oerhört svårfångad häst

Bra tips! Vettigt är också att ALDRIG ge upp när man bestämt sig för att fånga hästen. Om det så tar fem timmar att få tag i den så SKALL du fånga den när du bestämt dig för det. Om du går ifrån hagen om så bara för 10min så har hästen "vunnit" och lärt sig att om den springer undan tillräckligt länge så går du, och det blir ännu svårare nästa gång.

Försök inte fånga den när du är stressad och har bråttom. Oftast går det som skrevs ovan lättare att komma nära om man går sicksack och tittar i marken. Gör så små och lugna kroppsrörelser som möjligt och prata snällt med mjuk röst.

Håll koll på hur hästen reagerar.

Sikta hellre på bogen eller magen än på huvudet när du går fram. Försök att få klappa någonstans. Bara minsta nuddande pet är en liten seger.

Om du kommer så nära att du kan smeka hästen så gör det så långt från huvudet du kan och gå lugnt framåt. En arm på motsatt sida av halsen över mankammen som kliar där är bra.

Börjar hästen smyga iväg så backa lite och klappa på tryggt avstånd från huvudet.

När du får klappa på hals och närma dig huvudet så försök smyga över ett grimskaft med din närmsta arm över mankammen. Om du lyckas få det om halsen så brukar många hästar ge sig och anse sig fångade efter en mycket liten protest och du kan knäppa grimskaftet i grimman.

Om du å andra sidan inte kommer så nära att du kan klappa den kan det hjälpa att försöka valla den lugnt men bestämt. Springer den åt vänster och du är hyfsat nära och tar några hastiga steg i samma riktning med blicken på dess huvud och utasträckta armar kommer den förmodligen att byta riktning,
försök att hindra även det. Det kan bli en del springande, och ibland är hästarna väldigt snabba i vändningarna. :smirk: Men med vissa hästar är detta en mycket bra metod.

Efter ett antal "vallningar" kommer hästen att stå stilla och låta dig gå fram om du är försiktig och gör som ovan. Håll hela tiden koll på benen, öronen, svansen och blicken! De visar ganska tydligt när de är tveksamma och funderar på att springa iväg.

Lugna ner dig och stanna, eller backa om du ser att den tänker fly. Var beredd på att valla lite till.

Hoppas det fungerar för dig. Såhär gör iallafall jag när hästar inte vill bli fångade, och det har funkat bra.
I början tar det tid, särskilt med busiga hästar som springer så fort de kan så snart man visar sig, men de lär sig rätt fort, efter någon veckas regelbunden infångning utan obehagliga konsekvenser.

Alla rovdjur har ögonen mitt i ansiktet. Vi människor har det. När jag närmar mig en häst som är vaksam, då går jag med min profil mot hästen. Det har faktiskt underlättat. Många kloka råd har du fått här. Underbart med alla dessa kunniga människor! :)
Berätta hur det går för oss!

hagen är 1 mil i omkrets vilket innebär att det är omöjligt att valla henne... det slutar med att jag få locka in dom andra pållarna i stallet i en box, sen locka med mat när hon e ensam i hagen... då brukar hon komma, tids nog.

Struntar hon i att hon är ensam, eller håller hon sig i "haghalvan med grinden" när hon lämnas sist kvar?

Just nu har du ju lärt henne att om hon håller sig undan ett tag så får hon mat.. :o

Om hon inte är en staketsprängare kan det kanske fungera att lämna henne kvar medan du gör något annat (utom synhåll för henne) och se om hon inte veknar och ställer sig vid grinden.

Om hon inte är väldigt självständig så borde hon inte springa längst bort i hagen när du kommer för att ta henne. Du kanske skulle prova tipsen ovan? Och ALDRIG ge upp någonsin när du bestämt dig för att fånga henne. Det må ta den tid det tar.

De lär sig ganska snabbt både positivt och negativt beteende. När du lockar henne med mat så blir det ju positivt för henne att hålla sig undan, likaså om du gör halvhjärtade försök att fånga henne och ger upp. Varje liten paus du tar (kisspaus eller vad som helst) i "jakten" är ju som små belöningar för henne, och uppmuntrar henne att hålla sig undan.

Det är väldigt tålamodskrävande att försöka fånga svåra hästar, men efter ett någon vecka med en infångning om dagen så brukar de flesta bli lättare att fånga. Ibland vill man ju bara lägga sig ner och gråta eller kasta grimman hårt på hästen när den flyger förbi, men det gäller att behärska sig, inte gå argt och ryckigt, utan bete sig "snällt och ofarligt".

Sen spelar det inte så stor roll vad du säger till hästen. Bara det är vänligt. -"Koooom lilla häst, annars blir du korv" fungerar jättebra :devil:.

Med många hästar brukar det fungera bra med följande: Gå öppet med grimman och när hon går iväg så följer du lugnt efter. Det kan bli evighetslångt i början men hästar är lata av naturen och brukar tröttna på envisa människor. Ha gärna ett äpple eller nåt i handen så kan du förstärka beröm när hon stannar och låter sig fångas. Detta fungerade till och med på en arabhäst vilka i regel är outtröttbara.... Det viktiga är att itne ge sig och inte bli sur och irriterad utan bara lugnt följa efter.

Annars, om man har en lite mindre hage att ha hästen i åtminstone medans man lär den att fångas, så kan man driva bort hästen när man ser att den ger sig iväg. Driv på så att hon måste galoppera och enda valet för att få ta det lugnt är att stanna och låta dig komma till henne. Som sagt, de flesta hästar tröttnar om det är jobbigare att sticka iväg... och de upptäcker snart att det inte är så dumt med människor och deras grimmor tillslut.

Sv: oerhört svårfångad häst

Har haft samma problem som dig med ett stort antal hästar. Av egen erfarenhet så gäller det att få hästen att förstå att den alltid har ett val. Endera så följer den med sin matte in lungt och stilla eller så får man arbeta. En sak att prova är att varenda gång hästen springer så jaga på den och låt den springa. När den stannat så berömmer du den och testar att ta den igen. Låter den sig inte tas så fortsätter du på samma sätt. Hästen kommer snart att inse att om den inte vill springa runt som en galning så är det nog bäst att bara följa med in. Hästar gör ofta inte mer än nödvändigt! Lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 120
Senast: Juli0a
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 511
Senast: Puffindog
·
Hästhantering Hej! Jag rider ett islandssto på 6 år hos min granne. Dom köpte henne från ett stall med bara islandshästar för ca ett halvår sedan. Hon...
2
Svar
21
· Visningar
4 301
Senast: Rubinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar