Över 35 och nackuppklarning

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

Edgar

Har några av er här har gjort denna nya alternativa riskbedömningenför att undvika att göra fostervattensprov?

Var själv på kontroll i förra veckan, och gätte nervös:crazy:
Men det var väldigt positivt. min risk var att 1 barn av 5400 skulle ha en kromoson avikelse :bump: Jag tycker att det här är super att de kan göra sådana tester idag!!!
 
Sv: Över 35 och nackuppklarning

hej.
Jag har inte gjort denna undersökning, men är väldigt intresserad av att få göra en!
Vad jag såg i tidningen fanns den bara på de större orterna, så jag vet inte om det går att få en sådan i Karlstad? Ska iaf fråga om det hos Mvc när jag ska dit imorgon.

Tycker att det verkar vara ett toppen alternativ!
 
Sv: Över 35 och nackuppklarning

Själv bor jag på Gotlnad, lanstinget här har ett samarbete med Stockholm. Självklart ska du fråga !
Är första barnet? :)
 
Sv: Över 35 och nackuppklarning

hej igen!
nej det är andra barnet, har en son som fyller 4 snart också!

Jag är 38 , blir 39 i höst så allt detta med nupp, fvp pch moderkaksprov är ju mer aktuellt denna gången.

Är väldigt kluven till just fvp just pga missfallsrisken....
Vi ska prata om allt detta på mvc imorgon(är då i v 9)
 
Sv: Över 35 och nackuppklarning

Hej!

ja, jag förstår oro för fvp, risken är väl inte så stor, ca 1 på 100/200 sa min barnmorska, men visst finns den. Jag håller tummarna för att du kan få en nup undersökning. Om du vill kan du väll tala om hur det går .
 
Sv: Över 35 och nackuppklarning

Jag har gjort det. Är 34 och fick själv framföra att jag ville det annars gäller 35. I Region Skåne kan man få det från 33 år, men man måste själv säga ifrån. Tror risken var 1/1800 eller något. Enligt överläkaren som utförde det på mig sa att jag hade lika stor risk som en tonåring att få ett barns med Downs. När jag var på vanligt ultraljud påpekade BM där att barnet hade skarpa drag vilket var bra med tanke på Downs, vilka tydligen kan ha lite otydligare drag, dock sa hon att det finns inga garantier.
 
Sv: Över 35 och nackuppklarning

men din riskbedömning var ändå bra. har babyn kommit:)
 
Sv: Över 35 och nackuppklarning

Nej, den andra maj ska det vara dags. Har varit lite orolig för det här med Downs eftersom min faster hade det, men nupptestet lugnade mig plus överläkarens försäkran om att det inte är ärfligt.
 
Sv: Över 35 och nackuppklarning

Här i Gbg gör de ej nupptestet eftersom de anser det vara för otillförlitligt. Så sades när jag var gravid -05 åtminstone...
 
Sv: Över 35 och nackuppklarning

Vi fick göra en hemmasnickrad version av nupp, d.v.s. de kollade nackarna men gjorde ingen databeräkning med åldersfaktorn.
Vi avstod från att göra fvp eftersom risken för missfall är dubbelt så stor när man väntar två. Jag har dock hör om kvinnor med väldigt fina nuppsiffror som ändå fött barn med downs så helt säker kan man inte vara.
Sedan skulle nog inte ett ev. downsbesked automatiskt innebära att jag skulle ta bort ett barn, jag tycker det är ett mycket lindrigt syndrom. Däremot ville jag veta så fort som möjligt för att kunna förbereda mig, skulle nackspalterna se förstorade ut hade vi nog gått vidare med fvp.
 
Sv: Över 35 och nackuppklarning

Ett nupptest är inte 100%, har läst 75% någonstans. Överläkaren på obsteriska sa också att det finns inga garantier och detta säger de också för att "skydda sig själva". Ett fvp är inte heller 100% när det gäller alla kromoson avvikelser, däremot de vanligaste. Jag tog det för att jag visste att de skulle avråda mig ifrån fvp då jag inte fyllt 35. Skulle jag mot förmodan få fler barn så tror jag att jag kör på nupp igen. Däremot när man gör nupp eller fvp så bör man ha en plan ifall det visar sig att det finns risk för kromosonavikelser.
 
Sv: Över 35 och nackuppklarning

Jag var 37 när jag började vänta mitt andra barn och blev erbjuden både nupp och fvp. Valde fvp. Helt självklart för mig eftersom nupp är en riskBEDÖMNING, medan fvp ger ett 100% säkert svar (gällande de vanligaste kromosomavvikelserna).

Sedan kan ju barnet ändå har nån sjukdom eller nåt (som inte har med kromosomuppsättningen att göra).
 
Sv: Över 35 och nackuppklarning

Precis som någon skrev här är ju Nupp bara att bedömma risken - ingen som inte går vidare med t.ex FVP kan få ett säkert svar.

Jag är 31 och har gjort KUB (kombinerat ultraljud och biokemi tror jag det står för. Biokemin består av blodprov).

Jag fick en risksiffra på 1 på 12000 vilket är mycket låg risk. Men någon av dessa 12.000 får statistiskt sett ändå ett barn med kromosomskada!

Själv får jag veta när som helst eftersom jag har BF idag!

Jag fick, trots min ålder, göra KUB pga min oro (vi har vänner i samma ålder som har fått barn med downs syndrom).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 230
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 840
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 990
Senast: Elendil
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 698
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp