Off the chain, the story off the pit bull

hastflicka

Trådstartare
Jag fick det har fran en god van som ar chef for animal control hemma. Det ar inte latt att se... jag har bare sett ett par snuttar an, jag klarade inte mer utan maste vanta och se mer senare.
Jag kan dock saga att for 'anyone' som anser att vi borde forbjuda pit bulls borde det vara 'required' att se detta...

Off the chain, the story of the pit bull

Sv: Off the chain, the story off the pit bull

Jag hinner inte titt apa hela just nu men jag sager som alltid.
Humans destroyed the most beutiful, intelligent and loyal dog there was. He could have been a genius or serialkiller. Why did we choose so wrong?

Var nuvarande hund ar en pit korsning. Makens niece pa ett och ett halvt spenderar mer tid med handerna i hundens mun an utanfor. Skulle hemskt garna vilja ha en ren pit som nasta hund men maste nog tyvarr avsta da jag inte vill utsatta hunden for de reaktioner man moter hos omvarlden.

Och jag har nyss fått en american stafforshite hetsad mot mig och mina hundar. Känns mindre kul. Vetefasen vad man ska göra åt det här problemet.

Jag kom bara en bit på filmen sen tog det stopp. Avsky är bara förnamnet jag känner, hur kan man göra så:cry::mad:. Jag vet ju om att människor utnyttjar dom och använder dom till kamp men det känns som en kniv i bröstet då jag ser svart på vitt, stackars arma djur:cry:

*kl*
Pitbullen är framavlad för att slåss med en tjur i en grop (pit) tills den dog. Sedan började folk även hetsa hundarna mot varandra.

Behöver vi en sådan hundras i världen? Deras syfte uppfyller ingen laglig funktion i samhället.
Många reagerar när man säger så men jag vill inte döda alla hundar av den rasen som finns idag men ska vi verkligen fortsätta att avla fram dessa hundar?
Många blir upprörda och säger att de är så fina och jag själv har en kompis med en mycket trevlig pitbull men ser inte riktigt syftet med fortsatt avel.
Visst det finns fler hundraser som inte kan användas till det de är avlade för men har de lika stor dådkraft? OM det händer en olycka gör de lika stor skada som en pitbull?

Det är ingen människoras jag vill utrota utan det är en HUNDRAS som jag anser inte behövs i vår tid.

Först och främst vill jag säga till alla att filmen inte är speciellt elak, blodig eller så att man börjar gråta. Den handlar om pitbullens historia och hur det har utvecklat sig in i den sporten som dog fighting är idag. Filmen visar några dog fights, etc men det är ingenting som man mår illa av på det viset som vi annars kan vara vana att se i sådana här trådar.

Filmen är bra och mycket tänkvärd! Pitbullen är ju avlad för att lägga tjurar, så den var aldrig avlad att vara familjehunden den blev, men det fungerade ändå ganska så bra. Det var när den undre världen började inse vad de kunde ha hundarna till som det hela började gå utför.

Filmen säger att för varje en pitpull som kommer till ett bra hem, så är det 600 st pitbulls som dör. Varje dag dör det 200 pitbulls i USA pga dog fights. Filmen diskuterar med djuraktivister, poliser och även ägare/tränare till fighting pitbulls.

Mina egna tankar i ämnet är att vi människor är bra på att förstöra så mycket för oss själva, men av någon underlig anledning har vi behov av att göra våra hundar mer extrema hela tiden. Schäfrar som blir räkor, bulldogar som inte kan andas, Sharpei som blir skrynkligare och skrynkligare, basset som blir längre med kortare och kortare ben, etc, etc, etc, etc, etc, etc.

Frågan är vad man ska göra åt problemen som man redan inte gör? Pitbullen har hamnat i fel händer och för att rädda rasen (om det verkligen behövs) så behövs dessa felaktiga händer elimineras. Tyvärr finns det mindre goda typer av människor som alltid kommer att behandla djur illa, oavsett om de är i undre världen eller inte.

I slutet på filmen säger citeras Gandhi: "A society is judged by its treatment of animals." Det stämmer så bra.

Frågan är varför vi i Sverige verkar få ett större och större behov av tuffa raser? Varför har den tuffa attityden blivit mer och mer viktig? Samtidigt som kriminella gäng bara ökar och ökar.

Först och främst vill jag säga till alla att filmen inte är speciellt elak, blodig eller så att man börjar gråta. Den handlar om pitbullens historia och hur det har utvecklat sig in i den sporten som dog fighting är idag. Filmen visar några dog fights, etc men det är ingenting som man mår illa av på det viset som vi annars kan vara vana att se i sådana här trådar. <snip>

Fast jag madde fysiskt illa och orkade inte se hela filmen:(

Tja... om man ska fundera over om vi behover pit bulls kan vi ju ocksa fundera over om vi verkligen behover sharpeis, yorkhshire terriers, nakenhundar, etc... eller om vi behover mer an rena polis/militar hundar. Kanske vi skulle bara forbjuda alla att ha en hund storre an en Yorkie? Utom polisen da...

Har talade de som haller pa med dog fights om att en pit bull, avlad for dog fighting, ar avlad att aldrig vanda sig mot manniskor... eftersom de maste hunna sara dem "in the box". De sa ocksa att om de inte kunde avla pa rena pitbulls skulle de hitta nagon annan hund att avla pa... deras "sport" kommer inte att forsvinna. Och det tror jag pa, vi kan inte stoppa dem, vi kommer alltid att ha kriminella liksom vi alltid kommer att ha de som vill ha en "muskel hund" som upptrader "farligt" mot andra hundar och manniskor... Ar det inte pit bulls, som trots allt ar ganska sma och inte allt for tunga hundar, blir det schafer, rottis, doberman, eller vad de far tag pa.
Om vi forbjuder pit bull kommer de fortfarande att finnas "under jorden" medan alla de trevliga hundar som finns blir vi av med.

*kl*
Pitbullen är framavlad för att slåss med en tjur i en grop (pit) tills den dog. Sedan började folk även hetsa hundarna mot varandra.

Behöver vi en sådan hundras i världen? Deras syfte uppfyller ingen laglig funktion i samhället.
Många reagerar när man säger så men jag vill inte döda alla hundar av den rasen som finns idag men ska vi verkligen fortsätta att avla fram dessa hundar?
Många blir upprörda och säger att de är så fina och jag själv har en kompis med en mycket trevlig pitbull men ser inte riktigt syftet med fortsatt avel.
Visst det finns fler hundraser som inte kan användas till det de är avlade för men har de lika stor dådkraft? OM det händer en olycka gör de lika stor skada som en pitbull?

Det är ingen människoras jag vill utrota utan det är en HUNDRAS som jag anser inte behövs i vår tid.

Hets mot tjurar har varit förbjudet i typ 100år. Den har ju av seriösa ägare (om ju utgör majoriteten av ägarna av sådana raser) använder hundarna till annat. Skulle man utrota de raser med den historian bara för att deras användingsområde har försvunnit skulle vi ju behöva utrota nästan alla raser, pekineser har ju inte sin tempelvaktar funktion när det nu inte finns några tempel kvar (eller här i västvärlden). Skulle pitbulls dö ut skulle andra raser användas istället, Jack Russell terriers har använts som kamphundar, skulle vi utrota de också då eller?

kl

Det var precis samma debatt om Schäfer för inte så himla många år sedan.. Livsfarliga hundar som busar hade att se tuffa med.

Inte riktigt sant.
Detta är Amstaffens historia och den var 1930-talet samma ras som PitBull, kan kanske vara intressant att läsa :)

American Staffordshire Terrier (Amstaff) var en av den första Americanska raser som utvecklades.

Hundtypen antas ha uppstått i Storbritannien och de allra första förfäderna antas vara mastiffliknande hundar.

Ursprungligen var dessa slaktaren och bondens hundar som hjälpte till att flytta och hålla still boskapen.

Hunden höll boskapen stilla genom att hålla fast den i mulen, något som antogs ge ett bättre, mörare och mersmakande kött.

Detta utvecklades till ett folknöje, att se slaktarens hundar bita sig fast medans slaktaren avlivade djuret.

Detta la grunden till en hel del andra typer av underhållning, tex hundkamper, att i Pits (arenor) släppa ut massa råttor och sen spela på vilken hund som kunde döda flest råttor.

Detta ledde till att man behövde snabbare hundar och dessa hundar parades med de dåvarande English Terrier, Black and Tan Terrier och Old white Terrier.

Till sist var det för lätt att döda råttor för dessa hundar, så nya utmaningar behövdes.

Det blev populärt att Bulldoggarna och Terrierhundarna användes till att slåss med björnar, grävlingar och varandra.

Denna typ av Bull- Terrier hundar delades senare in i 3 morderna raserna-

*Staffordshere Bullterrier

*Bullterrier

*Amercian staffordshere terrier

De tidiga Bull- och Terrier hundarna tros ha kommit till Amerika med immegranter från England och Irland.

I Amerika blev hundarna större och tyngre, sannolikt med inkorsning av den nu utdöda Blue Paul Terriern.

Några blev kvar i städerna och agdes av samma typ av spel och tävlingsinriktade ägare som i England och Irland.

Hundarna slogs mot varandra på pubar i New York, Chicago och Boston. En produkt av några av dessa är den ras vi idag känner som Boston Terrier.

Under sen 1800- tal upprättades ett hundfighting register i America, för att ha översikt över prisbelönta stamtavlor och publicer regler.

United Kennel Club (UKC) registrerade hundarna som American Pitbull Terrier.

Även om denna bakrund är den mest kända, så var det få hundar som användes till fight.

De flesta Bull- och Terrier hundar ägdes av bönder och folk som bodde på landet och användes som boskaps-, vakt. och framför allt som familjehundar.

En helt vanligt gårdshund med andra ord.

Dessa hundar kom att betraktas som något av en nationalras och blev väldigt populära.

De förekom i filmer som "Little Rascals" och "Our Gang" och för den filmintresserade så är hunden som kallas "Pete the pup" av rasen Pitbull Terrier.

De fick även pryda framsidan av Life ett flertag gånger och var USA´s symbol på värvningsannonser för den Americanska krigsmakten under första världskriget.

Under tidigt 1930-tal var det en grupp ras entusiaster som begärde att få registera sin hundar i den Amerikanska Kennelklubben (AKC), deras hundar var redan registerade i UKC, men deras ägare var inte intresserade av hundfight.

De ville marknadsför rasen som utsällning- och sällskaps hund.

De formade en nationell klubb och en rasstandard och 1936 accepterades rasen och fick namnet Staffordshere Terrier.

Under 1940-talet upphörde bruket av Amstaffen som fighthund i Amerika.

På 1970-talet ändrades namnet till American Staffordshere Terrier i samband med att AKC erkände den Engelska rasen Staffordshere Bullterrier.

Hets mot tjurar har varit förbjudet i typ 100år. Den har ju av seriösa ägare (om ju utgör majoriteten av ägarna av sådana raser) använder hundarna till annat. Skulle man utrota de raser med den historian bara för att deras användingsområde har försvunnit skulle vi ju behöva utrota nästan alla raser, pekineser har ju inte sin tempelvaktar funktion när det nu inte finns några tempel kvar (eller här i västvärlden). Skulle pitbulls dö ut skulle andra raser användas istället, Jack Russell terriers har använts som kamphundar, skulle vi utrota de också då eller?

Fast det går inte att jämföra. Många bullhundars egenskaper sitter fortfarande kvar i den grad att de generellt sätt kan omsaka störra skada än andra hundraser när det väl smäller. Det finns möjligen en anledning att ha kvar dessa hundar, men något drastiskt måste göras med mentaliteten.

Om man vill ha en större kamphund men inte har någon bullras att tillgå så borde man ju kunna avla fram en riktigt otrevlig terrier blandning ur patterdale/jack russell om man skulle ha den lusten. Kommer en sån blandras upp i storlek lite kan de säkert göra minst lika stor skada som en pit.

Ang hela hundfightar grejen, som är förbjuden men ändå praktiserad. Det går inte att sticka under stol med att de gärna kan lägga ner hela "sporten" men det kommer de nog inte göra inom det närmaste någonstans på jorden (såg just ett klipp på youtube från afghanistan med kangals som fightades med åskådare runt sig)... Men typ munkorgsfighter kanske hade varit mer lämpligt?

Intressant läsning! :) Men jag håller fortfarande fast vid vad jag tycker om rasen pitbull.

Modig_Korn

Tror jag skrev i mitt förra inlägg just att det finns andra raser som inte kan användas vad de avlats till i vår tid nu. Men att just pitbullen blir farligare i skarpa situationer.
Blandraser har jag också åsikter om men det blir OT

Intressant läsning! :) Men jag håller fortfarande fast vid vad jag tycker om rasen pitbull.

Modig_Korn

Tror jag skrev i mitt förra inlägg just att det finns andra raser som inte kan användas vad de avlats till i vår tid nu. Men att just pitbullen blir farligare i skarpa situationer.
Blandraser har jag också åsikter om men det blir OT

Kul att du var intresserad av att läsa :)
Glömde få med Amstaffens karaktär dock, så den kommer här ;)

Det första och viktigaste intrycket av en Amstaff skall alltid vara dess temprament.

Oavsett hur den ser ut, kan det aldrig vara en korrekt Amstaff utan det rätta tempramentet.

Amstaffen är intellegent och livligt medveten om sin omgivning, den uppmärksammar allt som händer runt om kring och missar sällan något.

En Amstaff ska vara modig och uppträda självsäkert i alla situationer.

Deras mod är välkännt och återfinns väldokumenterat i historien.

Mod skall dock inte förväxlas med aggressivitet, vilket tvärtom oftast döljer osäkerhet.

Den ideala Amstaffen ska inte uppvisa aggressivitet mot djur eller människor.

En Amstaff ska ha hög social tillgänglighet. Den gör sällan skillnad mellan bekanta eller främmande, det är ingen enmashund,

Rasens stora kärlek till människor och social samvaro är en av deras främsta karaktäristiska egenskaper.

Annars finns det ju väldigt få renrasiga PitBullar i Sverige <300 , de flesta andra är Amstaffblandningar som säljs som PitBullar till okunnigt folk.
Det ska vara oerhört svårt att få tag på en renrasig PB och omöjligt utan de rätta kontakterna.

Och jag har nyss fått en american stafforshite hetsad mot mig och mina hundar. Känns mindre kul. Vetefasen vad man ska göra åt det här problemet.

Men du hade känt dig lugnare om det var en schäfer/rottis/ovtjarka? Eftersom du anser att det är amstaffens "mentalitet" (ditt inlägg lite längre ner) som är problemet?

Min egen åsikt är redan luftad i tråden om hundförbud i Danmark, men kort sagt känner jag mig lika obehaglig till mods när jag träffar bus med hund oavsett ras, sålänge det är en större modell som verkar obalanserad. Det gör liksom ingen skillnad för mina chihuahuas vilken ras som hugger, de klarar ingen större hund om det kommer till fight. Och för egen del föredrar jag då den mindre staffen än tex (om nån nu skulle ha tränat den för kamp) en leonbergerkorsning. Antingen får man vara för förbud av i princip alla större raser (amstaffen väger väl runt 30 (?) så det får väl nästan räkna in mellanstora raser också) eller får man nog inse att vill folk ha tag i en "tuff" hund kommer de få det. Som sagt, förr var det schäfer.

Man polisanmäler! :idea:

Själv skapade jag ganska nyligen en tråd om "hur jag skulle få min amstaff att försvara mig" om det krävdes.
Han älskar människor, så svaret på det är väl att jag helt enkelt skulle få kasta honom (20 kg) på någon ;)

Knapplån

Först och främst vill jag säga till alla att filmen inte är speciellt elak, blodig eller så att man börjar gråta. Den handlar om pitbullens historia och hur det har utvecklat sig in i den sporten som dog fighting är idag. Filmen visar några dog fights, etc men det är ingenting som man mår illa av på det viset som vi annars kan vara vana att se i sådana här trådar.

Menar du även hunden som fått hela nosen avbiten? Den hade ju ingen hud/kött/brosk kvar på överkäken... det var bara blodigt ben kvar. Eller hunden som avlivades med el på slutet...

Fruktansvärt! Djurhetsning av alla slag visar verkligen människans lägsta karaktärsdrag. Djuren som levande varelser visas ingen respekt över huvudtaget. De är bara penisförlängare. Blev så frustrerad på mannen med solglasögonen och sjalen över ansiktet som satt och försvarade dogfighterna som ett sätt att avla fram bättre hundar. "They want to be in the ring", javisst... Polisen är min hjälte som jag vill drömma om inatt!

Inte blodig! Skämtar du? Den var vidrig och jag grät när jag såg vissa delar. Stackars hundar:cry:

Jag raderar istället. Denna diskussion är så meningslös egentligen, för folket diskuterar sällan ens samma sak - på något plan.

Jag myser vidare med mina familjemedlemmar en stund istället, men deras ras ska ju tydligen ha en dålig mentalitet nu också - så vi får väl hålla tummarna att jag överlever.

Jag sag klart pa filmen nu och blir sa ledsen.
For mig ar pit bulls en glad och harlig hund. Tom de omhandertagna fight hundarna uppvisar en positiv mentalitet trots skador, radsla, hunger och torst. De har blivit tranade och hallna pa ett satt ingen djur eller manniska fortjanar och anda vill de vara till lags. De lyder den person de lart sig lyssna till och de gor vad de blivit tranade till.
Hur ngn kan vara sa grym att den utsatter sin companion for detta ar for mig helt offatbart.
Jag bor i en region dar pb ar forbjuden. Ett par kompisar till mig har en amstaff och en pb. De skaffade pbn sa fort den nya lagen skulle till att trada i kraft. Det ar den sista "kamphunden" de kommer kunna ha. Bada tva ar sociala och trevliga hundar om an ngt ouppfostrade. Agarna kan inte lamna ontario med hundarna iom att de aldrig kan ta hundarna med sig hem igen.

Jag forstar varfor dessa regler har antagits. Jag forstar varfor lagen star handel los infor problemet. Jag forstar varfor man valt denna utvag.
Men jag onskar sa att dte fanns ett annat satt. Ett satt att lata arliga hundagare ha kvar sina hundar. Tom folk som egentligen ar helt sjyssta djuragare "gar under jorden" for att kunna behalla sina familjemedlemmar.
Innan ni bannar hunden for sin ras. Tank efter. Om det var din alskade schnauzer, chichaua, berner sennen som blev bannlyst. Hade du da glatt tagit hunden till ett shelter for att bli avlivad? Eller hade du forsvarat din basta van med nabbar och klor?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 028
Senast: Corminta
·
Hundhälsa Da jag fatt flera privata forfragningar hur saret utvecklar dig tankte jag att det kanske kunde vara interessant for manga har att se...
Svar
11
· Visningar
1 471
Senast: hastflicka
·
Gravid - 1år Jag och min pojkvan ska ha barn i januari. Det var ett noga overtankt beslut och vi ar mycket glada och forvantansfulla. Vi ar givetvis...
2
Svar
22
· Visningar
3 011
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10