Oförklarlig hälta *långt*

M

missan

Nä nu lägger jag mig och grinar. Hela våren har jag ridit igång min häst lååångsamt efter en gaffelbandsskada hb, och i juni var han äntligen frisk och hyfsat "igång". Jag släppte honom på bete, och dagen efter var han lite lite halt på vänster bakben i höger varv på volt (vid longering). Sen var han varit lite småhalt till och från hela juni, han blir varken bättre eller sämre av att bli riden.

I början av juli åkte jag till atg och gjorde böjprov (1/2 grad högt+lågt vb, inget hb), röntgade och longerade. I longeringen var han halt på vänster bak i höger varv, på röntgen syntes ingenting. Vet trodde det var en knäledsinflammation, sprutade med tuppkam (eller nåt) och ordingerade 3 veckors vila.

Tillbaka efter 3 veckor, hältan på böjt spår värre (bara i höger varv, vb), vissa varv syns det knappt ngt och vissa varv syns det mkt. Knappt någon reaktion på böjprov.

Vet kände igenom hela hästen men kunde inte hitta orsaken till hältan. Det enda hon möjligtvis kunde tänka sig var en muskelsträckning på insidan av vänster lår. men inte ens där är han öm, bara lite "hårdare" än på h lårinsida.

Finadyn 7 dagar, efter det fortfarande halt. Finadyn 7 dagar till, imorrn får vi se. Ska ta ut kiropraktorn oxå nästa vecka så hon får kolla igenom honom.

Så, vad tror ni? Jag är alldeles förvirrad, tycker han borde vara öm i muskeln om det är en muskelsträckning.

Till saken hör att han känns bra att rida, pigg och glad och inte särskilt oliksidig. Men det känns ju dumt att "bara köra på" när han är såpass halt vid longering.

Jag blir tokig! Vad skulle ni ha gjort?

missan :confused:

Usch, din stackare. Skadade hästar är aldrig kul och vet man inte ens vad felet är så är det ännu värre... :crazy:

Jag skulle nog sett till att ta ut den där kiropraktorn och väntat med att rida iaf tills han/hon har gett sitt omdöme. Vad säger veterinären att du skall göra? Även om hästen inte verkar bli sämre av att bli riden så har den ju uppenbarligen ont någon stans och det borde innebära att den även känner obehag av att bli riden även om den inte visar det så tydligt då. Kanske behöver hästen bara en lång sammanhängande vila?

Hoppas att ni snart hittar felet på hästen och lycka till!

Jag skulle ha tagit ut en kiropraktor. Apollo har haft ett par såna konstiga hältor, en av dom satt i halsen på honom, den andra i lårmuskeln. Så ta ut en kiropraktor eller en massör och hör vad dom säger.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 765
Senast: Sirap
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 327
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp