B

Blixtra

Aaaaaaaaaaaaaa :mad:!!

Jag blir tokig av detta väntande, och lite orolig också.

Imorgon har jag gått över tiden med två veckor, alltså är jag gravid i v42 :cry:! Förra gången gick jag inte över alls, så varför nu :confused:? Har prövat allt och tom. storstädat stallet med en grym ryggvärk som resultat (och ett fint stall :)).

NU börjar ju moderkakan bli dålig och kanske inte kan kicka in ordentligt om man får en svår förlossning. Min förra förlossning var ju jobbig och bebis fastnade, och föddes med skrapsår, blödande från mitt bäcken. BM sade då att jag kanske har ett trångt bäcken eller anorlunda form på det. Detta står dock inte i mina journaler, trånga bäcken är inte trendigt i VG-regionen..... :crazy: Sonen vägde desutom "bara" 3100gram, och det sades att det kanske var max vad jag kunde får fram (iof. med hjälp av klipp och sugklocka), denna bebisen vägde för över två veckor sedan 3600gram (vad väger han inte nu då?) och hade en cm. större huvud en vad ettan hade när han föddes.

Blir jag i gångsatt så så kommer jag med en slö moderkaka och kanske ett trångt bäcken, ingen bra komb. :eek:!!! Igångsatta förlossningar är min skräck, då dessa oftare slutar i akuta kejsarsnitt.

*suck* :(!!!

Jag behöver lite pepp!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Övertid

Sätt dig ner i soffan och lyft upp fötterna på bordet och ta det lugnt, så kanske det sätter igång:D

I övrigt tycker jag synd om dig och håller tummarna för en trevlig förlossning trots allt!
 
Sv: Övertid

Sätt dig ner i soffan och lyft upp fötterna på bordet och ta det lugnt, så kanske det sätter igång:D

Bra råd :idea: Precis så gjorde jag för att knipa ihop över årsskiftet och bebben stod inte ut med stillheten mer än någon timme :p

Blixtra - du FÅR komma hit och föda. Här finns både trånga bäcken och snitt som planeras i tillräckligt god tid.
 
Sv: Övertid

Lider med dig!! Jag skickar några igångsättningspeppar till bebeisen :D Du ska se att det kommer att gå bra ändå även om det skulle bli akut snitt!
 
Sv: Övertid

Aaaaaaaaaaaaaa :mad:!!

Jag blir tokig av detta väntande, och lite orolig också.

Imorgon har jag gått över tiden med två veckor, alltså är jag gravid i v42 :cry:! Förra gången gick jag inte över alls, så varför nu :confused:? Har prövat allt och tom. storstädat stallet med en grym ryggvärk som resultat (och ett fint stall :)).

NU börjar ju moderkakan bli dålig och kanske inte kan kicka in ordentligt om man får en svår förlossning. Min förra förlossning var ju jobbig och bebis fastnade, och föddes med skrapsår, blödande från mitt bäcken. BM sade då att jag kanske har ett trångt bäcken eller anorlunda form på det. Detta står dock inte i mina journaler, trånga bäcken är inte trendigt i VG-regionen..... :crazy: Sonen vägde desutom "bara" 3100gram, och det sades att det kanske var max vad jag kunde får fram (iof. med hjälp av klipp och sugklocka), denna bebisen vägde för över två veckor sedan 3600gram (vad väger han inte nu då?) och hade en cm. större huvud en vad ettan hade när han föddes.

Blir jag i gångsatt så så kommer jag med en slö moderkaka och kanske ett trångt bäcken, ingen bra komb. :eek:!!! Igångsatta förlossningar är min skräck, då dessa oftare slutar i akuta kejsarsnitt.

*suck* :(!!!

Jag behöver lite pepp!!!

Låter hemskt att de inte tar trånga bäcken på allvar, speciellt som du fick en liten bebis förra gången & de sa att du ev var för liten i bäckenet.
Mne hursomhelst så får du ju bli akutsnittad om de skulle se att det inte går...
 
Sv: Övertid

fan så ignorant av dom att inte röntga ditt bäcken.
Själv var jag ju med om igångsättning med akutsnitt efter 36 timmar.
Jävla idioti att "plåga" en med det när dom ändå tror eller typ vet att det mest troligen ändå blir snitt.... (i mitt fall ringde min BM från VC in då jag låg och kved,,,, BM som svarade hade sagt att dom trodde det skulle bli snitt.... detta var ca 30 jävla timmar innan det väl blev av... arselen).... nåväl.

Om du känner att det är något galet, RYT IFRÅN. VÅGA SÄGA TILL!
Jag önskar att jag hade varit tuffare så kanske jag sluppit sitta med dessa dåliga minnen. Att föda barn ska ju vara det bästa man är med om inte det värsta.
 
Sv: Övertid

Här röntgar vi ofta EFTER de förlossningar där man fått misstanke om bäckenträngsel. Jag menar i akutskedet är röntgen oftast onödig eftersom man ändå beslutar om snitt eller får fram barnet.

Men det är bra att veta till nästa gång och smart att ta en bild innan det finns en ny bebis i magen.
 
Sv: Övertid

Men hur ska jag gå tillväga då, OM det nu skulle vara så att vi vill ha en trea?

Här tittar de på mig och säger att "du är en normalbygd tjej på 171cm, du har inte trångt bäcken"!

Sist så sade tom. min BM att ja du har kanske en anorlunda form på bäckenet, detta då bebis först legat i tvärläge i ca sex veckor och sedan i v41+4 lagt sig högt ovanför bäckeningången. Kan föresten det vara en anledning till att förlossningen inte sätter igång, att bebis ligger högt?

Efter förra förlossningen så kom den bm ner på BB dagen efter och pratade länge och väl med mig om förlossningen, så att jag inte skulle bli avskräckt för framtiden. Hon sa då att det kanske är en ide att kolla upp mitt bäcken, sonen hade ju som sagt blödande skrapsår på skalpen och han hade suttit fast, så de fick klocka ut honom. Men ingen vill kolla, för problemet finns inte i VG-regionen. Sedan är det ju en miss att det INTE står i journalen om deras misstankar.

Nu är jag inte särskilt lättskrämd, och visst det var tufft mellanåt när jag hade krystvärk på krystvärk och inget hände. Men efteråt så gör det inte ont och bebis klarade sig ju fint. Han fick lite feber då det varit tufft för honom. Men vi mådde inom kort bra.

Men denna gången känns allt jobbigt då jag gått över så mycket att moderkakan inte är lika fräsch, samt att bli i gångsatt inte är att rekomendera OM jag nu skulle ha ett trångt bäcken eller anorlunda form på det.

Men som sagt det står INTE i min journal att BM misstänkte ett trångt bäcken sist, det står heller inte att sonen var skrapad på hjässan, eller att han hade andningsuppehåll då han var så medtagen med feber, han låg på neonatalen på andningslarm ett par dagar.

Jag vill ju helst föda vaginalt, har lite snitt-fobi. Men då vill jag ha en fräsch moderkaka som kan kicka in om det behövs :(!!

Om jag (vi) nu skulle vilja ha en trea, kan man röntga sitt bäcken privat, eller ska jag resa till Karlskoga och vem betalar den röntgen?
 
Sv: Övertid

Lider med dig!! Jag skickar några igångsättningspeppar till bebeisen :D Du ska se att det kommer att gå bra ändå även om det skulle bli akut snitt!

Tack alla för peppet :love:!!!

Jag hoppas bara att det inte går för långt om det blir ett akutsnitt så att lilla bebis får syrebrist med komplikationer som följd :cry:, kan ngn. låna mig en nyare moderkaka :idea:?
 
Sv: Övertid

Tack alla för peppet :love:!!!

Jag hoppas bara att det inte går för långt om det blir ett akutsnitt så att lilla bebis får syrebrist med komplikationer som följd :cry:, kan ngn. låna mig en nyare moderkaka :idea:?
Du skulle kunna få låna min - om du kan ordna att min bäbis kommer ut nu. Den har bara varit igång i 38+1 :idea:

Hoppas att det sätter igång snart, gå över är inte kul...

Jag bor också i VG regionen men tillräckligt nära Karlskoga för att åka dit istället - skiljer nån mil bara så jag har ingen erfarenhet att att föda barn i VG, alla fyra är framklämda i Karlskoga.

Förstår din snitt-fobi. Att föda barn är bland det absolut värsta jag kan tänka mig men snittas vill jag inte.

Skickar lite pepp tankar till bebisen. Dags att komma ut nu :bump::bump::bump:
 
Sv: Övertid

Igångsatta förlossningar är min skräck, då dessa oftare slutar i akuta kejsarsnitt.

*suck* :(!!!

Jag behöver lite pepp!!!

Har själv ingen erfarenhet av igångsättning, jag gick över tiden 8 dagar, perfekt för att hinna renovera färdigt hemma (slipa trappa, tapetsera osv), dagen innan min dotter föddes var jag ute i trädgården och sågade ner ett plommonträd med handsåg, utan en tanke på att jag kvällen därpå, efter 19timmars värkarbete, skulle vara mamma (var helt inställd på att gå mer över tiden eftersom det ligger i släkten)

Min mamma (som har 4 barn) har blivit igångsatt vid 3 av förlossningarna, och inför den 4:e var igångsättning inbokad till dagen därpå. Hon har inte blivit snittad någon gång, och ändå var vi alla 4 ganska stora. Det jag vill säga med detta är att igångsättning inte nödvändigtvis innebär ett stundande akutsnitt.
 
Sv: Övertid

Tack alla för peppet :love:!!!

Jag hoppas bara att det inte går för långt om det blir ett akutsnitt så att lilla bebis får syrebrist med komplikationer som följd :cry:, kan ngn. låna mig en nyare moderkaka :idea:?

Själva snittet gör inte att barnet får syrebrist, däremot kan barnen vara lite stånkigare när de föds.Det är ju oftast pga att barnen får syrebrist eller dåligt hjärtljud under en vanlig förlossning som man blir snittad-för att barnet ska klara sig, men det visste du nog, kanske bara skrev fel..
 
Sv: Övertid

Jag tänker på min syster och kompis som förlöstes aldeles ypperligt med akutsnitt! De hade stenkoll på bebisarna hela tiden och riskerade ingenting! Det kanske mest låter dramatiskt... :D
 
Sv: Övertid

Själva snittet gör inte att barnet får syrebrist, däremot kan barnen vara lite stånkigare när de föds.Det är ju oftast pga att barnen får syrebrist eller dåligt hjärtljud under en vanlig förlossning som man blir snittad-för att barnet ska klara sig, men det visste du nog, kanske bara skrev fel..

Jo, det är en felformulering från mig :o. Jag menar att bebis inte kommer ut utan fastnar någonstans på vägen, kanske intrasslad i navelsträng och annat och DÄR får syrebrist, innan snittet är lagt.

Hade jag inte varit övertidare med ett ev. bäcken"fel" så hade jag inte varit lika nervös över att bli igångsatt, tydligen är bäckenförträngning-gammal moderkaka och igångsättning ingen bra komb. :crazy:.

Jag känner till flera som blivit igångsatta, och några som slutat med akutsnitt och det har iallafall hitills (peppar peppar ta i trä) gått bra. Två snitt har blivit olykliga, skurit bla i mammas urinrör (el. om dte var blåsan) samt i en tarm. Ett snitt gick upp dagen efter och det höll på att gå illa, men blev också i slutändan bra.
 
Sv: Övertid

Om jag (vi) nu skulle vilja ha en trea, kan man röntga sitt bäcken privat, eller ska jag resa till Karlskoga och vem betalar den röntgen?

Enklast är om det inte bara säger plupp den här gången (andra förlossningen ÄR faktiskt ofta lättare än den första :idea: ) kräva en remiss inför trean direkt på plats när ni har läkarkontakt på BB.

Skulle läkaren tjura (vore skumt men röntgenresurserna i Gbg är under all kritik så de kanske inte törs) så tar du upp ämnet igen på efterkontroller på BVC.

Privat röntgen finns inte på det sättet i Gbg, tror inte axessakuten sysslar med bäckenmätning men jag kan ha fel. Oavsett så är det REMISSEN du måste ha, sedan kan många olika ställen röntga dig.

Funkar inget i ditt havererade landsting är du välkommen att hälsa på och samla ihop famijens hopskrapade utredningsbehov så fixar vi det här på landet :D Hälften av de jag röntgat idag har kommit från någon annan stad. Smidigt att söka sjukvård på semestern :angel: Röntgen i vårt landsting kostar inget.
 
Sv: Övertid

Enklast är om det inte bara säger plupp den här gången (andra förlossningen ÄR faktiskt ofta lättare än den första :idea: ) kräva en remiss inför trean direkt på plats när ni har läkarkontakt på BB.

Jag har efter att talat med min BM i början av graviditen, slutat att själv tänka på att jag ev. skulle ha ngt. "fel" på mitt bäcken...TILLS bm själv säger att "ja, jag kanske skulle lyssnat mer på dig i början" då bebis efter 41 veckor INTE sjunker ner som han ska, utan ligger högt och trycker ut både lungor och strupe genom munnen på mig :crazy:. Och nu är det helt plötsligt väldigt ovanligt att de föds med blödande skrapsår (som inte var efter klockan). Så nu när min BM "släpper" mig till Östras ansvar pga. övertiden, så kanske allt inte är som det ska enl. henne :mad:.

Men men, jag dyker väll upp i Karlskoga OM det blir en trea och OM även denna förlossning blir konstig och misstanke om att det föreligger ngt. fel hos mig och mitt bäcken.
 
Sv: Övertid

...man FÅR föda på andra BB också, bara så du vet om du tröttnar. Sist hade jag 08-or som rumsgrannar som åkt till Karlskoga för att få bättre BB-service :)
 
Sv: Övertid

Men men, jag dyker väll upp i Karlskoga OM det blir en trea och OM även denna förlossning blir konstig och misstanke om att det föreligger ngt. fel hos mig och mitt bäcken.

Man KAN även röntga akut om det det "stopp" under förlossningen för att veta om man ska dra eller snitta, typ.

Barnet är ju "färdigt" så det är inte alls så farligt som tidigare under graviditeten.
 
Sv: Övertid

Man KAN även röntga akut om det det "stopp" under förlossningen för att veta om man ska dra eller snitta, typ.

Barnet är ju "färdigt" så det är inte alls så farligt som tidigare under graviditeten.

Men hur är det med övertiden och en sämre moderkaka, klarar bebis av ett "stop" lika bra?

Guud du ska veta att jag hade gärna åkt ngn.stans för att föda barn om det bara varit jag och sambon (ingen underbar1½åring), bott på hotell och myst innan. Här finns det ingen personal, och Östras specialförlossningar är tsv. hänvisade till Värnamo och vi till Varberg....
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 406
Senast: paradiset
·
B
Övr. Barn Ja, ni som läste min övertidstråd och peppade mig- TACK :love:, dagen efter kom det igång helt av sig självt :banana:! Som sagt jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 617
Senast: Timsetim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp