Överbeskyddande sto

Raja

Trådstartare
Mitt sto har fått sitt tredje föl för en vecka sedan. Med de andra två var hon inte ett dugg bekymrad över att vi höll på med fölet eller henne. Stallkompisarna (två hästar;)) fick redan efter några dagar komma nära och nosa, hon brydde sig inte. Fölen kunde gå långt ifrån henne utan att hon tittade upp från gräset. Men detta föl! Sur mot oss och alla andra. Vi har fått flytta boxgrannen (hennes son som gått henne i rumpan i 3 år), hon vill inte vara ute i hagen då står hon bara vid grinden och tittar in och rör sig fölet 2 meter från henne gnäggar hon och springer runder och ska valla in henne. Vi känner inte alls igen henne, varken med eller utan föl.

Någon här som varit med om att stoet beter sig så olika med föl?
 
Sv: Överbeskyddande sto

Jag har. Mitt sto fick först två hingstföl som hon var lagom vaktande mot. Man fick hantera dem och de fick leka med andra hästar men hon hade hela tiden koll på dem. Det gick att ta ut stoet ur hagen och lämna fölen när de var runt tre månader.
Tredje fölet blev ett sto och mot henne var stoet annorlunda. Jag fick hantera fölet men stoet var vaksamt mot mig och kunde gå mellan mig och fölet vilket aldrig hänt med hingstarna. Hon höll detta föl närmare sig än de tidigare. De som träffat henne med de hingstfölen märkte snabbt att hon var annorlunda mot sin dotter. Sen fick hon ett stoföl till som hon var nästan lika vaksam med.
 
Sv: Överbeskyddande sto

Jag kan inte "skylla" på könet på fölen eftersom det första var ett sto och sedan en hingst. Jag vet inte men hon verkar verkligen älska detta föl. Hon är ideligen på och buffar på henne och bevakar varje steg. Hon ger sig inte tid att varken rulla sig eller beta som annars är hennes favoritsysselsättningar.

Vi får väl se hur det utvecklar sig, fölet är ju bara drygt en vecka gammalt.
 
Sv: Överbeskyddande sto

Vad konstigt att det kan vara så olika.. Min nya häst väntar föl nästa år och tidigare ägare har sagt att man inte får komma nära fölet i början överhuvudtaget.. Det känns lite sådär då man inte vet riktigt hur man ska bete sig när fölet kommer.. Men det ger sig väl.. Hur länge brukar sådant hålla i sig?
 
Sv: Överbeskyddande sto

Vi respekterar henne naturligtvis och låter henne vara. Att försöka "lägga sig i" kanske kan skapa stress hos stoet vilket jag inte tror är bra för varken sto eller föl. Det är ju inte så att vi inte får röra fölet, men vi ser en klar skillnad i hennes beteende.
Jag tror det löser sig för er när den dagen kommer.
 
Puttar upp, då vi har ett likadant sto hemma och jag är lite osäker på hur detta hanteras på bästa sätt. En del verkar tycka att man ska låta fölet vara i början, men jag tror väldigt mycket på tidig hantering. Dock är det lite svårt då mamman vallar runt stoet även i boxen och blir hysterisk om ungen hamnar 2 meter ifrån. Hon har i alla fall låtit henne komma fram och hälsa några gånger, och jag har med viss möda lyckats beröra henne över hela kroppen, så det känns som att det får räcka denna första dag.
 
Senast ändrad:
Puttar upp, då vi har ett likadant sto hemma och jag är lite osäker på hur detta hanteras på bästa sätt. En del verkar tycka att man ska låta fölet vara i början, men jag tror väldigt mycket på tidig hantering. Dock är det lite svårt då mamman vallar runt stoet även i boxen och blir hysterisk om ungen hamnar 2 meter ifrån. Hon har i alla fall låtit henne komma fram och hälsa några gånger, och jag har med viss möda lyckats beröra henne över hela kroppen, så det känns som att det får räcka denna första dag.

Jag är en sån som INTE hade hanterat ett föl om mamman blir så skärrad. Absolut inte.
Vänta ett par veckor så kommer stoet sluta vara orolig. Det finns inte ett enda skäl att tvinga sig på ett föl där mamman är oroligt så tidigt.

Hur många föl har du erfarenhet av?
 
Ser nu att mitt inlägg kan missuppfattas på flera sätt, var lite otydlig p g a sömnbrist av utdraget fölvak. Har inte erfarenhet av särskilt många föl, det är bara vårt femte. Våra andra ston har varit mycket hanterade och aldrig brytt sig om att man grejar med fölen, som blivit mycket trevliga och okomplicerade att hantera och utbilda sedan. Men detta avelssto kom hit i vuxen ålder och det var likadant med hennes första föl hos oss för tre år sedan. Tyvärr ledde stoets beteende då till att den fölungen inte blev så mycket hanterad i början vilket gjorde allt så mycket jobbigare sedan. Vill helst inte hamna där igen. Vet inte vilken ras du håller på med men dessa föl blir stora och starka tidigt, att inte hantera alls under de första veckorna är inget fungerande alternativ. Jag funderar mest på hur jag ska gå till väga. Hade inte tänkt tvinga mig på fölet dock. Det gick i alla fall mycket bättre nu ikväll, så förhoppningsvis ger det med sig efterhand.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 427
Senast: Stereo
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 972
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp