Övningsköra när man är rädd

Jag har bestämt mig för att göra försök nummer tre på att ta körkort. De två första försöken har slutat dåligt. Det andra försöket slutade med att jag blev rädd, egentligen helt utan anledning. Det är gammalt trauma bakom, jag blir alltså helt skakis stänger av pga panik, typ en form av dissociation.

Idag satte jag mig i bilen igen igen. Mamma och jag körde till en lugn parkering. Bestämde mig redan innan att jag bara skulle köra om det kändes bra annars skulle jag bara sitta där och bli bekväm med att bara sitta i förarsätet.

Det slutade med att jag till och med körde ut från parkeringen och tog en liten sväng på en lugn väg och tillbaka till parkeringen. Egentligen kan jag köra bil. Har bara inte gjort det på väldigt länge nu och skaffat mig nya dumma rädslor att tänka på.

Jag är jätte rädd att skada en annan förare till exempel eller göra sönder någons bil. Detta har gjort att jag ej vill råka behöva stanna i en korsning med lätt lutning eftersom jag är rädd att bilen åker bakåt och jag får panik.

Behöver verkligen körkort men har i flera år funderat på om jag verkligen ska ha det eftersom jag är rätt så klen mentalt, får lätt panik etc etc. Tiden får utvisa.

Ville mest bara skriva av mig.
 

Tycker du gått kan säga ifrån ordentligt preventivt - att du och maken tar det i den takt som passar dig men att det visst kan bli lite lektioner framöver.
 
Tycker du gått kan säga ifrån ordentligt preventivt - att du och maken tar det i den takt som passar dig men att det visst kan bli lite lektioner framöver.

Jag sa ifrån.

Mitt körkortstillstånd går ut februari nästa år så jag är lite stressad ändå. Dock är det hyfsat långt till februari och med tanke på hur mycket framsteg jag gjort på bara ett fåtal körningar är det inte helt omöjligt att jag kan ha körkortet innan februari. Skulle det inte gå tills dess är det bara att fixa nytt tillstånd och nya handledarbevis även fast det är en kostnad. Det är som det är.

Nämner jag körlektioner blir jag nästan skrattade åt. Tråkig attityd ändå. Maken kör mig gärna 6mil till närmaste körskola om det känns bra för mig att köra några gånger. Mamma är svårare.
 
6 mil blir väl lagom uppvärmning inför lektion, ta omväg på lite mindre vägar rentav med fikakorg.

Skulle kunna höra av dig till transportstyrelssen och förklara läget och ansöka om att få förlängt. Skulle tro det är bättre att göra det i god tid så det inte hinner gå ut.
 
6 mil blir väl lagom uppvärmning inför lektion, ta omväg på lite mindre vägar rentav med fikakorg.

Skulle kunna höra av dig till transportstyrelssen och förklara läget och ansöka om att få förlängt. Skulle tro det är bättre att göra det i god tid så det inte hinner gå ut.
Jag kom ju på att jag kan köra dit själv :angel: Inte helt lätt att tänka ibland.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag fortsätter att uppdatera här. Det kan vara kul att gå tillbaka för mig själv sen och läsa.

Körde med mamma idag. Det gick jättebra. Mamma behövde handla så vi åkte till pekås här i stan som för övrigt har en liten och trång parkering. Men det gick förvånansvärt bra förutom att jag inte parkerade innanför linjerna ordentligt men ville inte börja backa just där så det fick gå för denna gång.

Sen åkte vi vidare mot en annan parkering för att träna just parkering och backning och så. Jag är i chock att det går så pass bra. Trodde inte jag skulle göra sånna här framsteg som jag ändå gjort nu på några få körningar.nu är det inte läskigt att backa längre om det inte är som på pekås då, väldigt trångt. Och vet ni, min rädsla för att behöva stanna och starta i lutning är borta. Jag har slutat tänka på det till och med.
 
Jag har inte kört sen i tisdags.

Blev jätte sjuk i magkatarr natten till torsdag. Fick ringa ambulans eftersom jag hade så fruktansvärt ont, låg på golvet och skrek. Sen på fredag så började jag må riktigt risigt tills jag till slut kräktes. Låg därefter i sängen precis hela dagen. Idag är första dagen jag känner mig någorlunda bra. Därför körde jag en sväng idag.

Det var mitt livs bästa körning. Visst det är inte helt perfekt ännu men det kommer med mer körvana. Idag var första gången jag körde i centrum också.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte på det där med fobier och hur man faktiskt kan vända dom själv, när jag i går kväll åkte till ett ställe jag aldrig varit på och...
Svar
10
· Visningar
820
Senast: hundtant
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 418
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
950
Senast: Bison
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 315
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden
  • Föl 2020

Omröstningar

Tillbaka
Upp