Offentlighetsprincipen

labb

Trådstartare
Om man skickar ett mejl till en kommunalpolitiker, inte till hans mejladress från kommunen utan till hans mejl via partiet, är det då en offentlig handling som andra kan begära ut?

Samma fråga fast man skickar till hans kommunmejladress, säg anders.andersson@xstad.se, är det då alltid något som registreras och som kan begäras ut?

I båda fallen förutsatt att det inte berör ämnen som omfattas av allmän sekretess.

Hittade svaret själv: Om allt går rätt till är det en offentlig handling i båda fallen.

I fall 2 skulle jag säga att mailet är allmän handling och förmodligen också offentlig om inget särskilt gör att det kan beläggas med sekretess.

I fall 1 tror jag att man kan jämställa partimailen med hemmamail. Och då säger t ex Vellinge kommuns web så här:

Du kan inte kringgå offentlighetsprincipen genom att skicka ett brev i ett ärende som rör en kommunal fråga till tjänstemän eller förtroendevalda politiker på deras hemadresser. De är ändå skyldiga att se till att ditt brev diarieförs hos kommunens registrator.

Men offentlighetsprincipen är inte alltid lika glasklar som man skulle önska så jag är inte hundra. För säkerhets skull anropar jag @Svartfot

Men du kan kanske svara på en följdfråga istället: behöver även muntliga samtal, tex. via telefon, rörande kommunala frågor registreras?

Men du kan kanske svara på en följdfråga istället: behöver även muntliga samtal, tex. via telefon, rörande kommunala frågor registreras?

De bör registreras i form av en tjänsteanteckning. Sedan görs det nog väldigt sällan... Samma sak med sms och meddelanden som rör yrkesrollen.

Angående första frågan så beror det på i vilken egenskap han får mailet till sin kommunadress. Om du mailar till en politiker i hans roll som politiker så är det en offentlig handling gom ingen annan sekretess faller in. Om du istället mailar till samma person i hans roll som partimedlem så är det inte offentlig handling.

De bör registreras i form av en tjänsteanteckning. Sedan görs det nog väldigt sällan... Samma sak med sms och meddelanden som rör yrkesrollen.

Jag kan tänka mig att tjänstemän än noggrannare med det. Men inte politiker, de sätter ju en ära i att "prata med folk".

Så är det absolut!

Men det är fortfarande så att de egentligen ska diarieföra samtal. Men visst är de allra flesta otroligt dåliga på det...

Jag jobbar kommunalt och i vår kommun så har vi ett diariesystem som heter W3D3. Vi kan registrera telefonsamtal på ett diarieärende. Det är inte vanligt för vi har fullt sjå att få våra tjänstemän att förstå att de ska diarieföra e-posten ;). Finns stor okunskap kring detta vad som är allmän handling och på vår förvaltning genomför vi nu en övergripande kurs för alla som är handläggare i systemet.

Jag använder mig ofta av ärendetypen "telefon" på ärenden där jag haft telefonkontakt med motparten. Är toppenbra när man vill gå tillbaka och se vad som egentligen blivit sagt i ett ärende.

/Lizzie

Men säg att jag kontaktar en kommunpolitiker, exv via hans partimejladress, för att höra hans och hans (även mitt) partis ställning i en aktuell kommunalpolitisk fråga är det ett tjänsteärende som skall diarieföras eller ett partiärende?

Så länge du skriver till en annan adress än den offentliga jobbmailen är det att jämställa med en privat mailadress och faller inte under offentlighetsprincipen

Så länge du skriver till en annan adress än den offentliga jobbmailen är det att jämställa med en privat mailadress och faller inte under offentlighetsprincipen

Njä. Om det är i egenskap av t ex politiker du mailar personen så ska det falla under offentlighetsprincipen ändå. Annars skulle man kunna hålla en hel massa grejer borta från offentlighetens ljus genom att sköta det på privata kanaler. Förstå när statsministern från sin privata mail mailar utrikesministern i en delikat fråga - och det inte är offentlig handling det där mailet.. Håller inte riktigt =)

Nja, det beror nog på vad ärendet är. Det går ju inte att begära ut en politikers mail regelmässigt. Då skulle ju alla politiker göra det varje dag för att få reda på vad motståndaren tänker. Men om du mailar en politiker i något pågående ärende skulle jag säga att hen behöver diarieföra det mailet.

Nja, det beror nog på vad ärendet är. Det går ju inte att begära ut en politikers mail regelmässigt. Då skulle ju alla politiker göra det varje dag för att få reda på vad motståndaren tänker. Men om du mailar en politiker i något pågående ärende skulle jag säga att hen behöver diarieföra det mailet.
Hrm...

Nog är det väl ändå beroende på nivå?

Jag menar - om en person är fritidspolitiker i en nämnd/styrelse som sammanträder någon enstaka gång per år kan inte hens mail anses offentlig om det rör något som betraktas som gränsande till offentligt. Är man däremot heltidsavlönad och i tjänst hela tiden är det lite annat.

Eller om man är val i förtroende i en liten kommun på runt 10.000 innevånare - inte fasiken är ens privata mail offentlig då.

Jag får maill på min högst privata mailadress från vänner och bekanta och vi diskuterar emellanåt sådant som kan anses politiskt. Inte tänker jag lämna ut vad som vi talar om eller vem jag talar om saker med!!

Nån måtta får det vara på offentligheten. Privat är privat.

Är det däremot riktat tydligt till mig i min roll som förtroendevald är det mera gränsland. Fast jag är skapligt bestämd att om man vill diskutera saker med mig så får man - utan att jag gör det tilloffentlig handling.

Hrm...

Jag menar - om en person är fritidspolitiker i en nämnd/styrelse som sammanträder någon enstaka gång per år kan inte hens mail anses offentlig om det rör något som betraktas som gränsande till offentligt. Är man däremot heltidsavlönad och i tjänst hela tiden är det lite annat.

Eller om man är val i förtroende i en liten kommun på runt 10.000 innevånare - inte fasiken är ens privata mail offentlig då.

Jag får maill på min högst privata mailadress från vänner och bekanta och vi diskuterar emellanåt sådant som kan anses politiskt. Inte tänker jag lämna ut vad som vi talar om eller vem jag talar om saker med!!

Är det däremot riktat tydligt till mig i min roll som förtroendevald är det mera gränsland. Fast jag är skapligt bestämd att om man vill diskutera saker med mig så får man - utan att jag gör det tilloffentlig handling.

Om jag vill ha tag i dig i politiskt ärende, och kontaktar dig på din privata mail som jag googlat fram - så innehållet i det ska vara en offentlig handling. Däremot har det aldrig varit prat om att om jag som vän mailar dig privat, pratar lite häst och trädgårdskötsel och sen lite politik så är det offentligt bara för vi - ve och fasa - nämnde politik =)

Vellinge kommun som jag citerade tidigare håller inte med dig:

Du kan inte kringgå offentlighetsprincipen genom att skicka ett brev i ett ärende som rör en kommunal fråga till tjänstemän eller förtroendevalda politiker på deras hemadresser. De är ändå skyldiga att se till att ditt brev diarieförs hos kommunens registrator.

Det beror alltså på vad mailet handlar om.

Hrm...

Men offentlighetsprincipen är inte relaterad hur mycket man jobbar eller hur stor kommunen är :confused:

I fallen du tar upp tror jag du får väga om det ni mailar om är ett pågående ärende eller inte. Om du till din privata mail får mail från någon du känner som säger typ att Det där köpcentrumet ni funderar på verkar inte som en bra idé - då är det privat. Om din bekanta däremot är handlare och har mer konkreta synpunkter på era planer KAN det vara offentligt men måste inte vara det. Skulle jag säga.

Men offentlighetsprincipen är inte relaterad hur mycket man jobbar eller hur stor kommunen är :confused:

I fallen du tar upp tror jag du får väga om det ni mailar om är ett pågående ärende eller inte. Om du till din privata mail får mail från någon du känner som säger typ att Det där köpcentrumet ni funderar på verkar inte som en bra idé - då är det privat. Om din bekanta däremot är handlare och har mer konkreta synpunkter på era planer KAN det vara offentligt men måste inte vara det. Skulle jag säga.

Ja, vi landar åter i att det beror på sammanhang.

Det finns inte - som jag ser det - glasklara regler om vad som är vad.

Ja, vi landar åter i att det beror på sammanhang.

Det finns inte - som jag ser det - glasklara regler om vad som är vad.

Man önskar att det var helt glasklart, ja. Men mail och andra elektroniska kanaler för kommunikation har inte direkt förenklat offentlighetsprincipen.

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 140
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Jag blir galen, och jag är djupt tacksam om någon kan hjälpa mig att bringa klarhet i vad som gäller, eftersom jag inte hittar någonting...
Svar
0
· Visningar
834
Senast: Kiwifrukt
·
Samhälle Bästa Bukefalister! Lång tid har gått sedan jag vistades här dagligen och stundligen, men jag hoppas att några av er ändå minns mig. Att...
Svar
4
· Visningar
1 314
Senast: Sofiplopp
·
Relationer Jag har just upptäckt att folk kramar varandra i affärsrelationer. Nu skulle jag behöva hjälp att förstå fenomenet bättre. Visste ni...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 406
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar