Överhull men dålig överlinje

Habina

Trådstartare
Jag känner att jag har lite tilt i huvudet just nu, av helt andra orsaker än foderstatsuträkningar. Så därför vänder jag mig till buke och ber om hjälp. :banghead:

Om hästen har lätt överhull (känner revbenen men något för mycket fett ovanpå) men är något omusklad i sin överlinje (ffa ryggmuskulaturen), visst indikerar det att hästen behöver mer protein? För inte kan den ta av överskottsenergin och göra muskler? Åt andra hållet går det ju (överskottsprotein blir till energi), men det är som sagt här jag får tilt i hjärnan.

Hjälp! :arghh:

Främst för att jag inte skall belasta min plånbok och hästens matsmältningssystem i onödan. :p
 
Fast man kan inte bara fodra sig till muskulatur. Hästen måste tränas rätt oxå! Det är inte alltid säkert att det fattas protein. Vad säger din uträkning?
 
Just nu spelar den ingen roll då de går på gräs fortfarande.

För frågeställningen spelar träningen mindre roll, min tvååring som bara går i hage är fantastiskt välmusklad.
 
Just nu spelar den ingen roll då de går på gräs fortfarande.

För frågeställningen spelar träningen mindre roll, min tvååring som bara går i hage är fantastiskt välmusklad.

Ok dom äter alltså bara gräs fortfarande? Då kan det ju vara idé att stödfodra om hästen tappar muskulatur. Jag antar att det handlar om Ariel eller? Eller annan häst som rids?
 
Ja, det är Ariel det gäller. Men jag var mer inne på själva frågeställningen än att det för dagen är bra att stödfodra.

Dvs häst i överhull men något tunn i musklerna, är det bara att ge proteintillskott eller är det onödigt och tom negativt pga överhull?
 
Jag skulle vilja påstå att du inte kan svara enbart på det utan o veta vad hästen äter. Får den i sig rimlig mängd med protein så är det nog annat som felas än proteinbrist. Du har du helt rätt i att den inte kan ta av sitt överhull o bilda muskler, men att den kan göra tvärtom även om det inte är så effektivt (kostar mer energi o omvandla protein till energi). Anledningen till att den inte kan bilda muskler av överhull är för att hästar behöver en del aminosyror tillsatta via fodret eftersom de inte kan bilda dessa själva. Alltså måste den äta protein. Protein kan vad jag vet inte "lagras" utan överskottet kissas bara ut (och belastar hästen som du skriver).

Gräset innehåller nog inte mkt protein nu (eller just nu kanske det gör, var varmt o soligt i Skåne åtm igår) så generellt borde du nog stödutfodra en del protein. Vi har inte börjat med det ännu men börjat leta potatisprotein. De är på tok för runda än så länge så mer mat behöver de inte i det avseendet.
 
Tack @the_connemara Just nu stödfodrar jag som sagt, då de får hö med lågt protein samt rätt så dåligt gräs.

Men det blir lättare när de går över i vinterhagen och jag kan kolla upp siffrorna bättre. Återkommer! :)
 
Proteinbrist i foderstaten är tyvärr aldrig ett billigt problem att lösa. Ofta lönar det sig att elda upp ett dåligt hö och skaffa ett bra (proteinmässigt) istället.
 
Sojamjöl/potatisprotein? Vet att det inte räknas som grovfoder men det kan åtminstone fylla proteindelen.

Mindre hö och mer halm och ta bort från sommarhagen?
På vilket sätt skulle mindre hö och mer halm hjälpa mot eventuell protein brist?

Min häst går på bete, dåligt sådant, har lite överhull men är välmusklad. Jag ger lite soja för att jag misstänker uselt med protein i gräset och så får hon lite hö också i samband med ridning.
 
På vilket sätt skulle mindre hö och mer halm hjälpa mot eventuell protein brist?

Min häst går på bete, dåligt sådant, har lite överhull men är välmusklad. Jag ger lite soja för att jag misstänker uselt med protein i gräset och så får hon lite hö också i samband med ridning.

Nä, jag tänkte om höet har för mycket energi, lika med överhull. Hästen måste ju ha tillräckligt med TS/100 kg. Så tänkte jag.
Toppa med protein sedan.
 
Nä, jag tänkte om höet har för mycket energi, lika med överhull. Hästen måste ju ha tillräckligt med TS/100 kg. Så tänkte jag.
Toppa med protein sedan.
Halm blir mest bara tomma kalorier, en hel del energi och ingen protein, och TS misstänker proteinbrist.
 
Halm blir mest bara tomma kalorier, en hel del energi och ingen protein, och TS misstänker proteinbrist.

Ja, alltså protein är ju i detta fall prioriterat.

Men varför skulle det vara fel tänkt att ge halm? De måste ju äta mer halm än hö för att få i sig samma mängd energi och överhull är ju inte heller bra. Man rekomenderar ju alltid att ge halm i höet om höet har för mycket energi,
Varför skulle man inte kunna kunna jobba från två håll menar du?
 
Ja, alltså protein är ju i detta fall prioriterat.

Men varför skulle det vara fel tänkt att ge halm? De måste ju äta mer halm än hö för att få i sig samma mängd energi och överhull är ju inte heller bra. Man rekomenderar ju alltid att ge halm i höet om höet har för mycket energi,
Varför skulle man inte kunna kunna jobba från två håll menar du?
Nej vissa rekommenderar halm, andra gör det inte.

Det är inget fel i att ge halm om det passar i foderstaten, men som proteintillskott är det värdelöst. Har man för högt energi värde i höet så är det mest effektivt att byta till ett med ägre värde om möjligt och då gärna med bra kvot på proteinet.
 
Men hur vet du att höet innehåller mer energi än halmen?

De jag frågat säger att halm (även testföretaget) inte innehåller mycket mer än 5 mj/kg och ett sådant hö måste vara bra svårt att få tag i som bara innehåller så lite energi.
Nu pratar jag vetehalm.
Men, de och jag kan ju ha fel....iallfall jag.

Jag är inte bra på foder alls dock har min erfarenhet hittills visat att utfyllnad med halm varit nödvändigt för mina hästar då jag har lättfödda individer och medelhögt i energi i höet. Vi som bor i min del av landet har svårt att få tag i hö överhuvudtaget och det blir att ta det hö som finns snarare än att välja ett som har lågt energiinnehåll och högt i protein.

Annars blir det hösilage och det kan en av mina inte äta.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har läst de flesta andra trådarna i ämnet, men behöver lite feedback om just mitt sto, som verkar vara lite speciell... :crazy: Hjälp...
2
Svar
29
· Visningar
2 355
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp