Överreagerar jag?

Status
Stängd för vidare inlägg.

bananabambi

Trådstartare
En bekant har lagt ut flertalet bilder i sina kollage där hennes 2 månaders bebis delar filt med en hanhund som tuggar på ett märgben.

Är det bara jag som tycker att det är ganska onödigt att låta bebisen ligga bredvid hunden när den äter?

Mitt sunda förnuft säger att man inte gör så. Skulle aldrig någonsin låta min framtida bebis ligga bredvid min hund om hon har ett märgben, även om jag nog inte tror det skulle hända något. Men är det en risk man vill utsätta sitt barn för? :confused:

Förmodligen var det bara under en kort stund, och det var väl (forhoppningsvis) folk med hela tiden. Men jag reagerade ändå med :eek:

//BananaBambi
 
Sv: Överreagerar jag?

Jag tycker att det beror väldigt mycket på hunden... Våran gick själv och la sig brevid ungarna när de var små med sina ben eller för att sova. Och ja han har många andra möjligheter att välja... Nu lägger han sig fortfarande gärna nära där barnen är, men de är lite mer rörliga nu...:D
 
Sv: Överreagerar jag?

bananabambi skrev:
Är det bara jag som tycker att det är ganska onödigt att låta bebisen ligga bredvid hunden när den äter?

Mitt sunda förnuft säger att man inte gör så. Skulle aldrig någonsin låta min framtida bebis ligga bredvid min hund om hon har ett märgben, även om jag nog inte tror det skulle hända något. Men är det en risk man vill utsätta sitt barn för? :confused:

Jag tror inte att man frivilligt utsätter sitt barn för en risk. Alltså skulle jag nog tolka bilderna som att allt funkar kanonbra mellan hunden och bebisen.

Det låter bra! Jag har själv hundar och har funderat lite på hur de kommer att reagera när bebisen kommer. Hoppas det går lika bra för oss!
 
Sv: Överreagerar jag?

Ja, då kanske det är jag som är lite överdriven just nu då :o :crazy:

Jag vet ju faktiskt inte hur situationen såg ut, reagerade bara på bilderna :p
 
Sv: Överreagerar jag?

Ja, jag sitter i samma sits själv, har hund och ska få barn om någon månad eller så, och jag kan ju bara gå till hur jag kommer göra, och då finns inte det alternativet med. Men det betyder ju inte att jag tror att min hund skulle bita barnet, däremot finns ju risken även om den är liten.
 
Sv: Överreagerar jag?

Jag har fått tipset att när man kommer hem från BB, då ska man först gå in och hälsa på hundarna utan barnet. Sen kan man hämta barnet och lägga det på golvet, så hundarna får se och nosa.

Det låter vettigt. Så ska vi göra.
 
Sv: Överreagerar jag?

Jag tycker att man skall vara mycket försiktig i början. Ett tips kan vara att husse tar med sig en babyfilt från sjukhuset som hunden får sniffa på innan mor och barn kommer hem.

Jag skulle dock aldrig lägga barnet på golvet och låta hunden nosa av det. Jag vet en familj vars hund blev aggressiv när han skulle nosa på barnet i babysittern. Han blev alldels styv i hela kroppen och morrade osäkert.

Mamman till babyn hade dock sinnesnärvaro att lämna hunden och gå ut i hallen och rassla med kopplet, så han bröt sin ilska. Hade hon ens bara nuddat vid hunden så hade han förmodligen attackerat barnet.

De fick tyvärr omplacera hunden, för han lärde sig aldrig att acceptera babyn.

När vårt andra barn var nyfött så fick vår hund nosa, men bara när babyn låg i famnen. bekantskapen hund och baby har skett ganska långsamt. Vår första hund hade aldrig några synpunkter eftersom hon har vuxit upp tillsammans med äldsta barnet. Den andra hunden däremot hade mer av existentiell kris när det yngsta barnet introducerades i familjen. han var van vid skolbarn, men inte bebisar.
 
Senast ändrad:
Sv: Överreagerar jag?

Är det hunden eller märgbenet du reagerar på?

Jag förstår inte faran om hunden har bra psyke.
 
Sv: Överreagerar jag?

Vad är problemet? Att hunden skall bita barnet i "misstag"? Eller bakterier:confused: ?

Vår hund var 4 år när sonen föddes och hunden låg ofta bredvid sonen på golvet. När sonen sov ute vaktade hunden vagnen. HUnden fick från början bekanta sig med babyn så att han förstod att babyn nu hörde till "flocken" ;) .

Man skall väl känna sin hund och kunna lita på den?? En hund man inte kan lita på skulle jag ta bort.
 
Sv: Överreagerar jag?

Jag syftar på hunden i kombination med märgbenet. Ätandes. Om de plötsligt skulle se barnet som ett hot.
 
Sv: Överreagerar jag?

Som jag tidigare skrev, hunden i kombination med märgbenet. Inte bakterier.

Att hunden skulle se barnet som ett hot när den äter. Jag tyckte att det verkade otäckt, och skulle aldrig riskera något sådant. Men jag kanske överreagerar, vilket verkar vara fallet.

Min hund får alltid vara ifred när hon äter. Dock kan både jag och husse ta saker ifrån henne, men barn som besöker oss får veta direkt att om de ger henne något gott som hon går iväg med så måste hon få vara ifred med det. Det är inte okey att sätta sig bredvid henne om hon gått iväg och visat att hon vill vara ifred.

Nej, jag litar inte till 100% på min hund. Inte på min häst heller. Eller katt. Men jag har inga planer på att avliva någon av dom, jag tycker det är sunt förnuft att inte lita helt på sina djur.
 
Sv: Överreagerar jag?

Det var bra tips jag fick, tackar :)

Jag hoppas verkligen att det kommer gå bra när vi kommer hem med den lilla. Många har erbjutid sig att ta hunden de första veckorna, men jag har nekat och sagt att vi vill att hunden ska vara med från början. Jag tror det är viktigt.
 
Sv: Överreagerar jag?

bananabambi skrev:
Nej, jag litar inte till 100% på min hund. Inte på min häst heller. Eller katt. Men jag har inga planer på att avliva någon av dom, jag tycker det är sunt förnuft att inte lita helt på sina djur.

Hm, beror ju på vad man inbegriper i "lita på"...en hund som visar agressivitet mot barn och främmande människor vill inte jag ha.

Katter kan man inte jämföra med hundar tycker jag, de går ju sina egna vägar....och hästar, tja, jag kan inte med lömska hästar heller, som ger en tjuvnyp när man vänder ryggen till osv. Däremot kan ju vilken häst som helst bli skrämd och rusa osv, det är ju i deras natur.
 
Sv: Överreagerar jag?

Om det är en "bekant" vore det då inte enklare att fråga direkt istället för att fråga här?
 
Sv: Överreagerar jag?

Jag tycker inte att du överreagerar och hade själv aldrig lagt ett litet barn brevid en hund som äter märgben. Inte för att någon av mina hundar har visat den minsta aggressivitet när de äter (och inte i övrigt heller), utan helt enkelt av rent säkerhetstänkande. Oavsett hur snäll eller bra psyke en hund har, kan det alltid uppstå en situation där den nyper till. När det gäller mina hundar skulle jag vilja säga att den risken är så liten hos dem, att den förmodligen kan antas vara försumbar, men faktum är att om jag hade ett barn, skulle jag inte ens vilja ta den försumbara risken.
 
Sv: Överreagerar jag?

Förmodligen, så är hennes hund "barnsäker".
Mina hundar har alltid fått vara med när ungarna var små utan att det varit några problem.
 
Sv: Överreagerar jag?

havreflinga skrev:
Jag har fått tipset att när man kommer hem från BB, då ska man först gå in och hälsa på hundarna utan barnet. Sen kan man hämta barnet och lägga det på golvet, så hundarna får se och nosa.

Det låter vettigt. Så ska vi göra.
Vi har två hundar och gjorde så att när vi kom hem från BB med bebis, så satte vi oss på golvet med bebis i famnen och lät hundarna komma fram och titta samtidigt som vi klappade och berömde hundarna. Vi var helt avslappade men endå där så att vi kunde gripa in om det behövts. Det har gått jättebra och hundarna bryr sig inte om bebis. Den ena tiken har blivit lite mer vaktig mot utomstående dock.

Jag hade INTE lagt bebisen ensam på golvet, för att låta hundarna titta och nosa!!!
 
Sv: Överreagerar jag?

bananabambi skrev:
Det är inte okey att sätta sig bredvid henne om hon gått iväg och visat att hon vill vara ifred.

Fast bebisen var väl bara några månader? Jag tror att det är hunden som valt att lägga sig hos bebisen, inte tvärtom. Och då tror jag inte att det är någon fara.
 
Sv: Överreagerar jag?

Blixtra skrev:
Jag hade INTE lagt bebisen ensam på golvet, för att låta hundarna titta och nosa!!!

Nä, jag menade inte att vi dumpar ungen på golvet och går iväg och dricker kaffe medan hundarna nosar av den.;)

Att man ska ner på golvet är ju för att komma ner på hundarnas nivå, och för att visa att man litar på dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 303
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 222
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 377
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 216
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Sadelgjord när gjorden glider bak?
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp