med största sannolikhet ta de beslutet istället.

Allvarligt sjuk är för mig ex svår kolik som kräver buköppning.

Nu har jag försäkrat med jag funderar på allvar att nollställa alla.

Jag har tre hästar och jag skulle aldrig i livet vilja ha någon av dem oförsäkrad! Hemska tanke om något dyrt men ej livshotade händer och man inte har råd att betala... Sedan kan kan man ju ha otur så att två eller fler hästar blir sjuka samtidigt och då blir det verkligen inte kul....

Men det är klart, skulle jag ha fler än 5 hästar och om dem skulle utföra lätt eller inget arbete så skulle jag resonera annorlunda.

Och jag tror att om du hade 20 hästar eller mer också skulle resonera annorlunda oavsett arbete. :)
Huvudsaken är att man har medel för att kunna behandla hästen när olyckan väl är framme. Sen om pengarna komer från egen ficka eller ett försäkringsbolag spelar ingen roll.

Senast ändrad:

Hmm, nej. Det tror jag inte. Skulle jag ha 20 tävlingshästar t.ex så skulle jag definitivt se till att ha samtliga försäkrade. Åtminstone om jag ägde allesammans själv.

Ja, personligen skulle jag hellre bygga om stallet för de pengarna som de premierna skulle kosta istället för att betala ett försäkringsbolag. Men samtidigt naturligtvis ha den buffert jag föreslog innan. Hästarna ska kunna få den vård de behöver.
Men man gör ju som man vill med sina pengar :)

Självklart gör man det. För egen del är jag inte så vågad, men då förutsätter vi ju att jag i så fall skulle ha 20 hästar som aktivt tävlar också. Det är nog rätt sällan en privatperson har det. ;)

Har man en mer blandad skara hästar så skulle jag nog inte vara lika nitisk med det, utan istället ha en bra buffert som du föreslog.

Jag har inte mina hästar försäkrade sedan i sommras.

Räknade på vad jag hade betalat i försäkring och hur många gånger ett vet besök har gått över självrisken.

Skulle inte våga om jag inte hade bufert för det.

Om någon häst skulle bli riktigt sjuk så är det avlivning men så tänkte jag oxå när jag hade försäkring.

Kram

Det är inte ekonomiskt försvarbart att ha 20-30 hästar försäkrade på samma sätt som vi med enstaka hästar har!

Det är mycket billigare att ta pegarna ur egen ficka om en enstaka häst åt gången blir sjuk, och skulle något allvarligare inträffa som drabbar hela anläggingen så finns ofta någo typ av avbrottsförsäkrig som hjälper t.ex. e ridskola vid utebliven inkomst.

Sånt kan ju hända om stallet måste stängas pga smittsamma sjukdomar som kvarka. Då hjälper det ju inte att ha varje häst enskilt försäkrad, utan någon mer övergripande inkomstförsäkring är vettigare.

Bara för att man väljer att inte sticka alla sina pengar i försäkringsbolagens och andra hästägares fickor så betyder det INTE att man inte ger hästarna veterinärvård vid behov!!!!! :crazy:

Har man någorlunda friska hästar och ffa många hästar så lönar det sig inte att försäkra, man förlorar sjukt mkt pengar. Förstår gott att ridskolar väljer att inte försäkra. Det råder totalt försäkringshysteri inom svenska hästvärlden (och det är därför veterinärkostnaderna är mkt högre än i andra länder också...).

Kan man ta fram pengar om hästen behöver akut vård så varför försäkra?? Lika bra att lägga av pengar till sig själv. ^^

Jag har tio hästar för privat bruk. En del rids, andra är unghästar. De har varit riktigt billiga i inköp och är därför inte livförsäkrade. Den ekonomiska smällen att köpa en ny likadan häst är oviktig.

Jag har numera inte vet.vårdsförsäkrat heller, för det blir dyrt med alla premierna. Hittills har jag under tio års tid haft ute veterinär för 6000kr totalt (utom vaccinationer, men det räknas inte eftersom det går utanpå försäkringar också, och en klapphingstkastration igår som inte heller täcks av de flesta vet.vårdsförsäkringar).
Visst kan det hända något imorgon, men jag har en rimlig buffert.

Förstår mycket väl att en ridskola inte har råd med enskilt försäkring för varje djur.

Jag har full förståelse för att man i verksamhet håller hästarna oförsäkrade. Varför blir du irriterad för det? Det är mördande premier i en verksamhet, att hålla hästarna försäkrade.

Vi har oförsäkrade hästar privat, förstår inte varför det skulle vara ett irritationsmoment för utomstående?

För egen del har jag tre hästar. Inom loppet av ett halvår (!) har dessa underbara djur lyckats skrapa ihop vet-räkningar för 25000 kr... Tacka gudarna för försäkringen, som tog den största smällen i båda hästarnas fall.

Innan dess har jag dock haft flera år av oskadade och sunda hästar.

Egentligen är det ju såklart upp till var och en, men jag känner inte att jag har råd att chansa. Det känns svårt att ha en tillräckligt stor budget om allt skulle skita sig rejält.

Det första man måste ha klart för sig är att för en företagare är det helt andra ersättningsnivåer från försäkringen som gäller. Behöver inte gå längre än till mig själv. Betalar runt 50 000 om året i premier och då har samtliga häst lågt livvärde för att spara lite på premien. När ja i somras behövde utnyttja försäkringen så jag ändå betala ca 50 % av kostnaden. Försäkringen tar ju inte allt, det finns självrisk och som företagare får jag själv betala all moms till veterinären. Så om jag tittar helt krasst på det så har först betalat 50 000 i premier. Fick 27 000 betalt av f-bolaget till veterinären och fick betala 28 000 själv. Vilket gör att jag i år har betala 50 000 + 28 000 = 78 000 med premier och vet.vård. Om jag inte haft försäkring hade jag fått betala 27 000 - 28 000 = 55 000 för veterinärvården. Vilket ju då betyder att jag bara i år hade tjänat 23 000 om jag inte haft försäkring. Detta gör att jag nu håller på och fasar ut mina hästar ur försäkringen för under alla år jag haft hästar och haft dem försäkarade har jag aldrig kommit upp i kostander som motsvarat premierna. Dessutom har mina hästar oftast varit skade fria i åratal så försäkringsbolagen ligger helt klart i plus på mig. Kunde köpt ganska många hästar för de summor jag lagt ut i premier.

Men momsen får du ju tillbaka nästa år?

Jag har de flesta hästarna försäkrade, dock mycket låga livvärden och höga självrisker. För mig är det ett försäljningsargument att kunna skicka med hästarna en dolda fel-försäkring. Rent ekonomiskt är det mycket tveksamt om det är lönsamt. Men det är klart, det är skönt att slippa ta beslutet att bulta eller inte den dag man står där... det skulle jag nog inte palla.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 707
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Störiga saker vi stör oss på, del 39
  • Sova över hos killar

Hund, Katt, Andra Djur