Övningsköra när man är rädd

Jag har bestämt mig för att göra försök nummer tre på att ta körkort. De två första försöken har slutat dåligt. Det andra försöket slutade med att jag blev rädd, egentligen helt utan anledning. Det är gammalt trauma bakom, jag blir alltså helt skakis stänger av pga panik, typ en form av dissociation.

Idag satte jag mig i bilen igen igen. Mamma och jag körde till en lugn parkering. Bestämde mig redan innan att jag bara skulle köra om det kändes bra annars skulle jag bara sitta där och bli bekväm med att bara sitta i förarsätet.

Det slutade med att jag till och med körde ut från parkeringen och tog en liten sväng på en lugn väg och tillbaka till parkeringen. Egentligen kan jag köra bil. Har bara inte gjort det på väldigt länge nu och skaffat mig nya dumma rädslor att tänka på.

Jag är jätte rädd att skada en annan förare till exempel eller göra sönder någons bil. Detta har gjort att jag ej vill råka behöva stanna i en korsning med lätt lutning eftersom jag är rädd att bilen åker bakåt och jag får panik.

Behöver verkligen körkort men har i flera år funderat på om jag verkligen ska ha det eftersom jag är rätt så klen mentalt, får lätt panik etc etc. Tiden får utvisa.

Ville mest bara skriva av mig.
 

Jo med tiden känns det säkert tryggare. Just nu får jag dock lite småpanik av att tänka på att köra med någon jag inte känner.
Det förstår jag. Skulle det kännas bättre om du träffade körläraren ett par gånger innan eller i alla fall pratat på telefon, eftersom du hade en bit till körskolan?
 
Jag tyckte att det var skitläskigt när jag började övningsköra, var jätterädd att skada någon. Motivationen bestod mest i att andra tyckte att man måste ta körkort. Började övningsköra med fick panik och allt blev kaos så slutade igen.

Satte mig ner och funderade, vill jag verkligen detta. Men efter en längre paus kom jag ändå fram till att jo, jag ska försöka igen. Det var ingen spikrak resa men nu har jag haft körkort i 20 år. Det blir bättre. Man blir tryggare. Heja dig!
 
Det förstår jag. Skulle det kännas bättre om du träffade körläraren ett par gånger innan eller i alla fall pratat på telefon, eftersom du hade en bit till körskolan?

Troligen. Funderar på om vi ska ta en tur till den närmsta staden och prata med dom på körskolan. Kikade lite på deras intensivkurser förut. Men det är en bit in i framtiden än så länge. Men prata med dom går ju
 
jag var superrädd men tvingade mig varje dag, jag tog intensivkurs för kunde inte köra hemma. Man får lära sig att styra sina tankar. Men jag tänker på att du är rädd i lutning, öva på det mycket. Eller så tar du körkort för automat. Visst är det en begränsning men fler bilar är ju automat idag.
 
Jag tyckte att det var skitläskigt när jag började övningsköra, var jätterädd att skada någon. Motivationen bestod mest i att andra tyckte att man måste ta körkort. Började övningsköra med fick panik och allt blev kaos så slutade igen.

Satte mig ner och funderade, vill jag verkligen detta. Men efter en längre paus kom jag ändå fram till att jo, jag ska försöka igen. Det var ingen spikrak resa men nu har jag haft körkort i 20 år. Det blir bättre. Man blir tryggare. Heja dig!

Va härligt du fick ditt körkort.

Det är och har varit ett himla tjat om körkort från familj och andra i ett par år nu. Jag vet att de menar väl men det sätter en sorts press ändå. Känns ändå bra att läsa att du klarade det, då finns det hopp för mig med.
 
jag var superrädd men tvingade mig varje dag, jag tog intensivkurs för kunde inte köra hemma. Man får lära sig att styra sina tankar. Men jag tänker på att du är rädd i lutning, öva på det mycket. Eller så tar du körkort för automat. Visst är det en begränsning men fler bilar är ju automat idag.
Det är det vi kommer fokusera på innan jag åker ut i trafiken. Vill inte ta körkort för automat. Vi har en manuell och min mor med.
 
Jag tog intensivkurs och körde sen en dag i veckan på körskolan tills det kändes ok.
Det var flera lektioner där vi körde dit (sambon körde) där jag inte ens klarade gå in utan satt och storgrät i bilen för jag var så rädd och osäker. (Hade en timmes resa till körskolan)
Jag grät på flera lektioner också.
Hade uppkörning bokad och pga svårigheter att få tider så körde jag upp.
Hade först lektion med läraren och körde sen upp i hans bil så jag kände bilen.
Jag bestämmde mig på lektionen at jag bara skulle köra och köra så som jag tyckte kändes bäst och inte vad jag trodde andra skulle tycka var bäst och det var min bästa lektion någonsin och sen klarade jag uppkörningen också fast jag gjorde några misstag men som han jag körde upp med sa så var jag medveten om felen och lära mig av dom och han trodde att jag inte skulle tro att jag kan köra bil bara för att jag klarade kortet utan skulle fortsätta träna, för det är ju det man gör. Man tränar hela tiden på olika situationer för trafiken är inte likadan hela tiden utan det är nya folk man möter hela tiden.
Jag tog körkort för manuell mem har inte kört det sen jag gick ur bilen på uppkörningen, jag kör enbart automat.
 
Egentligen kan jag köra bil. Har bara inte gjort det på väldigt länge nu och skaffat mig nya dumma rädslor att tänka på.
Menar du att du kan köra bil rent tekniskt eller kör du såpass att allt går per automatik, alltså att du inte behöver tänka på bilen när du kör?
Jag är jätte rädd att skada en annan förare till exempel eller göra sönder någons bil. Detta har gjort att jag ej vill råka behöva stanna i en korsning med lätt lutning eftersom jag är rädd att bilen åker bakåt och jag får panik.
Det där är en typisk sådan där grej som det bara är att öva på, jag kan nästan lova dig att när du kan köra bil, alltså när det går automatiskt och du kan dragläget osv så kommer inte dom rädslorna ligga först. Då kan du prioritera att se dig omkring och planera din körning istället för att behöva tänka på hur du kör bilen.

Det är bara att köra massor tills du gör allting utan att tänka på det, tills det blir ett muskelminne och du kan fokusera på medtrafikanter och annat runt omkring.
 
Menar du att du kan köra bil rent tekniskt eller kör du såpass att allt går per automatik, alltså att du inte behöver tänka på bilen när du kör?

Det där är en typisk sådan där grej som det bara är att öva på, jag kan nästan lova dig att när du kan köra bil, alltså när det går automatiskt och du kan dragläget osv så kommer inte dom rädslorna ligga först. Då kan du prioritera att se dig omkring och planera din körning istället för att behöva tänka på hur du kör bilen.

Det är bara att köra massor tills du gör allting utan att tänka på det, tills det blir ett muskelminne och du kan fokusera på medtrafikanter och annat runt omkring.
Rent tekniskt kan jag köra bil. Har kört felfritt förr och inga rädslor då. Det här är något nytt.

Jag är tvärsäker på att mina rädslor kommer försvinna med träning och vana. Vägen dit känns bara oändligt lång.
 
Dessutom är våran bil lite jobbig. Den är otroligt känslig och svarar snabbt på gas. Det är väldigt lätt att få motorstopp på den, det har hänt förr och jag har blivit skrämd. Därför kör jag mammas bil nu i början. Mer lättkörd och mindre. Dessutom slipper jag ha barnen i bilen som distraherar såhär i början. Bebisen gillar inte att åka bil så det är skrik och panik. Egentligen skulle jag lära mig våran bil först och främst eftersom det är den jag ska köra.
 
Dessutom är våran bil lite jobbig. Den är otroligt känslig och svarar snabbt på gas. Det är väldigt lätt att få motorstopp på den, det har hänt förr och jag har blivit skrämd. Därför kör jag mammas bil nu i början. Mer lättkörd och mindre. Dessutom slipper jag ha barnen i bilen som distraherar såhär i början. Bebisen gillar inte att åka bil så det är skrik och panik. Egentligen skulle jag lära mig våran bil först och främst eftersom det är den jag ska köra.
Det är lite det jag menar med om du kan köra bil eller inte, ställ dig i en backe en dag och träna dragläge om och om igen tills inte bilen ens känns känslig längre. Kan man hantera bilen i alla situationer utan att man behöver tänka på det så minska snabbt dom här katastroftankarna.
 
Dessutom är våran bil lite jobbig. Den är otroligt känslig och svarar snabbt på gas. Det är väldigt lätt att få motorstopp på den, det har hänt förr och jag har blivit skrämd. Därför kör jag mammas bil nu i början. Mer lättkörd och mindre. Dessutom slipper jag ha barnen i bilen som distraherar såhär i början. Bebisen gillar inte att åka bil så det är skrik och panik. Egentligen skulle jag lära mig våran bil först och främst eftersom det är den jag ska köra.
Tycker inte du ska tänka att du borde så. Nu övar du, och då är det bara smart att använda en bil som funkar bra till det. Efter det kan du öva på dragläget i er egen bil. Typ en miljon gånger på plan mark, och sedan en miljon gånger till vid start i backe.

När jag hade bytt koppling i min bil fick jag sju motorstopp innan jag ens kommit ut från verkstadens parkering. Så svårt med ett dragläge som är helt annorlunda det man är van. Men det är bara vana det handlar om. Det löser sig med tiden och sedan är den bilen inte svårare längre. :)
 
Många modernare växlade bilar har också inbyggt skydd mot att rulla baklänges i uppförsbacke. (Dock klarar de inte att hålla bil och fullastat hästsläp alla gånger...)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte på det där med fobier och hur man faktiskt kan vända dom själv, när jag i går kväll åkte till ett ställe jag aldrig varit på och...
Svar
10
· Visningar
820
Senast: hundtant
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 418
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
950
Senast: Bison
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 315
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden
  • Föl 2020

Omröstningar

Tillbaka
Upp