Off the chain, the story off the pit bull

Sv: Off the chain, the story off the pit bull

Annars finns det ju väldigt få renrasiga PitBullar i Sverige <300 , de flesta andra är Amstaffblandningar som säljs som PitBullar till okunnigt folk.
Det ska vara oerhört svårt att få tag på en renrasig PB och omöjligt utan de rätta kontakterna.

Här är du inne på något som jag tror fullt och fast på!

Om vi istället kom åt blandras aveln, då speciellt av dessa hundar så tror jag att busar med hund skulle minska.
Nu är det hur lätt som helst att få tag i en 'muskelhunds' korsning och billiga, har sett på blocket för några tusenlappar.

Försvann blandrasaveln och bara seriösa uppfödare stod för pb och liknande raser så kan dom ju mer 'välja' köpare och dessutom kanske många busar som impulsköper en hund trilla bort när hunden är mycket dyrare.

Jag kan inte för mitt liv begripa hur man kan stödja denna buskavel genom att köpa en sådan hund, nä, jag tror att det är det vi måste komma åt. Det pumpas såna hundar ut på blocket. Slumpas bort till den som ringer först typ.

Jag raderar istället. Denna diskussion är så meningslös egentligen, för folket diskuterar sällan ens samma sak - på något plan.

Jag myser vidare med mina familjemedlemmar en stund istället, men deras ras ska ju tydligen ha en dålig mentalitet nu också - så vi får väl hålla tummarna att jag överlever.

+1
Jag bli lite ehm fundersam för många som äger rätt kraftiga raser är ibland väl hårda i ton mot just bull-hundarna, but I rest my case just like you.

Jag overaskas over den daliga forstaelsen for Engelskan... for nagot annat kan det val inte vara nar man inte forstar vad de som avlar och "tavlar" hundarna innom "fighting" sager...

Jag vet inte riktigt vad du menar nu, själv har jag inte sett filmen du länkade till och jag vet inte om jag vill se heller :/
Jag syftade på den ibland otroligt hårda tongången hos vissa hundägare just mot bull-hundarna.

Vad tycker du ska göras då? Ska man promota aveln på pitbull eller ska man bara låta det vara som det är?

Fighting kommer alltid att finnas, i större eller mindre skala. Det går inte att få bukt med alla kriminella i hela världen. Däremot kan man göra mycket för att försämra deras förutsättningar.

Menar du även hunden som fått hela nosen avbiten? Den hade ju ingen hud/kött/brosk kvar på överkäken... det var bara blodigt ben kvar. Eller hunden som avlivades med el på slutet...
Människan är elak och det är några starka scener i filmen, men jag själv tyckte att filmen där killarna sparkar på kaninen var enormt mycket värre. Och den där ryssarna släppte den lilla hunden nedför bron också.

Att se bilder på skadade djur är en grej enligt mig, det är värre att se bilder medan ett plågeri pågår. Då blir jag förbannad och mycket ledsen. Men vi vet alla att dog fighting förekommer och vi kan föreställa oss hur det kommer att se ut. Jag tycker att så många som möjligt ska se filmen, men jag vet att jag själv undviker att titta på filmer som väcker arga/ledsna känslor hos mig. Denna filmen är inte sådär elak och hemsk att man inte kan se den. Det är en "dokumentär" med starka bilder, men inget så illa att jag ville gå iväg och spy!

KL

Väcker en gammal tråd då jag behöver lite hjälp. På andra forum så har det under en tid diskuterats mycket kring just hundkamp, amstaffs och APBT varav jag blivit påmind om denna dokumentären och skulle "vilja" se den igen. Jag såg inte hela förra gången och det var ett bra tag sen dessutom.

Jag har letat och letat men kan inte hitta filmen någonstans. Så jag undrar lite kort om någon annan vet var den kan hittas just nu?

Tack på förhand!

Kan inte se? KOmmer till en sida som visar olika filmer bl.a. Dum dummare. Hjälp!

Edit: såg nu att tråden va gammal. Synd!

Har ar en lank till forsta delen av sex pa You Tube. Vad jag (tror i alla fall, da jag inte minns sa lagt tillbaka:p) menade med att sa manga inte forstar Engelskan ar att man inte forstar hur hundarna ar avlade for att vara mannisko vanliga. Att de sorterar bort de som aven av misstag biter manniskor. De hundarna gar ofta som 'bait'.
Vad Pit Bulls straffas for har i USA i dag ar att en person ofta skaffar flera stycken och later dem springa vind for vag ... och en dag har flocken inte fatt tillrackligt med mat, blivit upphetsade av nagonting, eller bara till sist samlat mod och anfaller nagon person de tycker upptrader valdigt hotfullt.
Eller sa ar det nagon som har en eller flera "muskel hundar" som de medvetet hetsar tills de anfaller manniskor ...
Jag kanner manga pit bulls, dar flera av dem ar tveksamma med andra hundar men varenda en ar de mest karvanliga hundar mot manniskor man kan tanka sig.

KL

Som någon annan tidigare i denna gamla tråd tror jag fullt och fast att vi skulle slippa en del skit om buskavel och hundsmuggling försvann. Har man betalat 10-20000 kr för en renrasig reggad valp så är man nog mindre benägen att låta den vara med i hundkamper. Kanske drar man sig en smula mer för att behandla hunden illa på andra sätt också, vad vet jag. Förutom kostnaden så har man förmodligen då en seriös uppfödare som vill hålla koll på sina valpar att ta hänsyn till dessutom.

Och där var häxjakten igång igen...

Vill bara säga att som någon nämnt tidigare så har vi otroligft få pitbulls i Norden, tror inte att någon här inne träffat en pitbull någonsin, utan då endast blandraser med tvivelaktiga ägare i linan. Sen att dom renrasiga hundarna är avlade för hundkamp gör inte rasen människoilsken, jakthundar och för att inte tala om brukshundar som fatiskt är avlade för att BITA människor är minst lika farliga. Det är skrattretande att folk som inte kan skilja en blandras från en renrasig hund ska sitta här och "tycka" en massa saker om en ras dom aldrig sett för vita ögat. Vill inte se filmen, har läst nog i dagstidningarna om diverse blandraser.

Tråden är rätt gammal så den häxjakten är överspelad i just denna diskussion.

Håller med dig!

*KL*

Usch, filmen är verkligen hemsk, och jag tycker det är superbra att det lyfts fram även om de flesta vet att det händer så blundar alldeles för många för saker som är hemska, tycker jag.. Pitbull och amstaffs ska INTE vara aggressiva mot människor. Tycker man ser rätt bra exempel på det på animal planet ibland när de räddat ett antal hundar från ett ställe där de håller på med hundfighter och där hundarna har behandlats illa... Trots det så är många av hundarna glada i människorna som hanterar dem. Usch för vissa människor!

Intressant läsning! :) Men jag håller fortfarande fast vid vad jag tycker om rasen pitbull.

Modig_Korn

Tror jag skrev i mitt förra inlägg just att det finns andra raser som inte kan användas vad de avlats till i vår tid nu. Men att just pitbullen blir farligare i skarpa situationer.
Blandraser har jag också åsikter om men det blir OT

Njaa, jag håller nog faktiskt inte med om att just pitbullen blir farligare, eller det beror på om du menar mot djur eller människor. Men tror i stort sett alla våra brukshundar är enklare att få människo-aggressiva än pitbullen är.
Tex går det i stort sett inte att använda en pitbull som tjänstehund pga att den saknar tillräcklig dådkraft.
Och kommer det till hundattacker så är det allmänt så vanligt med hundaggressivitet idag så då spelar det inte någon roll vilken av dom större hundarna som du träffar på för dom gör otroliga skada, speciellt om det är en liten hund som blir offer :(
Och ska vi förbjuda pitbullen pga dess våldsamma historia som tjutdödare så är det MÅNGA andra raser som också måste gå som från början är framavlade för att själv köra en hetsjakt på djuret innan den dödar det.

/Camilla

Fast det går inte att jämföra. Många bullhundars egenskaper sitter fortfarande kvar i den grad att de generellt sätt kan omsaka störra skada än andra hundraser när det väl smäller. Det finns möjligen en anledning att ha kvar dessa hundar, men något drastiskt måste göras med mentaliteten.

Och fram för allt måste något drastiskt göras med hundägarna både dom som skaffar pitbullen för matchostämpeln skull och dom som pga okunskap inte vet vad dom har i kopplet. Jag skulle inte vilja se dessa hundägare med något annat i kopplet heller, oavsett om det då skulle varit rottweiler, dobermann, schäfer, malle eller någon av de andra hundarna av molosser typ som ofta kommer från liknande ursprung som pitbullen.

Tidigare rörde diskussionen tex. schäfer, rottweiler och dobermann. Det ända som kommer hända om vi förbjuder pitbullen är att det kommer drabba andra raser istället, bättre att ta hand om problemet istället för att dölja symtomet.

Inför hundkörkort för alla raser för det kommer inte skada någonstans. Bli stenhårda med att alla hundar som ägarna inte har ordentliga papper på (behöver för min del inte vara skk, utan jordbruksverksreggad räcker) beslagtas direkt, finns inte hundkörkortet tas hunden i beslag direkt, kräv någon typ av mentaltest på hundarna för alla hundar har verkligen inte ute i vårt samhälle att göra, men jag tror inte det är så mycket rasbundet som individen som avgör. Och även med hundkörkort och alla andra papper i ordning så ställer din hund till med problem så blir du av med den.
Jag hade jämnställt de flesta hundar med ett vapen. Det är upp till den som ansvarar för den om det är skarpladdat, osäkrat eller om man plockat bort skotten för att verkligen försäkra sig om att det inte kan ställa till skada.

/Camilla

kl

Vi får vara glada att kidsen inte köper Mallar.

Kan bara hålla med. Vill verkligen inte ha någon av brukshundarna i deras händer.

/Camilla (som nu insett att jag skrivit i en gammal tråd, men ändå inte kunde låta bli att skicka inlägget)

KL

Som någon annan tidigare i denna gamla tråd tror jag fullt och fast att vi skulle slippa en del skit om buskavel och hundsmuggling försvann. Har man betalat 10-20000 kr för en renrasig reggad valp så är man nog mindre benägen att låta den vara med i hundkamper. Kanske drar man sig en smula mer för att behandla hunden illa på andra sätt också, vad vet jag. Förutom kostnaden så har man förmodligen då en seriös uppfödare som vill hålla koll på sina valpar att ta hänsyn till dessutom.

Tyvärr är 10-20 000 småpengar i sammanhanget med dom proffisionella hundkamparna. När du ha chansen att tjäna 10 gånger så mycket kommer dom fortfarande skicka in hundarna i ringen :(
Ska vi få bukt på problemet genom att höja priserna på valparna så kommer nog tyvärr bli av med hundarna i de flesta av våra andras hem också.

/Camilla

Njaa, jag håller nog faktiskt inte med om att just pitbullen blir farligare, eller det beror på om du menar mot djur eller människor. Men tror i stort sett alla våra brukshundar är enklare att få människo-aggressiva än pitbullen är.
Tex går det i stort sett inte att använda en pitbull som tjänstehund pga att den saknar tillräcklig dådkraft.
Och kommer det till hundattacker så är det allmänt så vanligt med hundaggressivitet idag så då spelar det inte någon roll vilken av dom större hundarna som du träffar på för dom gör otroliga skada, speciellt om det är en liten hund som blir offer :(
Och ska vi förbjuda pitbullen pga dess våldsamma historia som tjutdödare så är det MÅNGA andra raser som också måste gå som från början är framavlade för att själv köra en hetsjakt på djuret innan den dödar det.

/Camilla

Jag vet inte vad Animal Planet sander i Sverige (vi har mer an en kanal har) men har ni sett "Pit Bulls and Paroles"? Jag bor just nu pa hotel over helgen och det var det enda jag hittade att titta pa. Hon har runt 150 'rescue' pit bulls 'at any given time' ... och mycket, mycket sallan nagon som ar manniskoagressiv. Daremot ar manga hundagressiva.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 028
Senast: Corminta
·
Hundhälsa Da jag fatt flera privata forfragningar hur saret utvecklar dig tankte jag att det kanske kunde vara interessant for manga har att se...
Svar
11
· Visningar
1 471
Senast: hastflicka
·
Gravid - 1år Jag och min pojkvan ska ha barn i januari. Det var ett noga overtankt beslut och vi ar mycket glada och forvantansfulla. Vi ar givetvis...
2
Svar
22
· Visningar
3 011
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V